ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آیا ما هم افتخار دیدن دنباله دار را در روزگاه خواهیم داشت؟

دنباله دار بسیار عظیم آیسون در راه است. اکنون آن را می توان با یک تلسکوپ ۸ تا ۱۲ اینچی رصد کرد.

اما پیش بیش بینی برای دیدن آن با چشم غیر مسلح به نیمه آبان تا نیمه آذر می رسد. پیش بینی شده است اگر این دنباله دار در عبور از کمترین فاصله اش از خورشید منفجر نشود٬ بتواند تا قدر 14- هم بدرخشد! یعنی جسمی که همچون دنباله دار ایکیاسکی (Ikya-seki) در اکتبر 1965 در ژاپن از قدر 10- در هنگام ظهر و در کنار خورشید هم دیده شد. ظاهرا این دنباله دار قبل از عبور از کنار خورشید به سه تکه تقسیم شده و باز هم ادامه مسیر داده است. تصویر زیر از این دنباله دار در ۳۱ اکتبر ۱۹۶۵ می باشد:

File:Comet C 1965 S1 Ikeya-Seki.jpg


دنباله دار  آیسون توسط دو نفر روس در سال قبل کشف شد. ۹ مهرماه قرار است از نزدیک ترین فاصله از مریخ عبور کند. مدارگرد مریخ و مریخ نورد کنجکاوی به کمک ۱۴ فضا پیما و تلسکوپ های قدرتمند ناسا برای ثبت تصاویر این لحظه آماده می شوند. پیش بینی ها برای رویت این ستاره دنباله دار در ماه دسامبر در آسمان صبحگاهی در زیر آمده است:

این ستاره با قطر ۵ هزار کیلومتر٬ قرار است دنباله ای به طول 90 هزار کیلومتر را در فضا ایجاد کند. حتی تصاویر تخمینی از ابعاد و اندازه این دنباله دار شبیه سازی شده اند که در زیر می بینید:

موشک کم‌هزینه ژاپن به مدار زمین پرتاب شد

نخستین موشک نسل جدید ژاپن با امید ارزان تر کردن سفرهای فضایی به مدار زمین پرتاب شده است.

بنا بر اعلام سازمان فضایی ژاپن، موشک اپسیلون بعدازظهر شنبه از جنوب غربی این کشور به فضا پرتاب شد.

موشک اپسیلون که ۳۷ میلیون دلار هزینه دارد، به لحاظ اندازه و قیمت، نصف نسل قبلی موشک های ژاپن است.

این موشک از هوش مصنوعی برای فعالیت هایی مانند بررسی ایمنی خود بهره می گیرد.

موشک اپسیلون در نخستین ماموریت خود یک تلسکوپ فضایی را برای رصد سیاراتی مانند زهره، مریخ و مشتری به مدار زمین منتقل کرد.

این تلسکوپ با موفقیت در ارتفاع یک هزار کیلومتری در مدار زمین قرار گرفته است.




پرتاب نسل پیشین موشک های ژاپن که M-5 نام داشتند، به علت هزینه بالا از سال ۲۰۰۶ متوقف شد.

موشک اپسیلون به خاطر مجهز بودن به هوش مصنوعی برای پرتاب تنها به هشت نفر خدمه نیاز دارد ولی ۱۵۰ نفر در پرتاب موشک های M-5 شرکت داشتند.

منبع: سایت بی بی سی

ماه ذی القعده٬ ماه امام رضا (ع) !

ماه ذی القعده را عده ای ماه امام رضا نامیده اند. شروع آن با تولد خواهر گرامیشان حضرت معصومه (س) و پایان آن با شهادت فرزند گرامیشان حضرت امام جواد علیه السلام. ۱۱ ذی القعده هم تولد خودشان است و ۲۳ ذی القعده به روایتی شهادت ایشان و روز زیارتی مخصوص ایشان است.

حضرت رضا علیه السلام در ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه به دنیا آمدند. در سن ۳۵ سالگی به امامت رسیدند و ۵۵ سال نیز طول عمر شریفشان بوده است. در این فرصت میلاد با سعادت ایشان را تبریک می گوییم.

ایران سه تکه٬ در کنار ساحل دریای تتیس در گذشته!

در ژئودینامیک موضوعات مختلفی بررسی می شود از جمله می توان به تاریخچه آن در زمینه حرکت صفحات پوسته زمین اشاره کرد. به تازگی یک نقشه جدید از کشورها و قاره های جهان در ۳۰۰ میلیون سال قبل در دوارن پاائوزوئیک در سایت جی.آی.اس تایم منتشر شده است. در این نقشه ایران دارای سه بخش است که بخش شمال و شمال شرق شامل شهرهای مشهد٬ قم و تهران در کنار دریای خزر قرار دارد. استانهای مرکزی ایران در این تکه٬‌ از جنوب به دریای تتیس مشهور متصل می باشد. همچنین تکه شمال غرب ایران و تبریز در آن سوی دریای تتیس قرار دارد. تکه سوم ایران شامل استانهای جنوبی و جنوب غربی مثل اصفهان و فارس و سیستان با شبه جزیره عربستان در آن سوی جنوبی دریای تتیس قرار دارند. 

pangea-political-borders-big     

حرکت صفحات صلب زمین شامل حرکت صفحه عربستان و صفحه اوراسیا باعث شده است تا زمین به شکل کنونی در آید. حتی فشار هایی که از سوی این دو صفحه در مرز بین دو صفحه از مکران به حاشیه های رشته کوه زاگرس باعث شده است تا زلزله های مختلفی در این مناطق به وقوع بپیوندند. در نهایت 65 میلیون سال قبل دریای تتیس از بین رفته و سه تکه ایران به همدیگر پیوستند.

در وبلاگ حسین بیدگلی آمده است: دربیابانهای قسمت شمالی شهرستان آران وبیدگل تپه ماهورهای بلندی وجود دارد که بومیان منطقه  آنها را به نام های کنده عمر و کله قندی و... می شناسند این ارتفاعات درفصول زمستان و بهار جولانگاه جوانان موتور سوار شهر می شود که از آنها به عنوان پیست موتور سواری استفاده می کنند. عده ای از زمین شناسان اعتقاد دارند که این منطقه بقایای بستر دریای تتیس می باشد.

کپسول سایوز روسی٬ حامل سه فضانورد به زمین

روش جدید روسها باعث شده تا فضانوردان ایستگاه بین المللی بجای دو روز٬ حداکثر پس از ۶ ساعت به زمین برگردند. ساعت ۵:۲۸ امروز صبح به وقت ایران٬ این کپسول که حامل دو فضانورد روسی و یک فضانورد امریکایی بود٬ در قرقیزستان با موفقیت به زمین نشست. این سه فضانورد حدود 166 روز در فضا و در حالت بی وزنی به سر برده اند. لذا برای بازگشت به حالت طبیعی خود به مرکز فضایی در نزدیک مسکو منتقل شدند.

   

ثبت تصویر زیبای کسوف در مریخ بوسیله مریخ نورد

اگر چه مریخ شباهت زیادی به زمین دارد اما دورتر بودن آن از خورشید باعث می شود تا اندازه خورشید از روی سطح آن حدود دو سوم اندازه خورشید زمینی باشد (حدود  20 دقیقه قوسی به بجای ۳۰ دقیقه). دو  قمر فوبوس و دیموس با قطر زاویه ای 9.4 و 1.7 دقیقه قوسی نمی توانند کل سطح خورشید را بپوشانند. لذا این دو قمر یک کسوف حلقوی را می توانند بوجود آوردند. 

مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) با وزن 900 کیلوگرم در 26 نوامبر 2011 به سوی مریخ پرتاب شد و در 6 اوت 2012 برای یک سفر تحقیقاتی 23 ماهه بر روی مریخ نشست. تا کنون تصاویر ارزشمندی را به زمین مخابره کرده است. از جمله مراحل یک کسوف در سه عکس به فاصله ۳ ثانیه از یکدیگر در 26 مرداد 1392 که در بالا می بینید! 

MRO sees Curiosity landing.jpg            Mars 'Curiosity' Rover, Spacecraft Assembly Facility, Pasadena, California (2011).jpg

تصویر راست: سقوط مریخ نورد با بالن و موتورهای جت برروی سطح مریخ        سمت چپ: تصویر مریخ نورد کنجکاوی به طول 2.9 متر


نرم افزار SIMphoto


در لینک زیر می توانید نرم افزار رایگان و ساده SIMphoto برای ترمیم تصاویر (image rectification) را بیابید.


http://lfgm.fsv.cvut.cz/~hodac/simphoto/index_en.html


این نرم افزار بر اساس نقاط کنترل یا طولهایی که شما مشخص می کنید می تواند عملیات تصحیح و ترمیم هندسی تصویر را انجام دهد.


این نرم افزار ساده پس از انجام محاسبات می تواند موارد متعددی  نظیر حذف اعوجاجات ناشی از عدسی دوربین، درج مقیاس گرافیکی و .. را نیز انجام دهد.

برای دوستانی که از کار با نرم افزارهای حرفه ای این کار فراریند، این نرم افزار توصیه می شود.


لینک دانلود در همان صفحه اصلی قابل مشاهده است.

دانلود کتب و فیلم سیاهچاله ها

مجله اسکای اند تلسکوپ اقدام به انتشار کتابچه سیاه چاله های به صورت رایگان نموده است. این کتابچه الکترونیکی شامل ۴ مقاله از تحقیقات جدید در این زمینه می باشد. این فایل به حجم 2.5 مگابایت به صورت pdf و در ۲۸ صفحه به زبان انگلیسی منتشر شده است. برای دانلود از لینک زیر کمک بگیرید:

https://secure-site.ckmedia.com/content_downloads/SKY_ebook_BlackHoles.pdf

Black Holes eBook

برای علاقه مندان دو کتاب با همین موضوع و به طور مفصل نیز به صورت رایگان قرار دادم که لینک دانلود و رمز آن برگرفته از سایت کتاب دانلود در زیر آمده است:

کتاب سیاهچاله ها در ابعاد بالاتر 222 صفحه:

   http://www.ketabdownload.com/download.php?id=3535

کتاب سیر تکامل تدریجی الحاق سیاهچاله هاو کهکشانها در 466 صفحه

   http://www.ketabdownload.com/download.php?id=3378


رمز فایل:www.ketabdownload.com

در انتها نیز یک فیلم جالب در مورد سیاهچاله ها از سایت آریا دانلود در زیر آورده ام که در ۴ قسمت ارائه شده است:

دانلود پارت اول _ حجم ۱۹۵ مگابایتدانلود پارت دوم _ حجم ۱۹۵ مگابایت
دانلود پارت سوم _ حجم ۱۹۵ مگابایتدانلود پارت چهارم _ حجم ۱۱۶ مگابایت

دانلود مستند جهان چگونه کار می کند   How The Universe Works پسورد : www.ariyadownload.com ( به کوچک بودن تمامی حروف دقت شود )

چهلمین روز درگذشت رکورد دار رویت هلال

سحرگاهان ۱۹ رمضان امسال -یکشنبه 6 مرداد 1392- بود که متوجه شدم ساعتی قبل آقای جواد قره باغی در راه بازگشت مراسم شب قدر در همدان٬ در اثر صانحه تصادف به دیار باقی شتافته است. چه تقدیری داشت که اکنون در روز جمعه 15 شهریور و در روز رصد هلال ذیقعده چهل روز از درگذشت ایشان می گذرد. روح بلندی داشت که در سن 25 سالگی اینگونه ما را تنها گذاشت. 

وی متولد 3-3-1367 بوده و چندین سال است به همراه دوستانش از جمله آقای سبحان حیاتی در همدان با انجام برنامه ها و رصد های نجومی کمک بزرگی به رشد نجوم آماتوری نموده است. علاقه ایشان به رویت هلال باعث شد تا برای هلال شعبان راهی یزد شده و من را در رصد رکورد دار روزگاهی شعبان در تاریخ 1-4-1391 همراهی نمایند. در این رصد ایشان چشمان تیز بینی داشت و بلافاصله بعد از اینکه من محل هلال را به ایشان نشان دادم٬ هلال را دید و شکل آن را به درستی رسم کرد. در آن لحظه جدایی زاویه ای هلال حدود ۲۰ درجه بود. چند عکس به یاد این مرحوم در زیر آورده ام


ضمنا مراسم شب چهلم آن مرحوم روز پنج شنبه ۱۴ شهریور از ساعت 16 تا 18 در مسجد النبی همدان بر گزار می گردد.

توصیه های ۲۵ گانه امام صادق (ع) به مناسب سالروز شهادتشان

امام صادق در 17 ربیع الاول سال ۸۳ در مدینه به دنیا آمد و در ۲۵ شوال سال 148 درسن ۶۵ سالگی به دستور منصور دوانقی مسموم و به شهادت رسیدند. مقبره مظلوم ایشان در قبرستان بقیع می باشد. پس از امام زمان٬ ایشان مسن ترین امامان بوده و همگی بر علم بالای ایشان اذعان دارند. در سایت شهید آوینی از کتاب "مجموعه شهید اول (ره)" حدیث زیبا و مفصلی را از امام صادق (ع) روایت کرده است که به مناسبت سالروز شهادت ایشان در زیر آورده ایم:

بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى یافتم.

و تندرستى و رستگارى را جستجو نمودم، پس آن را در گوشه ‏گیرى (مثبت و سازنده) یافتم.

و سنگینى ترازوى اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهى به یگانگى خدا تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) یافتم.
و سرعت در ورد به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در کار خالصانه براى خداى تعالى یافتم.
و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خدا یافتم.

و شیرینى عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم.

و رقت (نرمى) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگى و تشنگى (روزه) یافتم.

و روشنى قلب را جستجو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.
و (آسانى) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم.
و روشنى رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در نماز شب یافتم.
و فضیلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینه زندگى زن و فرزند یافتم.
و دوستى خداى تعالى را جستجو کردم، پس آن را در دشمنى با گنهکاران یافتم.
و سرورى و بزرگى را جستجو نمودم، پس آن را در خیرخواهى براى بندگان خدا یافتم.
و آسایش قلب را جستجو نمودم، پس آن را در کمى ثروت یافتم.
و کارهاى پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شکیبایى یافتم.
و بلندى قدر و حسب را جستجو نمودم، پس آن را در دانش یافتم.
و عبادت در جستجو نمودم، پس آن را در پرهیزکار یافتم .
و آسایش را جستجو نمودم، پس آن را در پارسایى یافتم.
برترى و بزرگوارى را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنى یافتم.
و عزت (ارجمندى) را جستجو نمودم، پس آن را در راستى و درستى یافتم.
و نرمى و فروتنى را جستجو نمودم، پس آن را در روزه یافتم.
و توانگرى را جستجو نمودم، پس آن را در قناعت یافتم.

و آرامش و همدمى را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن یافتم.

و همراهى و گفتگوى با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخویى یافتم.

و خوشنودى خدا تعالى را جستجو نمودم، پس آن را در نیکى به پدر و مادر یافتم.

File:Baghi tomb.jpg