ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

نقشه افزایش سطح دریاها

آیا می خواهید بدانید در صورت بالاتر آمدن سطح آب دریاها وضعیت خطوط ساحلی محل زندگیتان، کشورتان چه می شود؟ کدام خیابانها زیر اب خواهند رفت و کدام یک همسایه دریا می شوند؟ با نگاهی به سایت http://flood.firetree.net/?ll=48.3416,14.6777&z=13&m=7  می توانید جواب سئوالات خود را بیتابید. اثر بالا آمدن آب دریاها را از یک متر تا 14 متر در فواصل 1 متری می توانید تنظیم کرده و مشاهده نمایید. این سایت از امکانات نرم افزاری سایت Google  و نقشه های آنها و همچنین داده های خام NASA استفاده می کند.

البته میزان طغیان آب در بعضی از نقاط با عدم دقت براورد شده است. به هرحال تخمین براورد بالا آمدن آب دریا ها به صورت خوشبینانه بوده است و اثر جزر و مد در ان ها لحاظ نشده است. با توجه به اینکه اثر جزر و مد در برخی نقاط تا 10 متر و بیشتر می رسد این قضیه می تواند به عنوان یک نقص مهم لحاظ شود. و نقص دیگر عدم دقت در داده های NASA است که شامل خطا در موقعیت ارتفاعی هم می شود.

و موضوع دیگر اینکه دادهه ای NASA تنها تا عرض جغرافیایی  60 درجه را شامل می شود؛ که دقت این داده ها هم در مرزها (مخصوصا در نیمکره جنوبی) مخدوش می شود. مدل مورد استفاده اثز فرسایش ساحلی را نیز در نظر نگرفته است. اثر فرسایش تا یک متر نیز می رسد که این به این معنا است که آنچه به عنوان مرز آینده توسط مدل نشان داده می شود ممکن است در اثر فرسایش ساحلی از بین رفته باشد.

علی رغم  تمام این نقائص این نقشه ها نمایی جالب از پیش بینی سطح آب در سالهای دیگر را نشان می دهند و در کنار آن نمونه ای دیگر از انتقال داده های بر روی اینترنت را ارایه می دهند که در حقیقت آینده داده های مکانمند در دنیا خواهد بود. باید بود و باید دید.....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد