ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آیا شب یلدای امسال کوتاهتر از سال قبل است!

آیا شب یلدای امسال کوتاهتر از سال قبل است!

 

با فرا رسیدن اول دی ماه، ساکنان نیم کره شمالی با پدیده بلندترین شب سال (و یا کوتاهترین روز سال) روبرو خواهند بود. البته با چند نکته:

1-      بر عکس ساکنان نیم کره جنوبی دارای پدیده بلندترین روز سال و کوتاهترین روز سال هستند.

2-      روی خط استوا طول شب و روز در تمام روزهای سال برابر با 12 ساعت است.

3-      هر چه از استوا به سمت قطب شمال می رویم، طول شب یلدا افزایش می یابد. بطوریکه طول شب یلدا در قطب شمال 24 ساعت است (6 ماه شب از اول مهر تا اول فروردین).

4-      به علت کم شدن زاویه میل مدار زمین در هر سال، میزان طول شب یلدا در حال کم شدن است. البته در حدود 0.05 ثانیه در یک سال است که در 100 سال به حدود 5 ثانیه (کاهش طول شب یلدا) می رسد. با توجه به اثرات جوّی در طلوع و غروب خورشید، این کاهش چندان محسوس نیست.

 

به عنوان مثال در زیر طول شب یلدا را در مرکز ایران برای چند سال مختلف مشاهده می کنید:

زمان

طول شب یلدا

یلدای 1900

14 ساعت و 5 دقیقه و 50 ثانیه

یلدای 2000

14 ساعت و 5 دقیقه و 45 ثانیه

یلدای 2100

14 ساعت و 5 دقیقه و 40 ثانیه

در ادامه نیز جهت اطلاع مقدار طول شب یلدا را در چند شهر مشاهده می کنید:

شهر

کشور

طول شب یلدا

پونتا آرناز

شیلی

7 ساعت و 18 دقیقه

هوبارت

استرالیا

8 ساعت و 50 دقیقه

کاپتان

افریقای جنوبی

9 ساعت و 44 دقیقه

تریواندروم

هند

12 ساعت و 30 دقیقه

مکه

عربستان

13 ساعت و 18 دقیقه

چابهار

ایران

13 ساعت و 36 دقیقه

شیراز

ایران

13 ساعت و 54 دقیقه

کرمان

ایران

13 ساعت و 57 دقیقه

یزد

ایران

14 ساعت و 5 دقیقه

اصفهان

ایران

14 ساعت و 9 دقیقه

تهران

ایران

14 ساعت و 25 دقیقه

مشهد

ایران

14 ساعت و 28 دقیقه

تبریز

ایران

14 ساعت و 39 دقیقه

ماکو

ایران

14 ساعت و 46 دقیقه

پاریس

فرانسه

15 ساعت و 59 دقیقه

مسکو

روسیه

17 ساعت و 14 دقیقه

لولیا

سوئد

21 ساعت و 40 دقیقه

ماه گرفتگی و بارش شهابی شنبه 19 آذر

ماه گرفتگی و بارش شهابی شنبه 19 آذر

 

امسال برای دومین بار ماه می گیرد. بار اول 25 خرداد و اکنون در غروب روز شنبه 19 آذر ماه خواهد گرفت. محاسبات برای تفت و یزد نشان می دهد که ماه ساعت 16:44 طلوع خواهد کرد و به هنگام طلوع، 40 درصد سطح جنوب غرب آن گرفته است. به طوری که این گرفت ادامه خواهد داشت و از ساعت 17:37 تا ساعت 18:27 (به مدت 50 دقیقه) ماه کاملا تیره و تاریک خواهد بود. این ماه گرفتگی در ساعت 18:49 به پایان خواهد رسید.

همزمان با این ماه گرفتگی، بارش شهابی جوزایی که هر ساله از 16 تا 26 آذر ماه اتفاق می افتد، می تواند موضوع رصدی دیگری باشد. رصدگران نجومی در زمان گرفت ماه فرصت بسیار خوبی خواهند داشت تا رصد شهابها را انجام دهند. زیرا بعد از خارج شده ماه از سایه زمین، ماه با  فاز 100 درصد، آسمان مهتابی و روشنی را ایجاد خواهد کرد که مانع دیدن شهابها کوچک خواهد شد. البته اوج بارش شهابی امسال به حدود ساعت 2 و 3 صبح روز چهارشنبه 23 آذر خواهد بود که در آن شب هم ماه در نزدیکی جوزا قرار داشته و از 20 طلوع خواهد کرد.

فیلم های آموزشی جی پی اس

اخیرا شرکت نماپرداز رایانه به همت مهندس برومند اقدام به انتشار فیلم های آموزشی با محتوی مبانی اساسی مرتبط با ژئودزی ماهواره ای و جی پی اس نموده است. این فیلم های برای کسانی که می خواهند سریعا با مسائل جزئی و مهم تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره ای آشنا شوند، بسیار می فید می باشد.

خصوصا دوستانی که از رشته های مجاور نقشه برداری نظیر منابع طبیعی و کشاورزی و جغرافیا و ... هستند، توصیه می شود به کمک این فیلم های آموزشی، اطلاعات خود را در زمینه مسائل تئوری جی پی اس بالا ببرند. برای این منظور به نشانی زیر وارد شوید:

http://www.nprco.com/fa/pages.asp?id=1


ژئواینفو هنوز زنده است

 با فرارسیدن 8 ام آذر ماه - سالروز تولد وبلاگ اطلاعات موضوعی در علوم ژئوماتیک (یا ژئواینفو) – این پایگاه اطلاع ارسانی در موضوعات مختلف علوم ژئوماتیک، 6 ساله شد. خدا را شکر می کنیم که توفیق داده تا در کنار مشغله های زیادی که داریم، بتوانیم این فضای اینتنرتی را برای پر کردن خلأهای موجود در این زمینه، به روز و زنده نگه داریم. امیدواریم سلامتی داشته باشیم تا به این راه ادامه بدهیم و روز به روز شاهد افزایش فعالیتهای اینگونه و قوی تر توسط شما علاقه مندان به علوم ژئوماتیک باشیم. مطابق روال گذشته، خلاصه ای از وضعیت این وبلاگ را در یک سال و 6 سال گذشته در زیر آورده ایم:

در 72 ماه فعالیت، 596 مطلب و خبر درج شده است. بطور متوسط 108 مطلب در سال و بطور متوسط 8 مطلب در هر ماه و بطور متوسط هر 4 روز یکبار، وبلاگ با یک مطلب به روز شده است. همچنین سال 87-86 با درج 130 مطلب، رکورد دار بیشترین مطلب در سال بوده است. جدول زیر جزئیات آماری 6 سال گذشته را نشان می دهد:

سال

تعداد مطلب

تعداد رؤیت کنندگان

متوسط بازدید روزانه

85-84

82 خبر

14 هزار نفر

38 بازدید

86-85

112 خبر

37 هزار نفر

101 بازدید

87-86

130 خبر

66 هزار نفر

181 بازدید

88-87

109 خبر

77 هزار نفر

211 بازدید

89-88

83 خبر

79 هزار نفر

216 بازدید

90-89

80 خبر

83 هزار نفر

227 بازدید

با تشکر وسپاس از همگی دوستان که با مراجعه به سایت و درج نظرات و یا حتی ارسال مطلب، موجب دلگرمی ما به ادامه فعالیت در این زمینه شده اند. این هم یک کیک ویژه برای فردا ساعت 9 و 9 دقیقه و 9 ثانیه مطابق با 9 آذر 1390:

 

آزمون‌ ورودی دوره‌ دکتری سال 91

دوستان مشتاق ادامه تحصیل می توانند

اطلاعیه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور در باره‌ شرایط وضوابط ، تاریخ و نحوه‌ ثبت‌ نام‌ در آزمون‌ ورودی دوره‌ دکتری ‌ نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال 1391 را از آدرس زیر مطالعه فرمایند.


آدرس

شمارش معکوس برای آغاز بزرگترین ماموریت فضایی در مریخ

پروژه ناسا برای انتقال "آزمایشگاه علمی مریخ" بر سطح این سیاه سرخ‌رنگ، چشمانداز وسوسه‌انگیزی دارد.

این آزمایشگاه که به اسم "کیوریستی" شناخته می‌شود، رباتی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که به نسبت سایر ربات‌ها در نوع خود، برای نشستن بر سطح یک سیاره دیگر، توانایی بیشتری دارد. آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در سال ۱۹۹۷ میلادی کاوشگر سوجنر را که به اندازه یک اسباب‌بازی بود، به مریخ فرستاد. این کاوشگر فقط کمی بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن داشت.

این حرکت، هفت سال بعد تکرار شد و این بار دو کاوشگر مشابه با ۱۷۰ کیلو وزن به مریخ فرستاده شدند. این دو کاوشگر آپورچونیتی و اسپریت نام داشتند و مجموع تجهیزات آنها به تنهایی ۱۰ کیلو وزن داشت که هم‌وزن کل کاوشگر سوجنر بود.

هم‌اکنون منتظر کیوریسیتی هستیم. ربات عظیم‌الجثه‌ای که ۹۰۰ کیلو وزن دارد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، روز شنبه ۲۶ نوامبر راهی مریخ می‌شود.  بزرگ‌ترین ابزار این کاوشگر، به تنهایی نزدیک به چهار برابر کاوشگر کوچکی که در سال ۱۹۹۷ میلادی به مریخ فرستاده شد، حجم دارد. جان گروتزینگر، از پژوهشگران فعال در این پروژه، در توصیف کیوریسیتی می‌گوید: "چهارچرخه‌ای به اندازه یک مینی کوپر است که روی چرخ‌های یک نفربر نصب شده است."  با این توصیف، انتظارات زیادی از کیوریسیتی می‌رود. یک ماشین بزرگ که به پرسش‌های بزرگی پاسخ خواهد داد.

مایک میر، از پژوهشگران ارشد ناسا در پروژه اکتشاف مریخ است. او می‌گوید: "آزمایشگاه علمی مریخ نقشی کلیدی در یک رشته ماموریت‌های مربوط به بررسی و مطالعه مریخ دارد. از جمله بررسی این که آیا امکان زندگی در این سیاره وجود دارد یا نه. این ماشین می‌تواند به یک منطقه برود و بعد از جستجو به ما بگوید که آیا آنجا قابل سکونت بوده یا نه و حتی این که آیا آنجا امروز هم می‌تواند به عنوان یک محل زندگی مورد استفاده قرار بگیرد یا نه."

مهندسان ناسا سیستم سه مرحله‌ای جدیدی را برای ورود این آزمایشگاه به جو مریخ و فرود آن در سطح این سیاره طراحی کرده‌اند. آنها می‌گویند که با این سیستم، آزمایشگاه علمی مریخ در منطقه‌ای مشخص قرار می‌گیرد.


ادامه مطلب ...