ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

CBERS-2 پنجم امین سال فعالیت خود را جشن میگیرد

چندی پیش پنجمین سال حضور دومین ماهواره مشترک چین و برزیل ، CBERS-2، در فضا بود. پس از پنج سال که بیشتر از مدت پیش بینی شده نیز بود تمامی سیستم های این ماهواره به طور کامل و سالم کار می کنند. این ماهواره  توسط موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل (INPE) و آکادمی علوم فضایی چین ساخته شد. CBERS-2  در 21 اکتبر 2003م  توسط موشک چینی Long March 4B از مرکز تایوآن چین به فضا فرستاده شد.

این ماهواره دومین موردی است که به طور مشترک توسط این دو کشور ساخنه شده است. برزیل و چین 20 سال پیش توافق نامه ای برای ساخت، پرتاب و مدیریت  ماهواره ها  امضا کرده اند و بر اساس آن تا به حال دو ماهواره به فضا فرستاده اند. ماهواره اول CBERS-1 نام داشت که در سال 1999 پرتاب شد و تا آگوست 2003 م در حال فعالیت بود.

توافق نامه دو کشور ساخت دو ماهواره دیگر  CBERS-3, CBERS-4  را نیز پیش بینی کرده است. متاسفانه دو کشور اعلام کرده اند که CBERS-3  تا سال 2011 آماده پرتاب نخواهد بود که باعث ایجاد یک گپ اطلاعاتی برای این سری ماهواره ها خواهد بود. به همین خاطر چین و برزیل بر ساخت ماهواره CBERS-2B که دقیقا مشابه CBERS-2 است توافق کردند و در 27 سپتامبر 2007 م که پیش بینی می شد CBERS-2 از فعالیت باز ایستد به فضا پرتاب شد.

ساخت سری ماهواره های CBERS  نمونه موفقی از همکاری کشورهایی است که می خواهند قدمهای نخستین را در کسب فن آوریهای پیشرفته بردارند. و می تواند به عنوان نمونه ای مناسب برای کشور ما نیز که در این راه گام های اولین را  برمی دارد مطرح باشد. به امید موفقیت روز افزون کشورمان ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد