ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

شنبه شب گذشته، شهابسنگ بزرگی به زمین برخورد کرد

 

شنبه شب گذشته، شهابسنگ بزرگی به زمین برخورد کرد  


اینجا روستایی در نزدیکی شهر کارانکاس (حوالی منطقه پونو واقع در 1300 کیلومتری جنوب لیما). شنبه شب. مردم دهکده خسته از کار روزانه در حال رفتن به سوی خانه های خود هستند. آسمان صاف و پرستاره است. هیچ کس از اتفاقی که در پیش است اطلاعی ندارد. خطی سبز رنگ در آسمان دیده می شود. از میان ستاره ها عبور می کند. در طول حرکتش به تدریج پر نورتر و رنگ آن متمایل به نارنجی می شود. در یک چشم به هم زدن به دامنه رشته کوه های آند که در اطراف دهکده قرار دارند‌، بر خورد می کند. این یک شهاب سنگ است. گودالی به عمق 8 متر و قطر 20 متر ایجاد می شود. از گودال‌، گازی بدبو و متعفن بر می خیزد که حاصل آزاد شدن آرسنیک‌، گوگرد و بسیاری از گازهای سمی دیگر از محل برخورد شهاب سنگ است. آزاد شدن این گازها سبب ایجاد سردرد‌، سرگیجه و تهوع در 200 نفر از اهالی دهکده شده و تا به حال یک گاو مرده و چند حیوان دیگر هم مریض شده اند.

 
تاکنون بیماری مشکوکی در اهالی روستا دیده نشده اما بعضی از آنان باید سه تا شش ماه تحت کنترل پزشکی قرار بگیرند تا سلامتی شان تایید شود. یک ساختمان پزشکی در دهکده برای معاینه بیماران حادثه ایجاد شده است. در صورت جدی بودن اثرات گاز بر روی مردم روستا‌، آنها به بیمارستان مجهزتری در پونو منتقل می شوند. هفت مامور پلیس نیز که برای بررسی به محل سقوط رفته بودند نیز بیمار شده که پس وصل کپسول اکسیژن به بیمارستان منتقل و بستری شدند.طبق گفته مهندسان انرژی اتمی پرو‌، هیچ اثری از تشعشعات اتمی در گودال دیده نشده است و آنها این احتمال را که شیء ساقط شده ممکن است یک ماهواره بوده باشد رد کرده اند. اینک تیمی از دانشمندان در حال عزیمت به محل برخورد برای نمونه برداری و بررسی جزئیات حادثه هستند. خطر برخورد خرده سیاره ای سرگردان همواره حیات روی زمین را تهدید می کند. به طور میانگین در هر هزار سال صخره ای 100 متری با زمین برخورد می کند که اگر به مناطق پر جمعیت اصابت نماید، می تواند شهری را نابود سازد. در هر یک میلیون سال برخورد سیارکی به قطر یک کیلومتر و در هر صد میلیون سال برخورد سیارکی به قطر 6 تا 10 کیلومتر حیات سراسر زمین را تهدید می کند.
منبع: علی پزشکی- سایت www.parssky.com

ماموریت موشها در فضا

مأموریت فضایی ده موش روسی شروع شد
دانشمندان روسیه برای آزمایش تاثیرات سفر احتمالی انسان به کره مریخ، ده موش از نوع جربیل را با سفینه به فضا فرستاده اند. این سفینه فضایی با کمک موشک مدل سویوز از مرکز فضایی بیک نور در قزاقستان پرتاب شد.این برنامه به بررسی تاثیرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی بی وزنی در پروازهای دراز مدت، کمک خواهد کرد.این موش ها در طول سفر تنها نیستند و شماری مارمولک، حلزون، سوسک و سه نوع پروانه آنها را در این سفر همراهی می کنند.
خوب برای این موشهای فضانورد هم آرزوی موفقیت می کنیم.!
منبع: سایت فارسی BBC

باز هم از GNSS و اینبار در افریقا

باز هم از GNSS و اینبار در افریقا

از این وبلاگ خبرهای جدید و متعددی در زمینه صنعت رو به رشد GNSS و اهمیت آن منتشر کرده ایم. حتماً از کارهایی که در کشورهای مختلف می شود یادتان هست. قبلاً خبری را دیدید که در افریقا 2 سال قبل شروع کردند و قرار بود برای این منظور 8 تا 19 مرداد دوره ای را مرکز نقشه برداری نایروبی (کنیا) برگزار کنند که این دوره در مرکز ژئوفیزیک دانشگاه لیسبون و رصدخانه رادیوتلسکوپ هارتبستوک افرقای جنوبی برگزار هم شد. در این دوره از کشورهای اتیوپی، کنیا، مالاوی، نیجریه، آنگولا، تانزانیا، زیمباوه و افریقای جنوبی حضور داشتند. دوره بوسیله پرفسور کیوتا کیبوانا وزیر زمین جمهوری کنیا افتتاح شد. ایشان در این مراسم بیان داشتند:

" در حال حاضر افریقا از نظر نقشه برداری و تکنولوژی آن فقیر است که مانع پیشرفت افریقا می شود. به همین خاطر داده های مدرن زمینی شامل GNSS بصورت جهشی به سرعت بصورت فعال بکار می روند. لذا این دوره بسیار مهم تلقی می شود. من مخصوصاً می خواهم این دوره بر روی استانداردسازی و هماهنگ سازی نقشه ها در افریقا  کار کنند تا مشارکت برای اتحادیه اقتصادی کشورها بالارود"

ge4 

از این دوره انجمن بین المللی ژئودزی (IAG)، بخش ناوبری شرکت تریمبل، بخش ژئوسیستم شرکت لایکا و بخش اروپایی تعیین موقعیت شرکت تاپکون حمایت و پشتیبانی کردند.

بعد از Envisat

ماهواره Envisat  را تمامی حرفه ای های  ئنیای سنجش از دور می شناسند. این ماهواره اروپایی با 11 سنجنده ای که روی آن سوار است، بزرگترین ماهواره ای است که تا کنون تولید شده است. آژانس فضایی اروپا این ماهواره و سنجنده هایش را برای پایش های محیطی طراحی کرده است. اما در محافل علمی اروپا به این پروژه بزرگ انتقاداتی وارد شده است. مهمترین این انتقادات بزرگ بودن ماهواره و همراه بودن تعداد زیادی سنجنده با ارزش است. به این ترتیب این نگرانی وجود دارد که اگر مشکلی برای ماهواره پیش آید، ممکن ات که همگی سنجنده ها غیر قابل دسترس شوند.

به همین خاطر طرح جدید Envisat  پیشنهاد شده است. در این طرح به جای این ماهواره عظیم که تقریبا به پایان عمرکارکرد پیش بینی شده خود  می رسد (البته تمامی سنجنده های آن سالم و فعال هستند)، سه فضا پیمای دیگر، که با نام Sentinel شناخته خواهند شد تا قبل از سال 2012 م به فضا پرتاب خواهند شد.شرکت Thales Alenia Space سازنده اولین ماهواره با قیمتی حدود 320 میلیون دلار خواهد بود.

این ماهواره  ها مجموعا سنجنده های Envisat را حمل خواهند کرد. Sentinel-1 سنجنده ای راداری برای بررسی یخهای قطبی و قطعات شناور آنها را خواهد داشت. دومین ماهواره، سنجنده ای چند طیفی (بیشتر در بخش مادون قرمز) با قدرت تفکیک مکانی متوسط را حمل خواهد کرد. و در نهایت سومین ماهواره حامل سنجنده ای با وسعت دید بسیار بالا (و در نتیجه قدرت تفکیک پایین ) چیزی شبیه MERIS فعلی که در Envisat قرار دارد است. به این ترتیب مجموعه ماهواره های اروپا با استفاده تجربه های قبلی بیشتر و کارا تر می شود.

 به وضوح می توان نوعی مسابقه فضایی را در بخش غیر نظامی مشاهده کرد. چیزی که با اخبار قبلی ما در رابطه با تلاشهای چین، مالزی، آمریکا، روسیه، تایوان، کره، ژاپن و .... هم قابل تایید است. خوب بالاخره این میلیون دلارها که قرار نیست بدون نتیجه باشند. پس این مسابقه بی چیزی نیست و باید از آن درس گرفت و در قدم بعدی وارد آن شد. تلاش کرد، کسب تجربه نمود و به نتیجه رسید. ان شاء الله.

رمضان پنجشنبه یا جمعه؟

وضعیت رصدی هلال رمضان 1428

 

الف) وضعیت هلال در روز رمضان: زمان و مکان مناسب برای رصد این هلال روز چهارشنبه 21 شهریور 1386 از ساعت 11 تا 17 در شهرهای مختلف سراسر کشور می باشد. برای رؤیت این هلال بهتر است از تلسکوپهای بزرگتر از 8 اینچ استفاده شود (هر چند مقدار پارامتر ir-m مدل مثلثی ایران نشان دهنده نیاز به تلسکوپهای بزرگتر از 10 اینچ نیز می باشد). بهترین زمان برای رؤیت هلال در روز، حدود ساعت 14 می باشد که در این زمان ارتفاع ماه و خورشید برابر می شوند. پارامتر های لازم برای این هلال در شهر های مختلف عبارتند از:

 

 

نام شهر

شروع

رصد

هلال

ماکزیمم مقادیر

پایان

رصد

هلال

زمان هم ارتفاعی

هلال و خورشید

ارتفاع

هلال

پارامتر

ir_m

مشهد

11:42

14:03

42:17

12.61

15:45

تهران

12:06

14:31

43:23

13.04

16:30

تبریز

12:32

15:07

39:28

12.87

17:07

زاهدان

11:13

13:20

52:41

13.64

15:22

یزد

11:42

13:58

49:10

13.52

16:03

اصفهان

11:54

14:13

48:11

13.51

16:20

کرمان

11:29

13:39

51:33

13.66

15:44

سراوان

11:03

13:05

55:28

13.89

15:10

بندر عباس

11:23

13:28

55:56

14.17

15:42

شیراز

11:42

13:54

52:30

13.95

16:07

اهواز

12:00

14:18

49:58

13.83

16:33

 

همانطور که مشاهده می شود، هر چه از جنوب به شمال می رویم، وضعیت رصدی هلال در روز بدتر شده و نیاز به تلسکوپ قوی تری داریم. بهترین نقطه در بندر عباس (هر چند شرایط جوی مساعد نیست) و در این منطقه می توان با دوربین های بیش از 150 میلیمتر گشودگی هلال را رؤیت نمود. بدترین نقطه نیز در شهر مشهد خواهد بود که به تلسکوپهای بزرگتر از 10 اینچ نیاز است. تعقیب کردن این هلال تا زمان غروب خورشید از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چند به علت بدتر شدن وضعیت رصدی هلال در نزدیکی افق، احتمال می رود هلال ساعاتی قبل از غروب خورشید ازدست برود.

 

 

ب) وضعیت هلال شامگاهی رمضان: زمان و مکان مناسب برای رصد این هلال از لحظه غروب خورشید روز چهار شنبه 21 شهریور ماه 1386 فقط در مناطق جنوبی کشور می باشد. بر طبق نقشه زیر در شهرهای زاهدان، کرمان، مهریز، شهررضا، مهران و اهواز احتمال رؤیت با ابزارهای اپتیکی با گشودگی 8 اینچ و بیشتر وجود دارد.

ramadhan86

نقشه پیش بینی خطوط رؤیت پذیری هلال شامگاهی رمضان 1428 بر اساس رصدهای قبلی

همراه با انتخاب نوع ابزار مورد نیاز در مناطق مختلف

 

در ایرانشهر، جیرفت، جهرم و بوشهر برای رؤیت به ابزارهای با گشودگی 150 میلیمتر نیاز است. در چابهار، میناب، قشم و کیش نیز احتمال رؤیت با ابزارهای با گشودگی 120 میلیمتر امکان پذیر است. هر چند محاسبات نشان می دهد رؤیت این هلال در جزایر سه گانه تنب و ابوموسی با ابزارهای با گشودگی 80 میلیمتر امکان پذیر است، اما همگی می دانیم که رطوبت بالا در این مناطق، شرایط رصدی را خیلی سخت می کند. این هلال در اکثر نقاط عربستان تنها با ابزار اپتیکی قابل رؤیت می باشد و تنها در بخش جنوبی عربستان (مرز یمن) احتمال رؤیت با چشم غیر مسلح در شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب میسر می باشد.

 

با آرزوی داشتن آسمانی بدون غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

و تبریک پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان

معرفی سایت ماه نو

 

معرفی سایت ماه نو

 

در پی برگزاری سومین همایش رؤیت هلال و تقویم و دیدار نزدیک با نیروخای فعال رریت هلال، با خبر شدیم سایت آموزشی ماه نو افتتاح شده است. برای پر بار شدن این سایت می توانید با این سایت همکاری نمایید:

new_moon 

 http://newmoon.ir/

 

 

سومین همایش رؤیت هلال و تقویم

 

سومین همایش رؤیت هلال و تقویم

روز چهار شنبه 14 شهریور ماه 1386، سومین همایش رؤیت هلال و تقویم در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می گردد. مقالات و برنامه های این همایَ عبارتند از:

 

 crescent

 

سخنرانی‌های بخش 1

ساعت

عنوان مقاله

نگارندگان

9:30- 9:55

مباحثی درباره معیارهای رؤیت پذیری و تقویم قمری

دکتر نعمت ا... ریاضی

9:55- 10:20

تشخیص هلال ماه بحرانی با استفاده از روش‌های پردازش تصویر

مهندس محسن لسانی – دکتر سید جلیل‌الدین فاطمی

10:45- 11:10

مدل مثلثی ایران در پیش بینی رؤیت هلال در روز

مهندس سید قاسم رستمی

11:10- 11:35

بررسی نجومی رؤیت هلال ماه‌های رمضان و شوال 1428 در ایران

سید محسن قاضی‌میرسعید - محمدرضا صیاد

11:35- 12

معادلات و جدول تقویم میلادی

محمدرضا صیاد

سخنرانی‌های بخش 2

سخنرانی‌های بخش 3

ساعت

عنوان مقاله

نگارندگان

16:35- 17

معیار جدید (اولین معیار هوشمند) رؤیت هلال ماه

مهندس علی‌رضا حکیمی - دکتر سعید ستایشی

17- 17:25

تغییر طول سال شمسی و عوامل مؤثر بر آن

مصطفی حسن پناه - امیر حسن‌زاده

17:25- 17:50

نرم‌افزار «مهر و ماه» برای محاسبه مشخصات نجومی خورشید و ماه

حجت‌الاسلام بیژن سهرابی

17:50- 18:05

روش عملی و استفاده از ابزارهای پیشرفته به ویژه CCD در رؤیت هلال‌های بحرانی

سعید دوست‌محمدی - مهندس محسن لسانی - دکتر سیدجلیل‌الدین فاطمی

18:05- 18:30

مقایسه روشها و معادلات مختلف برای اعمال کبیسه‌های گاهشماری هجری خورشیدی در منابع مختلف

فرید قاسملو

18:30- 19

گزارش‌هایی از همایش یکسان‌سازی تقویم در جهان اسلام (کشور مغرب) و همایش کاربرد محاسبات نجومی (کشور امارات)

حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد - علیرضا بوژمهرانی


مقالات دیواری:

 

 

ضمناً در این همایش در کنار ارائه مقالات پژوهشی، نمایشگاهی از ابزار آلات نجومی و  رصدی، کتاب‌ها و نرم‌افزارهای وابسته به موضوع تقویم و رؤیت هلال برگزار می‌شود.

 

تصاویر ماهواره‌ای از ۱۰ رویداد مهم در جهان

  در سایت زیر می توانید  ۱۰ تصویر ماهواره‌ای تاثیرگذار در جهان در سال 2005 که هر کدام نشان دهنده یک رویداد بزرگ بوده است را مشاهده نمایید. برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگ روی هر تصویر کلیک کنید.

 

http://www.persiangeo.com/content/view/1075/1/

 

Landsat 8 هم خواهدآمد

کاربران حرفه ای و شاید غیر حرفه ای سنجش از دور کاربردهای وسیع داده های سری ماهواره های Landsat   را فراموش نکرده اند. سری ماهواره هایی که در شماره 7 خود دچار نقص شده و علی رغم تقاضای فزاینده برای آن دیگر دنبال نگشتند. اکنون حرفهایی در مورد تولید شماره 8 این ماهواره های محبوب به گوش می رسد.

قضیه این است که شرکت Ball Aerospace and Technologies تصمیم به ساخت تصویربردار دیگری از خانواده Landsat نموده است. مرکز پرواز گدارد ناسا مجری این پروژه خواهد بود. سنجنده اصلی OLI نام دارد که بر روی ماهواره ای که قرار است Landsat 8 نامیده شود نصب خواهد شد. پرتاب این ماهواره در 2011 م خواهد بود.

این قرارداد  128 میلیون دلاری شامل ساخت ماهواره و پشتیبانی برای 5 سال خواهد بود. نام Landsat  چنان محبوب است که احتمالا این وقفه 8 ساله هم نمی تواند شائبه ای در بازتولید سری ماهواره ها ایجاد نماید. اولین جرقه های ادامه دادن ماهواره های سری Landsat در ناسا در سال 2005 م زده شد. از آن پس ناسا به دنبال استفاده از قابلیتهای بخش خصوصی بود تا این برنامه قدیمی را با موفقیت دنبال کند.

سنجنده OLI قدرت تفکیک 15 متر برای باند پانکروماتیک و 30 متر برای داده های چند طیفی خواهد داشت. ابعاد تصاویر 185 کیلومتری و دوره بازدید مجدد حدود 16 روز خواهد بود. یعنی چیزی شبیه سنجنده ETM+ که اکنون به صورت ناقص تصویر برداری می کند. قول اتمام ساخت این سنجنده برای سال 2010 م داده شده است. در مورد این ماهواره قرار است که ایجاد و ساخت ماهواره، بخش کنترل و بخش انتقال هم به بخش خصوصی محول شود.

بنابراین گرچه تا 5 سال دیگر هنوز از داده های آشنای LandSat خبری نیست ولی لااقل می توان امیدوار بود که این همه تجربه و الگوریتم که بر اساس داده های این ماهواره ها فراهم آمده بود هنوز هم کارایی خواهند داشت.

فرود شاتل فضایی اِندِور

شاتل فضایی اِندِور در فلوریدا به زمین نشست
شاتل فضایی اِنِدوِر پس از یک ماموریت دو هفته ای به ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) در ایالت فلوریدا به زمین نشسته است. این ماموریت به خاطر نگرانی در مورد طوفان "دین" که هم اکنون به سواحل شرقی مکزیک رسیده است یک روز کوتاه شد.آژانس فضایی آمریکا، ناسا، نگران بود که ممکن است در صورت حرکت طوفان عظیم استوایی "دین" به سوی تگزاس مجبور به تخلیه مرکز کنترل این ماموریت در شهر هوستون شود.ناسا همچنین تصمیم گرفت از تعمیر یک شیار 9 سانتیمتری در زیر بدنه شاتل پیش از بازگشت آن به زمین خودداری کند.
منبع سایت BBC