ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

شروع ماه مبارک رمضان (یکشنبه یا دوشنبه؟!)

 

وضعیت رویت پذیری هلال شامگاهی رمضان 1427

باز یک رصد بسیار حساس در ابعاد مختلف در پیش رو داریم. از یک طرف به لحاظ علمی و نجومی، از طرف دیگر به لحاظ شرعی و شروع ماه مبارک رمضان و بلاخره ابعاد سیاسی، حقوقی و اجتماعی. زمان رصد این هلال به غروب روز شنبه اول مهر ماه 1385 وعده داده می شود.به نقشه زیر توجه کنید. وضعیت رویت ژذیری هلال رمضان و انتخاب محل رصد را با توجه به وسیله ای که برای رصد دارید، می توانید به صورت زیر در نظر بگیرید نمائید :

 amadhan1427

 

1- زیر خط قرمز که خط واصل بین قائن به پاوه در استان کردستان می باشد، می توان با ابزارهای اپتیکی قوی که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 8 اینچ یا 200 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

2- زیر خط آبی که خط واصل بین زاهدان به اهواز می باشد، می توان با ابزارهای اپتیکی متوسط که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 150 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

3- زیر خط صورتی که خط واصل بین ایرانشهر به بندر بوشهر می باشد، می توان با ابزارهای اپتیکی معمولی که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 80 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

4- زیر خط قهوه ای که از مرکز عربستان می گذرد، می توان با ابزارهای اپتیکی ضعیف که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 50 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

5- زیر خط سبز که از شمال یمن و جنوب عربستان می گذرد، می توان با چشم غیر مسلح، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود . مقداد پارامترهای هلال ماه در مناطق مختلف ایران از مینیمم مقدار تا ماکزیمم مقدار، حدوداً به شرح زیر می باشد:

 

ارتفاع هلال در لحظه غروب خورشید: 4 درجه و 42 دقیقه در جنوب تا 2 درجه و 24 دقیقه در شمال

جدایی هلال از خورشید در لحظه غروب خورشید: 11 درجه و 18 دقیقه در جنوب شرق  تا 12 درجه و 6 دقیقه در شمال غرب

مدت زمان مکث هلال : 26 دقیقه زمانی در جنوب تا 16 دقیقه زمانی در شمال

 

در صورت موفقیت گروه های رصدی در سراسر کشوربرای رویت هلال و اعلام از سوی دفتر رهبری احتمالا شروع ماه رمضان یکشنبه دوم مهرماه خواهد بود.

 

با آرزوی داشتن آسمانی بدون ابر و غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

سید قاسم رستمی

25 شهریور 1385

 

 

هفته ژئودتیک ۲۰۰۶ آلمان

 

هفته ژئودتیک 2006

 

18 تا 20 مهر 1385، 10 تا 12 اکتبر 2006 در مونیخ آلمان

 

هفته ژئودتیک ، اجتماعی است برای دانشگاه و انجمنهای تحقیقاتی که در زمینه ژئودزی، نقشه برداری و رشته های مجاور کار می کننند. هدفش تبادل و تغذیه اطلاعات بین دانشمندان و کاربران در رابطه با موضوعات اصلی ژئودزی است. مخصوصا از دانشمندان جوان برای همکاری در این زمینه دعوت بعمل آمده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت نام به نشانی زیر مراجعه نمائید:

 

http://ifen.bauv.unibw-muenchen.de//gw06/

 

انقلاب دوربینهای رقومی

"انقلابی جدید در دنیای فتوگرامتری در حال وقوع است"؛ نماینده Vexcel در نیوزلند این جمله را در مراسم فروش آخرین مدل دوربین رقومی Ultracam-X از جمله دوربینهای رقومی دو بعدی به سازمان نقشه برداری هوایی نیوزلند عنوان نمود. وی عنوان کرده است که 53 مدل مختلف از این دوربینها به بازار عرضه خواهد شد. امروزه این توافق جمعی حاصل آمده است که فن آوری دوربینهای رقومی برای فتوگرامتری به رشد رسیده و می تواند به طور جدی مورد استفاده قرار بگیرد. در کنفرانس Map Asia  (2006; Bangkok, 29 August -2 September)  عنوان شد که در حال حاضر 120 دوربین بزرگ رقومی و 200 دوربین با اندازه متوسط در حال استفاده می باشند. در مقابل 1000 دوربین آنالوگ معمولی نیز هنوز در فرایند عکسبرداری فعال هستند.

در همین کفرانس مطرح گردید که تردید در مورد کارایی این دوربینها از بین رفته و پارامترهای اقتصادی کاربران را به استفاده بیشتر از این فن آوری ترغیب می کند. حتی با در نظر گرفتن سرمایه گذاری اولیه بالایی که این دوربینهای رقومی می طلبد؛ روز به روز صرفه اقتصادی این دوربینها در مقابل دوربینهای آنالوگ قابل توجیه تر می شود. جالب توجه این است که این تقاضا برای تکنولوژی جدید بیشتر از جانب شرکتهای متوسط فعال در این زمینه مطرح می شود.  موانع حضور شرکتهای کوچک در این زمینه  نیز به علت کم کردن هزینه ها و نیروی انسانی مورد نیاز (یک هواپیما، یک دوربین و یک عامل) برطرف می شود. این فن آوری به طریق اولی برای شرکتهای بزرگ نیز بسیار مفید و موثر خواهد بود. در این میان شرکتهایی با تعداد کارمندان بین 10-50 نفر منحل خواهند شد. چون بیشتر این عوامل انسانی متخصصان کار با دوربینهای آنالوگ، ظهور فیلم، دستگاهای تبدیل آنالوگ و نظائر آن هستند. پایان کار چنین متخصصانی در این زمینه حتمی است.

GPS در زیر زمین!!!!

Leica Geosystems توافق نامه ای با Locata Corporation مبنی بر توزیع و پشتیبانی فن آوری تعیین موقعیت Locata امضا نموده است. Locata سالهاست که بر روی این تکنولوژی جدید کار می کند. این فن آوری عملا تقویت زمینی GPS در مکانهایی است که سیگنالهای GPS پوشش ضعیف داشته و یا اصلا وجود ندارند ( classically difficult). سیستم از مجموعه ای از گیرنده ها و ارسال کننده های بی سیم زمینی به نام LocataLites که وظیفه ارسال سیگنال را بر عهده دارند تشکیل شده است. مجموعه این دستگاهها شبکه ای به نام LocataNet را تشکیل می دهند.
این شبکه می تواند همراه با سیستم GPS و یا مستقل از آن کار کند. مهمترین ویژگی این سیستم time synchronous بودن آن است. و این به این معنی است که دقت تعیین مختصات مطلق آن بدون نیاز به تصحیحات تفاضلی و یا داده های جانبی به حد سانتیمتر می رسد.
این شرکت با 19 اختراع ثبت شده در این زمینه شرکت پرکاری محسوب می شود. اولین مرحله در این توافق نامه پشتیبانی فنی Locata به منظور ترکیب سیستمهای گیرنده Leica Geosystems با این تکنولوژی برای کاربرد در معادن است. این فن آوری همچنین می تواند برای پایش سازه هایی همانند پلها، سدها و ساختمانها استفاده نمود. کاربرد این فن آوری جدید در چنین زمینه هایی پیش بینی سود بالایی را برای شرکت رقم زده است.
دو شرکت سیستم ترکیبی گیرنده GPS/Locata را به بازار ارایه خواهند داد. در حال حاضر طبق موافقتنامه Leica Geosystems امتیاز فروش فن آوری های تعیین موقعیت Locata را در دست دارد. اولین مشتریان این سیستم ارتش آمریکا، معدن داران، و مهندسان تغییر شکل سازه ها خواهند بود.

هم اندیشی بررسی فقهی و نجومی موضوع رؤیت پذیری هلال

 

به مناسبت فرارسیدن اعیاد بزرگ شعبانیه و در آستانه حلول ماه مبارک رمضان 1427 نخستین " هم اندیشی بررسی فقهی و نجومی موضوع رؤیت پذیری هلال " برگزار خواهد شد. در این برنامه که توسط مرکز بازشناسی اسلام و ایران و در تاریخ سه شنبه21 شهریور 1385 مطابق با 18 شعبان المعظم 1427 برگزار خواهد شد حدود 40 نفر از کارشناسان و صاحب نظران فقهی و نجومی رویت پذیری هلال در ایران گردهم خواهند آمد تا در مباحث فقهی و زمینه های نجومی رؤیت هلال به بحث و تبادل اندیشه بپردازند.

 

 

اعلام افزایش پذیرش کارشناسی ناپیوسته نقشه برداری

 

دانشگاه دولتی تبریز (شاخه مرند) برای اولین بار در بهمن ماه سال جاری اقدام به پذیرش ۳۰ نفر دانشجوی کاردانی به کارشناسی نقشه برداری می کند. برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه تبریز مراجعه نمایید.

 

ماهواره Kompsat-2

 

در سئول پرتاب Kompsat-2 توسط یک راکت از شمال روسیه پس از مدتها انتظار مهمترین خبر شده است. ماموریت این ماهواره تهیه داده های لازم برای مرکز ملی GIS کره توسط یک دوربین چند طیفی؛ تعریف شده است. طول عمر ماهواره 3 سال پیش بینی شده که در طول فعالیت خود تصاویر با قدرت تفکیک بالا از سطح زمین اخذ خواهد کرد.

مهمترین نکته در مورد Kompsat-2 این نیست که یک کشور آسیایی دوباره به فن آوری اخذ تصاویر با قدرت تفکیک بالا دست  پیدا کرده است، بلکه کره تصمیم گرفته است که به عنوان اولین کشور پس از آمریکا به توزیع تصاویر با قدرت تفکیک بالا در سطح جهانی بپردازد. موسسه تحقیقات فضایی کره (KARI) پس از تاسیس در 1989در زمینه طراحی، تولید و پرتاب ماهواره ها تلاش بی وقفه ای داشته است. Kompsat-2 دومین ماهواره مشاهده زمینی و چهارمین ماهواره ساخت کره است. اولین ماهواره کره Arirang-1 نام داشت که در 1999 پرتاب گردید. پرتاب سومین ماهواره در سال 2009 برنامه ریزی شده است.

کره ای ها در هر تولید جدید بیشتر بر تخصص داخلی تاکید کرده اند. Arirang-1 را می توان گفت که آمریکائیها ساختند و کره ای ها بیشتر نقش ناظر داشتند. ولی در ساخت   Kompsat-2    نیروهای  کره ای دخالت بیشتری داشتند و این ماهواره حاصل  تلاش KARI و  EADS اروپایی است. ماهواره سوم از این دست اساسا در کره ساخته خواهد شد.

دوربین قدرت تفکیک بالای Kompsat-2 محصول موسسه الکترواپتبک اسرائیل و مهندسان کره ای است، با قدرت تفکیک 1 متر در باند پانکروماتیک و 4 متر در بخش چند طیفی که تصاویر آن در ابعاد 15 * 15 کیلومتر به کاربران ارایه خواهد شد. دوره چرخش مدار ماهواره 28 روز است  که با قابلیت اخذ تصاویر تا 30 درجه در دید غیر از عمود این زمان به 3 روز نیز خواهد رسید.

حساسیت کره شمالی به داده هایی که این ماهواره تولید می کند حاشیه هایی را برای توزیع داده های آن ایجاد کرده است به گونه­ای­که این ماهواره به عنوان یکی از موضوعات مذاکرات چند جانبه با کره شمالی مطرح گردیده است. بیرون از کره شمالی Spot Image از فرانسه وظیفه توزیع داده های این ماهواره را بر عهده خواهد داشت. به این ترتیب آسیا با سرعت به ینگه دنیا از لحاظ فن آوری نزدیک می شود و ما هنوز در پی آن هستیم تا مانیتور LG را در کشور خود مونتاژ کنیم. آیا این جمله تکراری تاریخ ما که در مورد گذشتگان خود به کار بردیم و آنها را شمات کردیم که رو به صنعت مونتاژ مملکت را وابسته کرده بودند آیا در مورد ما تکرار نخواهد شد.

 

نقشه میزان شادمانی در جهان

سلام

مدتها بود که وبلاگ به علت حضور در اردوی نقشه برداری که این روزها بازار آن گرم است به روز نشد. و از این بابت از دوستان عذر می خواهیم. این شروع دو باره را می خواستیم با یک مطلب علمی شروع کنیم ولی یه نقشه جدید به دستمان رسید که به دلیل جالب بودن در اولویت قرار گرفت. نقشه میزان شادمانی بر اساس کشور ها. جدا از موضوع این نقشه که خود جذاب است ، موضوع جالب توجه دیگر محدوده ای است که دنیای تولید نقشه پا به آن می گذارد. گرچه این نوع نقشه اولین نیشت ولی با دتوجه موضوع آن می توان انتظار داشت که از این دست نقشه های کاربردی در آینده بیشتر تولید شود. نقشه هایی که جمع آوری داده های مورد نیاز آنها به روشهای متفاوتی نیاز دارد.