ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رای گیری در شورای تقویم منجر به اشتباه در شروع ماه رجب شد!

پس از طی ماه جمادی الثانی در این روزها به استقبال ماه رجب می رویم.

تقویم شروع ماه رجب را شنبه ۱۴ خرداد اعلام کرده و ماه جمادی الثانی را ۳۰ روزه به پایان می رساند. در حالیکه بسیاری از کارشناسان رویت هلال و معیارهای پیش بینی رویت هلال اعتقاد دارند که هلال شامگاهی رجب المرجب در غروب روز پنج شنبه ۱۲ خرداد با ابزارهای متعارف نجومی در اکثر نقاط ایران قابل رویت می باشد.

اکنون این سوال پیش آمده است که دیر شروع شدن ماه رجب که باعث می شود روز ولادت حضرت علی و مبعث پیامبر را از ۴ شنبه به ۵ شنبه تغییر دهد با چه هدفی انجام شده است؟

باپیگری این موضوع متوجه شدیم که در رای گیری اعضای شورای تقویم برای این موضوع حکم به ۳۰ روزه بودن ماه جمادی الثانی داده شده است.

جالب اینجاست که همین شورای تقویم هلال ماه رمضان را در غروب روز یکشنبه ۹ مرداد که در هیچ از نقاط ایران با بزرگترین تلسکوپها قابل رویت نیست را رویت پذیر دانسته و شروع ماه رمضان را از ۱۰ مرداد اعلام کرده است!

پرتاب Resourcesat-2 توسط هند

سازمان فضایی هند ماهواره Resourcesat-2 و دو ماهواره کوچک دیگر را در مدار قرار داد. یکی از این دو ماهواره ، اولین ماهواره سنجش از دوری سنگاپور به نام X-Sat است و دیگری یک ماهواره فوق کوچک به نام  Youthsat است که برای مشاهده و ثبت تغییرات تابش خورشیدی در اتمسفر ساخته شده است. این پرتاب که تا به حال دوبار به تاخیر افتاده بود باعث قرار گرفتن این ماهواره ها در مداراهایی خورشید آهنگ  با ارتفاع  822 کیلومتر شد.

وزن Resourcesat-2 معادل 1206 کیلوگرم است سه سنجنده PUSHbroom چند طیفی را حمل می کند. این ماهواره یک دستگاه ساخت کانادا نیز به نام AIS (Automatic Information System) حمل می کند که برای تشخیص موقعیت و سرعت کشتیها تولید شده است. ResourceSat-1 در سال 2003 به فضا پرتاب شده بود و امکانات آن به مراتب از این ماهواره جدید کمتر بود.

هند در حال حاضر 10 ماهواره سنجش از دوری در فضا دارد که عبارتند از:

Resourcesat 1, TES, Cartosat 1, 2, 2A and 2B, IMS-1, RISAT-2, Oceansat-2

با این مجموعه از ماهواره ها هند می تواند انواع مختلفی از تصاویر ماهواره ای را در قدرت تفکیکی های گوناگون در اختیار داشته باشد. سازمان فضایی هند اعلام کرده است که اولین تصاویر این ماهواره با موفقیت و کیفیت مطلوب از بخش هایی از سرزمین هند دریافت شده است.

به این ترتیب هند در دنیای سنجش از دور روز به روز جای پای خود را محکم می کند و عملا یکی از کشورهایی است که فن آوری فضایی را در همه زمینه های آن دنبال می نماید.

مقارنه سیارات در صبحگاه این روزها

بامداد روز چهارشنبه و پنجشنبه 21 و 22 اردیبهشت، نیم ساعت قبل از طلوع خورشید در سمت شرق آسمان زهره و مشتری به ملاقات هم می روند. فاصله بین این دو سیاره به حدود 45 دقیقه قوسی می رسد. البته مریخ و عطارد هم در کنار این دو سیاره قرار دارد و یک سفره سیاره خواهیم دید. این پدیده با چشم غیر مسلح در آسمان قابل مشاهده است.

به نقل از سایت ستاره پارسی، یک افسانه قدیمی محلی میگوید: زهره ومشتری این دو عاشق دیرینه همدیگر هستند و ماهها در آسمان به دنبال همدیگر می گردند و وقتی همدیگر را پیدا کردند پیش از انکه به هم برسند خوابشان می رود و وقتی بیدار میشوند فرسنگها از هم دور شده اند، و این است که می گویند " زهره ومشتری هیچ وقت به هم نمیرسند".


معرفی کتاب نقشه برداری پیشرفته

بلاخره بعد از سه سال تلاش در زمینه تألیف کتاب مناسب برای معرفی و آشنایی با مراحل کار صحرایی با دستگاه های پیشرفته نقشه برداری نظیر توتال استیشن ها و ترازیاب های دیجیتال، این کتاب توسط انتشارات فروزش با مشخصات زیر به چاپ رسید:

عنوان: نقشه برداری پیشرفته، دستگاه ها

مؤلفین: سید قاسم رستمی و بهرام صفایی

انتشارات: فروزش

نوبت چاپ: اول- بهمن 1389

تعداد صفحه: 512

قیمت: 95000 ریال

تلفن دفتر اصلی فرورش: 04113369525

غرفه نمایشگاه بین الملی:سالن دانشگاهی- غرفه 48

برای دیدن سرفصلها بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

ادامه مطلب ...

خبرهایی از کلاسهای نقشه برداری در سال ۹۰

سال ۹۰ که هنوز در ابتدای آن هستیم و به سلامتی ماه فروردین هم پشت سر گذاشتیم سالی است که یواش یواش معلوم میشه که چه سالیه؟

اما بچه های سرشکنی باز کیک تولد و گرفتند و روی آن فرمولی از سرشکنی نوشتند تا با خوردن آن بتوانند این درس را پاس کنند. اونهایی که بار اولشون بود که که حسابی جا خورده بودند:

دیروز در کلاس تعیین موقعیت هم یک سوژه دست داد که باعث شد عکس رو بچه ها تهیه کنند و در زیر قرار بدم. دانشجویی که برای رفع اشکالاتش با جزوه میومد پیش من و سوال می پرسید. مثل اینکه روش نمیشد سوالاتش رو بلند بپرسه اما روش میشد که بیاد جلوی کلاس و همه ببیننش!