ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

دنیای تصاویر ماهواره ای


حجم داده های ماهواره ای روز به روز بیشتر می شود ولی آیا با این روند قیمت این داده های ارزشمند هم پایین خواهد آمد؟ این سئوالی است که آقای Marc Tremblay مدیر کل شرکت DigitalGlobe (مالک ماهواره Quickbird ) در کنفرانس Map Asia عنوان داشت.
وی می گوید که بازار تصاویر در سالهای آینده تحولاتی اساسی خواهد داشت. بازار تصاویر با قدرت تفکیک بالا در اختیار دو شرکت شرکت DigitalGlobe با ماهواره Quickbird و شرکت GeoEye با ماهواره Ikonos-2 قرار دارد که هر دو آنها از پشتیبانی مالی ارتش آمریکا برخورداند. اما وی می گوید که وضع به همین منوال باقی نخواهد ماند. DigitalGlobe قصد دارد تا WorldView 1 و 2 را فضا بفرستد. GeoEye هم در مقابل GeoEye-1 را پرتاب خواهد کرد. در کنار آنها داده های EROS و Kompsat-2 نیز در سطح جهانی ارایه می شوند.
البته توجه دارید که قابلیت ماهواره های جدید هر روز بیشتر می شود. این ماهواره ها چابک تر از گذشته می توانند تصاویر را از مکانهای دلخواه بدون توجه به محل گذر ماهواره ثبت کنند و به مین خاطر از زمان بازدید مجدد کوتاه¬تری برخودار هستند. و بنابراین انتظار می رود که این عرضه بالای داده های قدرت تفکیک بالا قیمت آنها را پایین بیاورد. خوب البته این همه واقعیت نیست. چرا که با آشنا شدن با مزای اینگون تصاویر تقاضا برای آنها نیز به شدت بالا می رود. و بنابراین آقای Marc Tremblay مدیر کل! نتیجه می گیرد که قیمتها پایین نخواهند آمد!
دلایل عمده این افزایش تقاضا برای تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا، توسعه کاربردهای بیشتر برای آنها و پیشرفت نرم افزارها برای کار با این تصاویر هستند.
خوب البته تاثیر سایتهایی نظیر گوگل و مایکروسافت در عمومی کردن تصاویر ماهواره ای و آشنا کردن مردم با آنها را هم نباید دست کم گرفت. در مجموع این آقای مدیر کل که لابد نظرش بی حساب کتاب نیست ! معتقد است که نباید انتطار کاهش قیمتها را حتی در حضور عرضه بیشتر این داده ها داشت.
البته می توان انتظار داشت که با همین قیمتها تصاویری با خوصیات بهتری خریداری نمود. و البته نباید تلاشهای کشورهای غیر آمریکایی را هم نظیر هندوستان، روسیه، و کره از نظر دور داشت. به هر حال به نظر ما که نظر این آقای آمریکایی را نمی توان دربست پذیرفت گرچه نمی توان برای مدتی ولی کوتاه معتبر ندانست!! به قول علما الله اعلم!!
البته ما را چه دخلی به این حرفها که چه پایین بیاید چه بالا برود نقشی در آن نخواهیم داشت و این به علت کم توجهی بیش از حدی است که به زیر شاخه های علوم مکانی می شود...
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد