ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

عید فطر و هلال شوال ۱۴۲۷

بررسی هلال شامگاهی شوال 1427

موعد رصد این هلال برای ایران در غروب روز دوشنبه اول آبانماه 1385 خواهد بود. محاسبات برای مرکز ایران نشان می دهد در روز دوشنبه اول آبانماه، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، این هلال از حدود ساعت 10:55 صبح در کل کشور با تلسکوپهای 8 اینچ قابل رؤیت خواهد بود. در بهترین زمان (زمان هم ارتفاعی ماه و خورشید)، حدود ساعت 14:43 هلال به بهترین وضعیت رصدی خود می رسد. در این زمان امکان رؤیت با تلسکوپهای ضعیفتر تا حد 6 اینچ نیز وجود دارد. از جمله خصوصیتهای رصد هلال شامگاهی شوال، قرار گرفتن مناطق جنوبی کشور در خط رؤیت پذیری با چشم غیر مسلح می­ باشد. با توجه به اینکه هلال مشابهی در روز اول مهر امسال (هلال شامگاهی رمضان) در منطقه امریکای شمالی توسط گروه سه نفره استم با چشم غیر مسلح رؤیت شده است، لذا به نقشه زیر توجه کنید و محل رصد را با توجه به وسیله ای که برای رصد در اختیار دارید، می توانید به صورت زیر انتخاب نمائید :

 

helale shavval 1427 

 

جدول خطوط رؤیت پذیری هلال شوال 1427

 

ناحیه

قطر ابزار اپتیکی

مورد نیاز

حدود خط رؤیت پذیری بر اساس رصد های قبلی

نقطه شرقی

نقطه غربی

A

200 میلیمتر

عشق آباد در ترکمنستان

پارس آباد مغان

B

150 میلیمتر

مشهد

تبریز

C

120 میلیمتر

تربت جام

اشنویه

D

80 میلیمتر

تایباد

سردشت

E

70 میلیمتر

بیرجند

قصر شیرین

F

60 میلیمتر

نهبندان

مهران

G

50 میلیمتر

زاهدان

اهواز

H

با چشم غیر مسلح

سراوان

بندر بوشهر

 

با توجه به تجربه مهمی که در رصد هلال رمضان برای گروه های رصدی کل کشور بدست آمد، همچنین مدت مکث و ارتفاع کوتاه این هلال، در صورت وجود ابر و گرد غبار پائیزی، امکان رؤیت با ابزار هم مشکل شده و ممکن است گروه های رصدی جنوب کشور که به قصد رؤیت با چشم غیر مسلح عازم رصدگاه ها می شوند، فرصت رصد با ابزار را هم از دست بدهند! لذا برنامه ریزی دقیق رصدی را به همه رصدگران توصیه می کنیم تا از این زمان کوتاه به نحو مطلوب استفاده نمایند. یعنی اطلاعات فوق بدان معنی نیست که گروه های رصدی در مرکز و جنوب کشور به تلسکوپها و دوریبینهای نظامی قوی نیاز ندارند. بلکه برای اطمینان بیشتر و رصد راحت تر، این وسائل را نیز در اختیار داشته باشند (ضمناً از عطارد و مشتری برای تنظیمات ابزار خود نیز استفاده نمائید).

 

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات رصدگران عزیز در این ماه پر خیر و برکت

و با آرزوی داشتن آسمانی بدون ابر و غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

سید قاسم رستمی- عضو گروه غیر حرفه ای رویت هلال

24 مهر 1385

جاییکه خورشید ۱۶ بار در روز طلوع می کند!

 

یاداشتهای انوشه انصاری از ایستگاه فضایی بین المللی

"روزها در اینجا ساعت 4 صبح شروع ودر ساعت 7:30 خاتمه می یابند...البته همانطور که اکثر شما می دانید ایستگاه هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین گردش می کند، بنابراین وقتی صحبت از روز یا شب می کنم منظورم روز یا شب به  مفهوم روی زمین نیست...در هر بار گردش ایستگاه به دور زمین، خورشید یکبار طلوع ویکبار غروب می کند بنابراین شما می توانید 32 بار طلوع وغروب زیبای خورشید در یک روز را تماشا کنید... ."

ansari

برای خوانندن مطالب بیشتر از ایشان می توانید به وبلاگ ایشان مراجعه نمایید:

 

http://spaceblog.xprize.org/

 

نیمه رمضان آمد

 

اسعد الله ایامکم بمولد الامام الحسن المجتبی علیه السلام

میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی بر روزه داران ماه مبارک رمضان مبارکباد.

nagm 

از خداوند برایتان : روزی مریم، قصر آسیه، تقوای حسین، قلب خدیجه، دوستی فاطمه، جمال یوسف، ثروت قارون، حکمت لقمان، ملک سلیمان، صبر ایوب، عدالت علی، حیای زینب، عمر نوح، وفای ابوالفضل و محبت اهل بیت رسول الله را خواستاریم.

 

GNSS چیست؟ (بخش دوم)

پنجمین بخش GNSS سیستم ارسال تصحیحات زمینی GBAS است. چیزی که باید به عنوان بخشی جدا به گیرنده های معمولی اضافه گردد. یک شبکه فعال از فرستنده ها و تقویت کننده ها سیگنالهای لازم را به سمت گیرنده ها ارسال می دارند. در این سیستم چند فرستنده زمینی کار یک فرستنده ماهواره ای را انجام می دهند ولی در نهایت از لحاظ اقتصادی و همچنین آسیب پذیری، سیستم زمینی به صرفه است. با کاهش مقیاس کار و محدود شدن به منطقه ای با چند صد کیلومتر وسعت ششمین بخش GNSS سیستم GBAS منطقه ای است. با این سیستم گیرنده های چند فرکانسه نقشه برداری قادر به تعیین موقعیت لحظه ای با دقت چند سانتیمتر خواهند بود.
بخش دیگر GNSS شامل شبکه ی محلی GBAS می شود که وسعت عملی در حدود ده ها کیلومتر دارد. این بخش برداشتهای آنی و کینماتیک را در حد سانتیمتر پشتیبانی می کنند.
GNSS در نهایت برای تعیین موقعیت، اندازه گیری زمان و ناوبری دقیق به کار خواهد رفت. مواردی که برای بسیاری از رشته ها نظیر ژئودزی، نقشه برداری، ناوبری، و خلبانی مهم است. GNSS سرویسهای مطمئن، با کیفیت، و با بهره وری بالا در اختیار این رشته ها قرار می دهد.
با تفاسیر بالا GNSS می تواند به این صورت تعریف شود: ترکیبی از ماهواره های ناوبری، ماهواره های تقویت سیستم و سیستمهای تقویتی زمینی که خدمات ناوبری و تعیین زمان و موقعیت را برای کاربرانی با دستگاههایی با تجهیزات مناسب ارایه می دهند.

کرسی استادی برای دانشگاه ووهان چین

 

کرسی استادی برای دانشگاه ووهان چین

 

در یک اتفاق نادر، پروفسور چریز ریزوس از گروه نقشه برداری و سیستم اطلاعات فضایی دانشگاه ووهان چین، مقام استادی را دریافت کرد. این دانشگاه رتبه چهارم را در دانشگاه های چین داشته و در زمینه کرسی استادی و تحقیقات نقشه برداری، ژئودزی  و ژئوماتیک تاریخجه درخشان از خود بجا گذاشته است.

 ch

قبل از سال 2000 این دانشگاه از چند دانشکده کوچک تشکیل شد بود. از جمله دانشکده فنی نقشه برداری که بیشترین دانشجویان نقشه برداری را از سراسر دنیا در خود دارد. به این ترتیب هم اکنون این دانشگاه دو کرسی استادی در زمینه نقشه برداری دارد.

 

GNSS چیست؟

با پرتاب اولین ماهواره سیستم تعیین موقعیت Galileo و تقویت مجدد سیستم مشابه روسی یعنی Glonass مسئله تعیین موقعیت ماهواره ای کمی پیچیده شده است. برای اولین بار موضوع ایجاد یک زیر ساختار همراه با زیر ساختار رادیویی می تواند مطرح شود. این ساختار اولیه با سه سیستم یاد شده تحت عنوان GNSS معرفی خواهد شد. در حال حاضر از این سه سیستم GPS کامل، Glonass نیمه کاره و Galileo تنها با یک ماهواره حضور دارند. ولی انتظار می رود ظرف 5 تا 10 سال آینده مجموعه آنها کامل شده و چیزی حدود 80 ماهواره در مدار داشته باشیم.
سیگنال ارسالی از این ماهواره ها همراه با خطاهای متعددی است و دقت تعیین موقعیت را تغییر می دهد. اهمیت این موضوع بستگی زیادی به نوع کاربرد دارد و در بعضی از کاربردها دقت رف اول را می زند. سیستم های تقویتی راه حل اصلی هستند. اینکار دقت، دسترسی، کارایی، استحکام سیستم را افزایش می دهد. اینکار می تواند از ترکیب چند سیستم اصلی حاصل شود. اطلاعات تقویتی در ایستگاههای مرجع معلوم با ارزیابی سیگنالهای سیستمهای اولیه یاد شده به دست می آیند. سرویسهای تقویتی پس از محاسبه میزان خطا، تصحیحات و اطلاعات ترکیبی را به دستگاههای کاربر در مدت زمانی کوتاه ارسال می کنند. این مدت زمان می تواند از چند دقیقه تا چند ثانیه برای سیستمهای مختلف تغییر نماید. ارسال تصحیحات می تواند از طریق ماهواره ای (SBAS) و یا سیگنالهای رادیویی زمینی (GBAS) ارسال گردند. دومین بخش GNSS می تواند همین ماهواره های SBAS باشند که یک پوشش کامل از سطح زمین فراهم می آورند. در حال حاضر دو سیستم Starfire و Omnistar اینکار را برای GPS انجام میدهند ولی ماهواره های سری Galileo همراه خود این سیستم را خواهند داشت و بنابراین می تواندد جزء هر دو دسته سیستم GNSS قرار گیرند.
قسمت سوم GNSS را SBAS با پوشش وسیع(Wide Area SBAS ) تشکیل می دهد. چیزی که در حال حاضر ماهواره های WAAS و EGNOS برای GPS در آمریکی شمالی و اروپا انجام میدهند. و هند (با سیستم GAGAN) و ژاپن (MSAS) هم به دنبال ایجاد سیستمهای مشابه به منظور ناوبری دقیق هواپیماها در کشور خود هستند. چهارمین بخش GNSS را ماهواره های منطقه ای تعیین موقعیت تشکیل خواهند داد. در حال حاضر چین با ماهواره های Beidou و ژاپن با QZSS به طور محلی تعیین موقعیت دقیقی با کمک GPS انجام می دهند. اما این سیستمها بیشتر سیستمهای کمکی تا ترکیبی هستند.
ادامه مقاله در وقتی دیگر ....