ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

هند همچنان در فضا پیش می رود!

هند روز به روز به قابلیت های خود در فضا می افزاید. امروزه فن آوری فضایی سودآور بودن خود را ثابت کرده است و در همین راستا کشورهای در حال رشد نیز به دنبال کشورهای پیشرفته در این بخش سرمایه گذاریهای عظیمی کرده اند. در رابطه با همین موضوع اگر اخبار دو کشور چین و هند را دنبال کنیم خواهیم دید که  واقعا توجه زیادی به این بخش کرده اند و در استفاده از فضا از کشورهای غربی چیزی کم ندارند. خبر زیر در همین ارتباط است:

خبر پرتاب  را Cartosat-2A  قبلا  شنیدیم. و در این نوشته به جزییات بیستری از این ماهواره هندی می­پردازیم. این ماهواره از مرکز فضایی هند توسط موشک PSLV-C9 پرتاب شد. این ماهواره 690 کیلوگرمی در مداری قطبی و خورشید آهنگ با ارتفاع 637 کیلومتر قرار گرفته است. همراه این ماهواره یک ماهواره کوچک 83 کیلوگرمی و 8 نانو ماهواره از کشورهای مختلف در مدار قرار گرفتند. وزن کل 10 ماهواره تقریبا 820 کیوگرم می شد. یعنی هر نانوماهواره چیزی حدود 5 کیلوگرم وزن دارد.

مهمترین سنجنده Cartosat-2A یک دوربین پانکروماتیک با قدرت تفکیک مکانی 1 متر و عرض تصویر 6/9 کیلومتر است. قابلیت دوران این ماهواره بسیار بالا است و می تواند از نقاط مختلف خارج از مسیر خود نیز تصویر برداری نماید. با این امکان قدرت تفکیک زمانی سنجنده بالا می رود و زمان اخذ تصاویر مجدد از یک منطقه کمتر می شود.این ماهواره همچنین قادر به اخذ تصاویر استریو در جهت پرواز است که عملا امکان ایجاد مدل ارتفاعی رقومی (DEM) را فراهم می آورد.

ماهواره کوچک هندی  Indian Mini Satellite  ( IMS-1)  یک دوربین چند طیفی بسیار کوچک با قدرت تفکیک 37 متر و یک سنجنده فراطیفی (HySI) با قدرت تفکیک 506 متر را حمل می کند. عمر این ماهواره 2 سال پیش بینی شده است.

اگرچه اعلان اولیه هندیها مبنی بر استفاده نظامی از Cartosat-2A   بود، ولی اکنون ISRO اعلام کرده است که تصاویر آن برای کاربرهای غیر نظامی در سرتاسر جهان قابل دسترس خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد