ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

معرفی دو پرفسور جوان ژئودزی و یک ...

معرفی دو پرفسور جوان ژئودزی و یک ...

 

همیشه انرژی و شور و هیجان جوانی می تونه باعث ایجاد خلاقیت و انجام کارهای بزرگ بشه، اگر اراده کنیم و تصمیمات مهم و درست را عملی کنیم. امروز شما را با دو استاد جوان و بزرگ در زمینه رشته مان آشنامی کنیم:

 

1- پرفسور دکتر نیکو اس نیوو (Nico Sneeuw ): در سال 1989 موفق به اخذ دکتری مهندسی ژئودزی از دانشگاه دلف هلند شد. مراتب علمی دانشگاهی را با تدریس در دانشگاه دلف (93-90) و دانشگاه مونیخ (2001-1993) و در دانشگاه کلگری کانادا (تا سال 2009) دریافت کرده است. از سال 2005 تا کنون استاد و رئیس بخش ژئودزی دانشگاه اشتوتگارد آلمان می باشند.

nico sneeuw 

تخصص ایشان در فیزیکال ژئودزی بوده که بیش از 35 مقاله علمی و چند جزوه دانشگاهی در این زمینه منتشر کرده است. در حدود 100 سخنرانی علمی در همایشها و کنفرانسهای بین اللملی داشته است. برای ارتباط با ایشان می توانید از ایمیل زیر استفاده نمایید:

sneeuw@gis.uni-stuttgart.de

 

عکس زیر در حاشیه نشست علمی فیزیکال 2004 مونترال گرفته شده است که دکتر اس نیوو (نفر سوم ازراست) را در ضیافت شام در یک رستوران ایرانی همراه با خانم آزاده کوه زارع (از از فارغ التحصیلان رتبه اول دکتری ژئودزی دانشگاه کلگری) نشان می دهد:

UNB-montral 

Azadeh Koohzare (first left) shares a bit of the taste of her home country's cuisine in an Iranian restaurant. Enjoying the dinner with her are (left to right) Mohammed Al-Shahri, Rodrigo Leandro, Dr. Peter Dare, Mustafa Berber, Dr. Nico Sneeuw (University of Calgary), Dr. Marcelo Santos, and Mazhar Rafiq

 

2- پرفسور دکتر علیرضا آزموده اردلان: در سال 2000 موفق به اخذ دکتری مهندسی ژئودزی از دانشگاه اشتوت گارد آلمان شد. مراتب علمی را تا اخذ درجه استاد یاری را با تدریس در دانشگاه اشتوت گارد و دانشگاه تهران دریافت کرده است. هم اکنون عضو هیئت علمی گروه مهندسی ژئوماتیک دانشگاه تهران می باشند. 

Ali reza Azmoode Ardalan 

تخصص ایشان در فیزیکال ژئودزی ماهواره ای بوده که بیش از 40 مقاله علمی، چند جزوه دانشگاهی، برای 38 نفراستاد راهنمای پایان نامه کارشناسی ارشد، 5 نفر استاد راهنمای دکتری ژئودزی و انجام ده ها طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه ژئودزی. رزومه کامل و نشانی اینترنتی ایشان را از آدرس زیر دنبال کنید:

http://eng.ut.ac.ir/RESUME_FACULTYMEMBERS/Resume.asp?ID_FACULTY=98

 

امارات ماهواره دبی ست 1 را به فضا می فرستد

با تشکر از مهندس محمد رضا جعفری، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان خبری که ایشان برای geoinfo ارسال کرده اند را عینا درج می کنیم:


امارات متحده عربی ماهواره دبی ست 1 را در سال 2008 میلادی به فضا میفرستد. احمد عبید المنصوری، مدیر موسسه ارتباطی و تکنولوژی امارات و مجری این طرح با اعلام این مطلب گفت: این ماهواره با همکاری یک شرکت روسی در اواخر سال آینده به فضا فرستاده خواهد شد. وی افزود: این ماهواره جهت کسب اطلاعات هواشناسی، تغییرات جعرافیایی و غیره در جو زمین قرار خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد که مرحله دوم ساخت این ماهواره توسط شرکت روسی آغاز شده که این مرحله تا پایان سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد. Spacedaily.comمنبع:

معرفی کتاب در زمینه حل مسائل پیچیده ژئودزی

 

معرفی کتاب در زمینه حل مسائل پیچیده ژئودزی

 

چاپ دوم کتاب Introduction to Bayesian Statistics با اضافه کردن مطالب جدید و به روز، توسط Karl-Rudolf Koch با قیمت 92.25 یورو (119 دلار) بوسیله Springer منتشر شد. 7 سال قبل در سال 2000 برای نخستین بار این کتاب در آلمان چاپ شد. در این کتاب کاربرد آمار بیزییَن در ژئودزی و ژئوفیزیک (بهینه سازی شبکه های ژئودتیک) آمده است. این تئوری برای برآورد پارامترهای مجهول، تعیین فواصل اطمینان و انجام تستهای فرض برای پارامترهای مجهول با یک روش ساده برای درک ساده و آموزشی بیان شده اند.

geodesy 

این روشها برای مدلهای خطی، مدلهایی برای برآورد قدرتمند، پیش بینی و فیلترینگ، مدلهای برآورد واریانس و کواریانس  بکار می روند.  همچنین روش Regularization مسأله معکوس و روش recognition برای شبکه های بیزیین برای اتخاذ تصمیم در سیستم هایی که نامعین هستند را شامل می شود. اگر جوابهای جبری و تحلیلی بدست نیایند، الگوریتمهای عددی ارائه می شوند از جمله انتگرال مونت کارلو و دنباله مارکو.

ماهواره CBERS-2B به فضا پرتاب شد.

ظاهرا مسابقه تسخیر فضا تازه دارد اوج می گیرد. در تازه ترین رخداد فضایی سومین ماهواره مشترک چین و برزیل به نام CBERS-2B با وزن 1.4 تن با موفقیت به فضا پرتاب شد. این ماهواره کاری مشترک بین آکادمی فن آوری فضایی چین (CAST) و موسسه تحقیقات فضایی ملی برزیل (INPE) است که از سال 1988 شروع شده است. دو ماهواره قبلی در سالهای 1999 و 2003 م  به فضا پرتاب شدند.

منابع چینی اعلام کرده اند که 3000 کاربر  برزیلی و 1200 کاربر چینی از این ماهواره ها بهره می برند. این ماهواره ها تا به حال حدود یک میلیون تصویر در اختیار این کاربران قرار داده اند.  موفقیت آمیز بودن ماهواره های قبلی باعث طراحی این ماهواره سومی گردید. چینیها امیدوارند با این مجموعه ماهواره کاربران خود را تا سال 2015 پشتیبانی نمایند.  CAST  مسئول مجموعه کلی سیستم، بخش کنترل دما، کنترل مدار و مدیریت دادهای ذخیره شده در ماهواره است و INPE مسئول نیرو و بخش جمع آوری داده ها هستند.

چینیها در مسابقه همه جانبه خود با آمریکا رو به همکاری با کشورهای مختلف آورده اند و در توسعه فضایی هم کشورهای مختلف را یاری می دهند. حال این سئوال مطرح می شود که آیا با روابط ظاهرا دوستانه چینیها با کشور ما آیا این لطف آنها شامل ما هم شده یا می شود؟! الله اعلم .. ..

عید فطر

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات ، عید فطر بر شما مبارک باد

دنیای تصاویر ماهواره ای


حجم داده های ماهواره ای روز به روز بیشتر می شود ولی آیا با این روند قیمت این داده های ارزشمند هم پایین خواهد آمد؟ این سئوالی است که آقای Marc Tremblay مدیر کل شرکت DigitalGlobe (مالک ماهواره Quickbird ) در کنفرانس Map Asia عنوان داشت.
وی می گوید که بازار تصاویر در سالهای آینده تحولاتی اساسی خواهد داشت. بازار تصاویر با قدرت تفکیک بالا در اختیار دو شرکت شرکت DigitalGlobe با ماهواره Quickbird و شرکت GeoEye با ماهواره Ikonos-2 قرار دارد که هر دو آنها از پشتیبانی مالی ارتش آمریکا برخورداند. اما وی می گوید که وضع به همین منوال باقی نخواهد ماند. DigitalGlobe قصد دارد تا WorldView 1 و 2 را فضا بفرستد. GeoEye هم در مقابل GeoEye-1 را پرتاب خواهد کرد. در کنار آنها داده های EROS و Kompsat-2 نیز در سطح جهانی ارایه می شوند.
البته توجه دارید که قابلیت ماهواره های جدید هر روز بیشتر می شود. این ماهواره ها چابک تر از گذشته می توانند تصاویر را از مکانهای دلخواه بدون توجه به محل گذر ماهواره ثبت کنند و به مین خاطر از زمان بازدید مجدد کوتاه¬تری برخودار هستند. و بنابراین انتظار می رود که این عرضه بالای داده های قدرت تفکیک بالا قیمت آنها را پایین بیاورد. خوب البته این همه واقعیت نیست. چرا که با آشنا شدن با مزای اینگون تصاویر تقاضا برای آنها نیز به شدت بالا می رود. و بنابراین آقای Marc Tremblay مدیر کل! نتیجه می گیرد که قیمتها پایین نخواهند آمد!
دلایل عمده این افزایش تقاضا برای تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا، توسعه کاربردهای بیشتر برای آنها و پیشرفت نرم افزارها برای کار با این تصاویر هستند.
خوب البته تاثیر سایتهایی نظیر گوگل و مایکروسافت در عمومی کردن تصاویر ماهواره ای و آشنا کردن مردم با آنها را هم نباید دست کم گرفت. در مجموع این آقای مدیر کل که لابد نظرش بی حساب کتاب نیست ! معتقد است که نباید انتطار کاهش قیمتها را حتی در حضور عرضه بیشتر این داده ها داشت.
البته می توان انتظار داشت که با همین قیمتها تصاویری با خوصیات بهتری خریداری نمود. و البته نباید تلاشهای کشورهای غیر آمریکایی را هم نظیر هندوستان، روسیه، و کره از نظر دور داشت. به هر حال به نظر ما که نظر این آقای آمریکایی را نمی توان دربست پذیرفت گرچه نمی توان برای مدتی ولی کوتاه معتبر ندانست!! به قول علما الله اعلم!!
البته ما را چه دخلی به این حرفها که چه پایین بیاید چه بالا برود نقشی در آن نخواهیم داشت و این به علت کم توجهی بیش از حدی است که به زیر شاخه های علوم مکانی می شود...

کتاب نقشه برداری کارگاهی چاپ شد

کتاب نقشه برداری کارگاهی چاپ شد

 

پس از سالها کمبود منبع فارسی در زمینه نقشه برداری کارگاهی، تعمیر و تنظیم دستگاه ها، متره و برآورد نقشه برداری، اولین کتاب در این زمینه به چاپ رسید. مشخصات این کتاب در زیر آمده است:

 

نام: نقشه برداری کارگاهی و زیر زمینی

مؤلفین: حسن امامی و سید قاسم رستمی

انتشارات: فروزش (پخش در کتابفروشی دانشگاهی شهرهای سراسر کشور و سایت Iketab)

قیمت: 60000 ریال (560 صفحه)

site surveying 

فصل اول: شاخه های مختلف مهندسی نقشه برداری و کاربردهای آن (25 صفحه)

فصل دوم: تشکیلات قانونی و برآورد هزینه در پروژه های نقشه بردای (35 صفحه)

فصل سوم: انواع دوربینهای نقشه برداری و موارد استفاده آنها (59 صفحه)

فصل چهارم: اصول اپتیکی و الکترونیکی دستگاه های نقشه برداری (62 صفحه)

فصل پنجم: کنترل و تنظیم دوربینهای نقشه برداری در عملیات کارگاهی (62 صفحه)

فصل ششم: برنامه ریزی و پیاده کردن مقدماتی نقشه (58 صفحه)

فصل هفتم: پیاده کردن سازه های مختلف مهندسی (ساختمان، سد، پل، تونل و ...)  (99 صفحه)

فصل هشتم: روشهای تفکیک و تسطیح اراضی و کاربردهای آن (69 صفحه)

فصل نهم: اصول و روشهای نقشه برداری زیرزمینی (68 صفحه)

مایکروسافت و فتوگرامتری

مسابقه بر سر دلارهایی که در فتوگرامتری خرج می شود تبدیل به مسابقه بین گوگل و مایکروسافت شده است. مدیر پروژه زمین مجازی (Virtual Earth) مایکروسافت در کنفرانس Map Asia عنوان نمود که قرار است با سرمایه گذاری در بخش فتوگرامتری تصاویری با دقت 15 سانتیمتر از سطح زمین تهیه نمایند. در این پروژه خیابانها و ساختمانها با دقت 2 سانتیمتر به علاقه مندان ارایه خواهد شد. وی گفت که شرکت متبوعش متعهد به انجام چنین کاری است. البته وی اعتراف می کند که در حال حاضر چنین چیزی میسر نیست ولی برنامه ریزی برای آن ممکن است.

مایکروسافت به جمع آوری چنین داده هایی خوشبین است. این مدیر پروژه دلیل اصلی خوشبینی خود را گرایش بیشتر ارگانها به استفاده از دوربینهای رقومی عکاسی هوایی می داند. آماری که وی برای ده سال گذشته ارایه می دهد چنین است: 77 واحد دوربین Vexcel مایکروسافت، 51 دوربین ADS 40 لایکا  و 53 دوربین DMC   اینترگراف. اینها مجموعا 181 دوربین رقومی هستند که در حال حاضر در عملیات فتوگرامتری به کار گرفته می شوند. وی پیش بینی  می کند که 1000 دوربین عکاسی جهان در دهه آینده به نوع رقومی تبدیل شوند. و از این رهگذر مجموعه داده های رقومی مورد نیاز شرکتها برای چنین پروژه هایی فراهم آید.

در کنار این مجموعه نرم افزارهای قوی مایکروسافت برای مدل سازی رقومی سه بعدی قرار دارند که قرار است تا سال 2008 مدل سه بعدی 500 شهر را تهیه نمایند. یعنی هر روز سه مدل کامل سه بعدی!! این انقلاب در زمینه تولید مدلهای سه بعدی با پروژه Photosynth  مایکرو سافت کامل خواهد شد. این پروژه که قول تکمیل آن در سال 2008 داده شده است کاربران را قادر می سازد تا تصاویر سرزمینهای خود را بر روی وبسایت زمین مجازی ارسال کنند تا نرم افزارهای مایکروسافت آن را در جای خود به طور اتوماتیک قرار دهند و مدل سه بعدی را هرچه واقعی تر نمایند.

به این ترتیب تلاشهای گوگل در این زمینه با یک رقابت جدی مواجه خواهد شد و در این میان حجم عظیمی از نقدینگی هم به دنیای فتوگرامتری سرازیر خواهد شد. امیدواریم که بخشی از آن هم به توسعه بیشتر این علم کمک نماید.

چه روزی عید فطر مصادف با روز عاشوراست؟!

 

در چه روزی عید فطر مصادف با روز عاشوراست؟!

 

عید فطر و روز عاشورا از مناسبتهای ماه های قمری است که هیچگاه از لحاظ مقایسه در یک تقویم، روی هم قرار نمی­گیرند. اما اگر بخواهیم تاریخ شمسی عاشورای 61 هجری را با تاریخ قمری عید فطر مورد مقایسه قرار دهیم، ممکن است در بعضی حالتهای خاص و نادر، این دو تاریخ بر روی هم منطبق شوند.

بر اساس روشهای مختلف محاسبات دقیق نجومی و بررسی های تاریخی، دهم عاشورای سال 61 هجری قمری مطابق با 21 مهرماه سال 59 هجری شمسی بوده است. امسال با شروع ماه مبارک رمضان در روز پنجشنبه 22شهریور ماه 1386، بر اساس پیش بینی های علمی، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز جمعه 20 شهریور ماه مطابق با 30 ام رمضان صورت خواهد گرفت. لذا روز شنبه 21 مهرماه 1386 از یک طرف برابر با عید فطر و از طرف دیگر مطابق با روزعاشورا بر اساس تقویم شمسی خواهد بود.

یادآوری می شود در غروب روز پنجشنبه 19 مهرماه، در نقاط مختلف ایران، ماه حدود 8 دقیقه قبل از خورشید و در مکه ماه حدود یک دقیقه قبل از خورشید غروب خواهد کرد و امکان رؤیت این هلال در هیچ یک از کشورهای اسلامی وجود ندارد.  اولین نقطه ای که در جهان در روز پنجشنبه 19 مهرماه هلال را با تلسکوپهای قوی رؤیت خواهند کرد، بخشهایی از جنوب امریکای جنوبی از جمله کشور شیلی می باشد. لذا غیر از عربستان و کشورهای تابعه، بقیه کشورهایی که مبنای شروع ماه قمری آنها رؤیت هلال می باشد، عید فطرشان روز شنبه خواهد بود. حتی بعضی از علماء و کشورها که رؤیت هلال با چشم مسلح را کافی نمی دانند، باید برای شروع ماه شوال تا روز یکشنبه صبر نمایند. زیرا احتمال رؤیت این هلال در غروب روز جمعه 20 مهر نیز در ایران با چشم غیر مسلح بسیار ضعیف است و برای این منظور باید از دوربین دوچشمی و تلسکوپ استفاده نمود. نقشه زیر وضعیت رؤیت پذیری هلال شوال را در جهان نشان می دهد. خطوط سبز و زرد نشان دهنده رؤیت با چشم غیر مسلح و خطوط صورتی و آبی نشان دهنده رؤیت با چشم مسلح می باشد. خطوط قرمز نیز نشان دهنده عدم وجود ماه بالای افق ناظر بعد از غروب خورشید می باشد (یعنی ماه زود تر از خورشید غروب خواهد کرد).

 12fetr

 

ماشینهای بدون راننده

اولین ماشین بدون راننده تایلندی در فضای باز موسسه تکنتولوژی آسیایی بانکوک از آزمایش سربلند بیرون آمد. اینکار به یمن همکاری موسسه AIT تایلند و موسسه Seagate Technology تایلند در قالب برگزاری یک مسابقه انجام می پذیرد. این ماشین بدون سرنشین قادر به تشخیص موانع و همچنین علایم راهنمایی رانندگی می باشد. وسایل عمده ای که به این ماشین اضافه شده بود عبارت بودند از یک دوربین رقومی که در جلوی ماشین نصب شده بود. و همچنین یک کامپیوتر لپ تاپ که در ماشین قرار داده شده بود. این ماشین به کمک این وسایل توانست قسمتهای مستقیم و منحنی مسیر را به درستی طی کند.
این طرح اولیه از ماشینهای بدون راننده با دنبال کردن خط سفید وسط جاده دستورات لازم را به موتور، سیستم کنترل فرمان و همچنین ترمزها ارسال کرده و با سرعتی حدود 4 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. البته هدف رسیدن به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت است که برای آن به سنسورهای دیگری نظیر ردیابهای صوتی و لیزری و حتی گیرنده GPS برای تعیین مختصات نیاز است. عملا می توان گفت که این مجموعه به یک سیستم جامع ناوبری ختم خواهد شد. در نهایت موفقیت در این زمینه افقهای بسیاری را فرا راه انسانها خواهد شود. می توان ماشینهای بدون سرنشین را برای رسیدن به یک مقصد خاص برنامه ریزی نمود.
البته این تنها شرکت کننده مسابقه نیست و چندین ماشین مشابه هم برای شرکت در مسابقه طراحی شده اند. برنده مسابقه 200000 واحد پولی تایلند را صاحب خواهد شد.
خوب حالا دیگر از تایلند فقط انتظار برنجهای مزخرف را نخواهیم کشید و این کشور جهان سومی پا به عرصه های نوین فن آوری هم گذارده است. و خوب دیگه چه عرض کنیم ….. ! ! ! ! !