ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

سیگار آمریکایی و مردمان ایرانی!!!!!!!!!

حالا گرچه شب عیدی بی مناسبت است ولی خوب حتما مهم است که بدانید.......

اداره آمار آمریکا اعلام کرده است ایران بعد از ژاپن و عربستان سعودی سومین مصرف کننده بزرگ سیگارهای آمریکایی در جهان است. به گفته این سازمان سیگار مهم ترین کالای مجاز صادراتی سالهای اخیر شرکت های آمریکایی به ایران بوده است. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده ایران برای کمپانی های چند ملیتی تولید سیگار به ویژه شرکت های دخانیات آمریکایی از اهمیت زیادی برخوردار است.اطلاعات اداره آمار آمریکا نشان می دهد حداقل نیمی از حدود صد میلیون دلار کالایی که شرکتهای آمریکایی در سال ۲۰۰۵ به ایران صادر کرده اند سیگار بوده است. 

 خدا را شکر که ما مسئول نیستیم وگرنه  توضیح این مسئله واقعا برای ایرانیان سخت است . خدا را شکر  ................

 

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/03/070317_wmt-wkf-cigarette.shtml

سرویس گالیله بین المللی می شود

 

سرویس گالیله بین المللی می شود

 

سرویس گالیله متشکل از اعضای کلیدی اروپایی در زمینه صنعت رو به رشد GNSS در سال 2002 تأسیس شد. همانطور که کلمه GNSS طبیعت جهانی دارد، سرویس گالیله با بیان از اعضای جدید کشورهای غیر اروپایی ادامه پیدا می کنند. جدیداً شرکتهای نواتل از کانادا، جواد از امریکا، دیمدیا سیستم از تایوان و سی کو اپسون از ژاپن، اعضای غیر اروپایی آن شدند که آنها خود را برای تکنولوژی و مطالعه آزمایشی اتصال به گالیله  در آینده آماده می کنند.

 galileo

 گالیله سیستم تعیین موقعیت جهانی اروپایی است که در سال آینده ماهواره های آن تکمیل شده و در چند سال آینده شاهد فعالیت این سیستم با دقت مطلق 2 متر خواهیم بود (دقتش 5 برابر بهتر از دقت گیرنده های نظامی GPS فعلی است). امروزه 27 شرکت اروپایی و غیر اروپایی به عضویت سرویس گالیه در آمده اند که لیست آنها عبارتند از:

 

Astrium Services, dmedia System, Euro Telematik, Eutelsat, FDC, GMV, Hispasat, Indra, Ineco-Tifsa, JAVAD GNSS, Kayser-Threde, Kongsberg Seatex, LogicaCMG, Mapflow, Navteq, NovAtel, OHB Technology, SEIKO EPSON, Septentrio, Skysoft Portugal, Sogei, Tekel Lab, Tele Atlas, Telespazio, Terma, Thales, TNO.

 

 

Cartosat-2

گرچه در همین وبلاگ خبرهای زیادی از چینیها و پیشرفتهای آنها در امور فضایی اوردیم ولی هندیها هم در این زمینه کمتر از چینیها فعال نیستند. چیزی که هست این است که عملکرد چینیها زیر ذره بین جهان قرار  دارد ولی هندیها آرام آرام آزمایشهای هسته ای انجام می دهند، آزمایشات فضایی  انجام می دهند و ماهواره به فضا می فرستند. خوب اینبار هم پس از پرتاب موفقیت آمیز Cartosat-2 هندیها به دنبال  سنجنده ای پانکروماتیک با قدرت تفکیک 1 متر هستند. دو تصویر اولیه این سنجنده یکی از دهلی و یکی از هیمالیا است و دانشمندان در حال آزمایش الگوریتمهای پردازش این تصاویر هستند. طبق قانون پس از این مرحله تصاویر به نخست وزیر ارایه می شوند. در هند این نخست وزیر هند است که تصمیمات نهایی را در مورد قضایای فضایی صادر می کند. هندیها قول داده اند که ارایه عام این تصاویر از ماه می امسال در هند شروع شود.

خوب این هم از کار هندیها و پیشرفتهای اخیرشان .... به نظر می رسد با این ماهواره جدید هندی قدرت تفکیک 1 متر که روزی با هیاهو به بازار عرضه شد جزو قدرت تفکیک های  معمولی درآید و کاربران چشم به راه قابلیتهای بالاتری از سازندگان سنجنده های باشند .... تا چه شود...

گزارش خسوف ۱۳ اسفند در تفت

 

گزارش رصد خسوف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت

 

در این برنامه رصدی که از سوی انجمن علمی علوم ژئوماتیک این دانشگاه اجرا شد، تعداد 52 دانشجوی دختر و 44 دانشجوی پسر در رشته های مختلف نقشه برداری، معماری، عمران، کامپیوتر، حقوق، زبان و ... شرکت داشتند. برنامه از ساعت 23 روز شنبه 12 اسفند با یک کلاس توجیهی توسط مهندس رستمی شروع شد. سپس دانشجویان با استفاده از دوربین های نقشه برداری موجود در 6 گروه کاری، طرحهایی را از عوارض سطح ماه رسم کردند. با شروع گرفت در ساعت یک بامداد، هر کسی یک کاری انجام می داد. یکی رسم خط سایه بر سطح ماه، یکی ثبت زمان عبور سایه از گودالهای ماه، تعدادی عکس می گرفتند (البته نه حرفه ای) و تعدادی به خاطر سرما (دمای 4 درجه سانتیگراد) خود را گرم می کردند و گاهی نیز از حاضران با چای شیرینی پذیرایی می کردند.

moon 

 

این برنامه رصدی تا ساعت 5/4 صبح ادامه داشت. در این بین دانشجویان رصد سیارات زحل و مشتری را نیز در برنامه داشتند. نکته جالب این رصد این بود که بیشتر دانشجویان اعلام کردند که رصد خسوف را برای اولین بار انجام می دهند و در این شب چقدر به اطلاعاتشان اضافه شده است. ضمناً در زمان خسوف کامل بصورت موازی یک پروژه پژوهشی با عنوان بررسی اثر نور ماه بر روی طولیاب الکترونیکی نیز در حال انجام بود که نتایج حاصله پس از تکمیل پروژه در چند ماه آینده بصورت مقاله علمی منتشر خواهد شد.

سعید هروی: مسئول انجمن و برنامه ریزی رصد                 ایمان ناصری: هماهنگی تدارکاتی رصد

توسعه ناوبری در آسیا

ناوبری پیشرفته در سالهای اخیر به موضوعی اساسی برای بسیاری از سازمانهای تصمیم گیرنده شهری و انتظامی تبدیل شده است. در آسیا نیز نشانه هایی از رشد بالای ناوبری ماهواره ای در سال 2007 وجود دارد. ژاپن یکی از اولین کشورهایی است که خدمات مربوط به ناوبری ماشینها را ارایه می دهد. ژاپنیها در دهه نود میلادی به این فن آوری دست یافته بودند ولی شرکتهای ژاپنی قادر به ارایه خدمات به صورت تجاری نبودند. بنابراین دور به دست آمریکائیها و اروپائیها افتاد تا بازار را در کشورهای خود و سپس آسیا در دست بگیرند.

شرکت هلندی TeleAtlas در سال 1980 تاسیس شد و در اوایل 1990 فعالیتهای خود را در آسیا شروع نمود. اما این شرکت فروش خوبی در این زمینه نداشت. اکثر خریداران از بالا بودن قیمت داده­ها و همچنین گرانی سخت افزار شکایت داشتند. اما اکنون وضع فرق کرده است و سیستمهای کامل ناوبری می توانند به راحتی به کار گرفته شوند و قیمتهای حدود 1000 دلار اکنون طبیعی می­باشند در حالی که کاربران نیز از این سیستمهای ناوبری راضی هستند.

در حال حاضر TeleAtlas اعلان کرده است که نقشه های  رقومی کشورهای جنوب شرقی آسیا را کاملا در اختیار دارد. این نقشه ها شامل کشورهایی نظیر مالزی، سنگاپور و تایلند می شود. این نقشه ها با داشتن بیش از 200 هزار نقاط مهم می توانند در ماشینها و حتی گوشی های تلفن همراه استفاده شوند. این شرکت اخیرا توافق نامه ای را با یک شرکت چینی در مورد توزیع این نقشه­ها امضا نموده است. TeleAtlas طبق این توافق نامه نقشه کامل 337 شهر چین و کدهای کنترلی آنها را در اختیار شرکت چینی قرار داده است.

در سال پیش Navteq شرکت آمریکایی رقیب TeleAtlas  نیز در این زمینه نمایندگیهای متعددی در بیشتر کشورهای آسیایی ایجاد نمود. پایگاه داده های این شرکت به عنوان مثال شامل شبکه راههای اکثر شهرهای مهم در مالزی می شود. علاوه بر مالزی کشورهای سنگاپور و بانگوک نیز دارای چنین اطلاعاتی هستند. دامنه فعالیت این شرکتها طبق اعلام خودشان به دیگر کشورهای آسیایی نیز کشیده خواهد شد.

اینطور که پیداست جذابیتها و کاربردهای سیستمهای ناوبری به همراه ضعف اطلاعات مکانی در کشورهای آسیایی باعث شده است که شرکتهای آمریکایی و اروپایی توجه زیادی به این بازار نسبتا بکر و تازه (در این زمینه) داشته باشند و پیش­بینی می شود که رقابت در این بازار پول ساز نیز باعث رشد فن­آوری اطلاعات مکانی در این منطقه از جهان شود. امیدواریم که کشور ما نیز بی بهره نماند تا خدا چه خواهد و همت ما چه باشد........

روز مهندس

پنجم اسفند روز مهندس

                             بر همه مهندسین

                                                        مبارک باد

سیستم هشدار تسونامی

داستان غم انگیز سونامی را که حتما به خاطر دارید. هزاران کشته و زخمی و همچنین ویرانی های بسیاری که این پدیده در سال 2005 به بار آورد. علیرغم تمام این بدیها حاصل سونامی ایجاد سیتمهای هشدار دهنده  این پدیده در برخی کشورها بود.  اینبار کاپیل سیبال وزیر علوم وفن آوری هند اعلام کرده است که هند نیز تا سپتامبر 2007 به سیستم هشدار دهنده سونامی مجهز خواهد شد.  آژانس ملی سنجش از دور هند به گونه ای مجهز است که می تواند پایگاه داده ای ازداده های کوچک مقیاس برای مناطق ساحلی  تهیه کند. آبنگاری مناطق کم عمق نیز در کنار سنجش از دور این پایگاه داده ها را تقویت خواهد کرد.

این وزیر همچنین اعلام کرده است که علاوه بر این داده ها؛ در حال تدارک شبکه ای از دستگاه های لرزه نگار و همچنین فشار سنج برای اندازه گیری دقیق تغییرات سطح دریا در کنار 50 جزر و مد سنج هستند. برای تکمیل این شبکه گسترده از سیستمهای جمع آوری داده سازمان فضایی هند نیز پا به میدان گذاشته و شبکه ای از سیتمهای مخابراتی را برای انتقال آنی داده ها به مرکز هشدار حیدر آباد در دست طراحی دارد. در راس این مجموعه پیچیده یک سیتم کامپیوتری کاملا پیشرفته قرار خواهد گرفت که کنترل و مدیریت سیستم را انجام خواهد داد. وظیفه اعلام هشدار نهایی بر عهده همین سیستم کامپیوتری است. این سیستم رسیدن هر موجی را هشدار خواهد داد.

البته هنوز طبیعت جلوتر از انسانهاست. چرا که آقای وزیر اعلام کرده است که در سریعترین حالت ظرف 20 دقیقه از شروع حادثه ای اینچنین می توان از وقوع آن اطلاع پیدا کرد. خوب کاچی بعض هیچی است مگه نه .....