ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

سال تحویل 88 در روز کبیسه 87

 

سال تحویل 88 در روز کبیسه 87

تجربه وجود حضور در روز 30 اسفند، فقط هر 4 یا 5 سال یکبار اتفاق می افتد. به دلیل اینکه طول سال حدود 5 ساعت و 48 دقیقه بزرگتر از 365 روز است، لذا بعد از 4 یا 5 سال، جمع این خرده ساعات، یک روز را تشکیل داده و سال 366 روزه خواهد شد. به سالی که طولش 366 روز باشد، کبیسه می گویند.

نصف النهار قاچ ساعتی ایران در طول جغرافیایی 52.5 درجه (97 کیلومتری شرق تهران) واقع شده است. لحظه ظهر حقیقی این محل حدود 12:07 می باشد. اگر زمان سال تحویل قبل از ساعت 12:07 باشد، اول فروردین و اگر بعد از ساعت 12:07 باشد، 29 یا 30 اسفند است.

امروز 30 اسفند و لحظه تحویل سال، 15 و 13 دقیقه و 39 ثانیه است. در حالیکه سال 89 در ساعت 21 و 2 دقیقه و 13 ثانیه روز 29 اسفند و در سال 90 در ساعت 2 و 50 دقیقه و 45 ثانیه روز اول فروردین و سال 91 باز کبیسه خواهد بود.

در پایان ضمن تبریک سال جدید، توجه شما را به هفت سین نقشه برداران جلب می کنیم: 

 

 

 

گزارش برگزاری اردوی زمستانی نقشه برداری

 

گزارش برگزاری اردوی زمستانی نقشه برداری

شاید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت به دلیل حجم گسترده دانشجوی نقشه برداری در مقاطع کاردانی و کارشناسی، اولین دانگشگاهی است که برای دومین سال متوالی، برگزاری اردوی نقشه برداری را در فصل زمستان تجربه می کند. معمولاً برگزاری اردوهای نقشه برداری، مختص فصل تابستان بوده و برگزاری اردو در فصل زمستان مزایای و معایب خود را دارد.  

 

 به ترتیب از راست: دکتر جمور- دکتر صدیقی- مهندس دستجردی در محل اردو 

اردوی زمستانی دانشگاه میبد با مدیریت آقای مهندس دستجردی از تاریخ 25 بهمن ماه شروع شد. در این دوره 27 نفر دانشجوی کارشناسی و 24 نفر دانشجوی کاردانی حضور داشتند. دروس این دوره عبارتند از : نقشه برداری مسیر، کنترل مهندسی، میکروژئودزی، نقشه برداری زیرزمینی، ژئودزی ماهواره ای، پروژه (توپوگرافی، نرم افزار و ترسیم)، آموزش توتال استیشن و هیدروگرافی. در زیر چند عکس از این اردو را ملاحظه می فرمایید: 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیام مرکز هم اندیشی برای میلاد پیامبر

با تبریک میلاد آخرین پیامبر الهی و ششمین امام شیعیان به تمامی شما، از شما دعوت می کنیم تا پیام الکترونیکی مرکز هم اندیشی نخبگان را از نشانی زیر دانلود کنید: 

 

http://www.nahad.ir/Images/milad.exe 

 

 

 

چین برای اندونزی ماهواره سنجش از دوری می سازد


در ابتدای ماه مارس امسال دولت چین تصمیم گرفت تا به منظور بررسی آبهای ساحلی این کشور یک ماهواره سنجش از دوری به اندونزی تحویل دهد. اندونزی اعلام کرده است که از داده های این ماهواره برای بررسی جزایر و آبهای ساحلی این کشور استفاده خواهد نمود. در حال حاضر پایش این مرزهای وسیع آبی بسیار محدود انجام می شود.

مسئول این پروژه در اندونزی می گوید که بخشهای مختلفی از کشور نظیر گمرکات، وزارت دریا و ماهیگیری و ناوبری دریایی در سواحل و آبهای کشور فعالیت دارند. البته هنوز هیچ گونه جزییاتی از این ماهواره منتشر نگردیده است ولی اگر این ماهواره برای بررسی وضعیت کشتی ها  بخواهد بکار رود به قدرت تفکیکی زیر 5 متر نیاز دارد. حتی با توجه به پوشش دائمی ابر در منطقه پیش بینی یک سیستم راداری نیز دور از واقعیت نخواهد بود.

به این وسیله اندونزی هم سنجش از دور را به صورت جدی تری تجربه می کند.  مسئله پیوستن اکثر کشورها به جرگه دارندگان ماهواره های سنجش از دوری نباید از دید کشور ما پنهان بماند. کشوری که وسعت و تنوع در آن عاملی است که استفاده از تکنیکهای سنجش از دوری را تایید می کنند.

گزارش همایش نجوم آماتوری زابل

گزارش مختصری از همایش نجوم آماتوری زابل

ساعت 12 ظهر روز جمعه 16 اسفند، ورود سخنرانان به فرودگاه زاهدان

  

 به ترتیب از راست: سید محسن قاضی میرسعید، سید قاسم رستمی، احمد دالکی و محمد رضا صیاد

برنامه های فشرده همایش با برگزاری یک رصد عمومی در پارک یعقوب لیث زابل از ساعت 18 روز جمعه شروع شد. در این رصد رؤیت ستاره سهیل با توضیحات مهندس دالکی، با استقبال مردم روبرو شد. نیمه ابری بودن آسمان اجازه نداد تا با تلسکوپ 8 اینچی موجود بتوان سیارات زهره و زحل را مشاهده کرد. اما نمایش سطح ماه از جاذبه رصد کم نمی کرد. 

 برای بقیه گزارش به نشانی زیر مراجعه نمایید: 

http://www.parssky.com/view/508.aspx 

روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب ...

ماهواره کره ای به فضا خواهد رفت

سازمان تحقیقات هوا- فضای کره (KARI)، با شرکت ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی و آژانس تحقیقات فضایی ژاپن قراردادی جهت پرتاب سومین ماهواره کره ای به نام Kompsat-3 توسط یک پرتابگر ژاپنی به نام H-IIA امضا نموده اند. این اولین بار است که میتسوبیشی برای پرتاب یک ماهواره غیر ژاپنی قراردادی را امضا می کند.  Kompsat-3 به عنوان قابل ترین ماهواره مشاهده زمینی در کره جنوبی در سال 2009 م به فضا پرتاب خواهد شد.

H-IIA  مهمترین پرتابگر ژاپنی است که اخیرا برای پرتاب ماهواره (ALOS)  Diachi به کار رفت. از این وسیله برای پرتاب ماهواره Ibuku که مشاهدات مربوط به گازهای گلخانه ای را انجام می دهد نیز به کار رفت.

Kompsat-3 ماهواره ای تصویربردار است که با همکاری EADS Astrium اروپایی توسعه یافته است. قدرت تفکیک پانکروماتیک آن 70 سانتیمتر و چهار باند (R,G, B and NIR) آن دارای قدرت تفکیک 8/2 متری (شبیه QuickBird) خواهد بود. ارتفاع مدار آن 670 کیلومتر و سرعت ارسال داده ها توسط آن  1 گیگا بایت بر ثانیه خواهد بود. جالب است که بدانید کره ایها در ادامه این پیشرفت های سریع به دنبال طراحی اولین ماهواره راداری خود به نام Kompsat-5 هستند. خوب معلوم می شود که این چشم بادامیهای زشت بجز ساخت سریالهای عامه پسند در فن آوریهای پیشرفته دنیا نیز خود را وارد کرده اند و با همکاری کشورهای پیشرفته به نتایج قابل توجهی دست یافته اند.

نرم افزار جدیدPG for ALD 2006 قابل نصب بر ...

 

نرم افزار جدیدPG for ALD 2006  قابل نصب بر ...

با تشکر از آقای علیرضا غنی زاده که متن زیر از کار جدیدشان ارائه داده اند:

برنامة Autodesk Land Desktop به همراه برنامة Civil Design به عنوان یک ابزار بسیار قوی و دقیق در بین طراحان مسیر، جای خود را باز نموده است. با این وجود این برنامه از لحاظ ترسیم پروفیل طولی دارای محدودیت‌هایی است و خروجی این برنامه نیاز اکثر کاربران را پاسخگو نیست. از جمله محدودیت‌های این برنامه در ترسیم پروفیل طولی می‌‌توان به عدم شیت‌بندی، عدم ترسیم دیاگرام بروکنر، عدم ترسیم دیاگرام انحنا، عدم نمایش پل‌ها و عدم نمایش بنچ مارکها اشاره نمود.

ماکرو PG for ALD 2006   که در محیط Autodesk Land Desktop و کاملاً سازگار با این برنامه توسعه داده شده است، این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند علاوه بر استفاده از کلیة امکانات برنامه‌های Autodesk Land Desktop و Civil Design، پروفیل طولی مسیر را بطور کامل و با کلیة جزئیات ترسیم نماید. این ماکرو پس از نصب شدن از داخل برنامة Autodesk Land Desktop فراخوانی می‌شود و امکانات خود را جهت ترسیم پروفیل طولی از طریق یک منو و نوار ابزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ماکرو امکان ترسیم پروفیل طولی با مقیاس‌های افقی1:2000، 1:5000 و 1:10000(مقیاس قائم به ترتیب برابر با 1:200، 1:500 و 1:1000) را با کلیة جزئیات شامل ارتفاع خط زمین، ارتفاع خط پروژه، اختلاف ارتفاع خط زمین و خط پروژه، شمارة پیکه‌ها، کیلومتر و هکتومتر، کیلومترهای نقاط بحرانی، دیاگرام انحنا، دیاگرام دور، مشخصات بنچ مارک‌ها، مشخصات پلها، مشخصات خط پروژه (شامل شیب، اختلاف ارتفاع و طول شیب) و مشخصات قوسهای قائم ترسیم می‌کند و بسته به مقیاس انتخاب شده هر شیت از پروفیل طولی را در یک لایه ترسیم می‌نماید که شیت مربوطه به راحتی قابل چاپ می‌باشد. در حقیقت برنامة PG for ALD پروفیل طولی را همانند برنامة معروف CSDP for Windows ترسیم می‌کند و عملاً نیاز به استفاده از این برنامة گران قیمت را در برخی پروژه‌ها مرتفع می‌کند.

 

 

 

هزینة این نرم‌افزار کامپیوتری به همراه هزینة پست آن بقرار زیر است:

برنامة PG for ALD 2006 :1100000 ریال(یک میلیون ریال)

شامل موارد زیر:

1-     دو عدد CD شامل برنامه‌های 2006 Autodesk Land Desktop و Civil Design 2006

2-     CD مربوط به برنامه PG for ALD 2006 .

3-     یک قفل سخت‌افزاری USB برای نرم‌افزار PG for ALD 2006 .

4-     راهنما و خودآموز نرم‌افزار PG for ALD 2006.

5-     کتاب "پروژة راهسازی با استفاده از Autodesk Land Desktop و "Civil Design، تألیف علیرضا غنی‌زاده و افشین غنی زاده، انتشارات ارس رایانه، 1387.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نرم‌افزار و دانلود راهنما و خودآموز آن می‌توانید به آدرس www.highwaytech.ir  مراجعه نمایید.

نمونه‌ای از پروفیل طولی ترسیم شده توسط این برنامه در شکل زیر نمایش داده شده است.

علیرضا غنی‌زاده

تلفن:09133436190

پست الکترونیکی: aghanizadeh@mail.uk.ac.ir

 

اولین همایش نجوم آماتوری سیستان

 

اولین همایش نجوم آماتوری سیستان

دانشگاه دولتی زابل به مناسبت سال جهانی نجوم، اولین همایش نجوم آماتوری سیستان را برگزار می کند. این همایش در روز حضیض ماه، با حضور شخصیت­های آماتوری ایران برگزار خواهد شد:

زمان همایش: روز شنبه 17 اسفند ماه 1387 از ساعت 9 صبح

مکان همایش: سالن آمفی تئاتر دانشگاه دولتی زابل

عنوان سخنرانی

سخنران

دستاوردهای جدید نجوم آماتوری

مهندس احمد دالکی

استاد دانشگاه  شهید بهشتی

و پدر علم نجوم آماتوری ایران

تقویم هجری، این میراث گرانبهای ایرانیان

استاد محمد رضا صیاد

کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس عبدالعظیم

و پیشکسوت تقویم و رؤیت هلال در ایران

نقش رؤیت هلال در نجوم آماتوری

مهندس سید محسن قاضی میرسعید

رکورد دار رؤیت هلال در جهان

و عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری

کاربرد نجوم در علوم مهندسی

مهندس سید قاسم رستمی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت

و عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبری

دانشگاه دولتی زابل دارای تنها رصدخانه مجهز استان سیستان و بلوچستان، سعی دارد گامهای بزرگی را در راستای توسعه نجوم آماتوری در استان سیستان و بلوچستان و در ایران بردارد. در این راستا برنامه رصد عمومی را نیز برای تمامی اقشار مردم به صورت زیر برگزار خواهد کرد:

زمان رصد عمومی: از ساعت 16 روز جمعه 16 اسفند 1387

مکان رصد عمومی: پارک یعقوب لیث زابل

برنامه های رصدی: رصد ماه، سیارات و اجرام غیر ستاره ای با تلسکوپ، آشنایی با صور فلکی، روشهای جهت یابی و تعیین قبله

رئیس همایش و رئیس دانشگاه زابل: دکتر احمد قنبری

دبیر همایش: آقای مهدی راشکی

مسئول کمیته اجرایی: آقای احمد کریم  

 

 

 

همایش سازمان نقشه برداری و ساختار سنتی آن

همایش سازمان نقشه برداری که به همایشهای ژئوماتیک معروف شده اند سالهاست که برگزار می شووند و توانسته است جای خود را در بین متخصصان این رشته باز نماید. هر ساله بسیاری از دوستان قدیمی در این همایش همدیگر را ملاقات می کنند و از احوال هم باخبر می شوند. از کارهای جدید از طریق مقالات ارایه شده می توان باخبر شد و دستگاههای جدید دنیای نقشه برداری به علاقه مندان معرفی می شوند. این ساختار سنتی سالهای سال است که تکرار می شود و با توجه به ظهور تغییرات بسیار در دنیای نقشه برداری و ژئوماتیک در ایران و جهان می توان گفت که نقائص بسیار دارد. یکی از مهمترین کمبودهای این همایش عدم توجه آن به دنیای ژئوماتیک در اینترنت است. امروزه دهها سایت و وبلاگ اینترنتی در ارتباط با موضوعات مختلف نقشه برداری وجود دارد که منبع بسیاری از متخصصین این رشته از لحاظ آموزشی، نرم افزاری و خبری می باشند. لذا جای بخشی که بتواند این موضوع را به طور همه جانبه و علمی مورد بررسی قرار دهد بسیار خالی است. امید است که دست اندر کاران این همایش در سازمان نقشه برداری کشور به اهمیت این موضوع پی ببرند و تا زمان برای برنامه ریزی وجود دارد این بخش را نیز به همایش اضافه کنند و به پیشواز مسایل جدید قبل از اینکه آنها را فرا گیرد بروند. برای همه این عزیزان امید موفقیت داریم.

مقایسه مقالات ژئوماتیک ۸۷ و ۸۸

با تشکر از آقای محمد هادی عقیلی که زمینه بررسی مقالات ژئوماتیک ۸۷ و ۸۸ را فراهم نمودند. 

به نظر می رسد که همایش امسال و سال قبل مشترکاتی داشته باشد و در این دو سال مشخص شده است که بیشتر مقالات در موضوع سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و خصوصا از رشته های مجاور ارائه می گردد. در ذیل نمودار تفکیک مقالات این دو سال را با هم مقایسه نمایید.