ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

لندست هنوز هم محبوب: لندست 5 دوباره فعال شد

ماهواره لندست 5 که سالهاست در فضا پرتاب شده و سالها از عمر مفید آن گذشته است دوباره فعال شده و به اخذ تصویر می پردازد. این ماهواره به علت خرابی یکی از باتری هایش از اکتبر 2007 م از سرویس دهی خارج شده بود. تیم متخصصان USGS که مسئول ماهواره های لندست در آمریکا است مسئولیت پیدا کردن راهی برای تعمیر و راه اندازی مجدد ماهواره را بر عهده داشت. چاره ای که این متخصصان پیشنهاد کردند مفید و موثر بود: برنامه ریزی مجدد برای اخذ تصویر و همچنین استفاده بیشتر از سلولهای خورشیدی برای تامین انرژی ادوات ماهواره. به این ترتیب ماهواره در برخی ماههای سال به اخذ تصویر نخواهد پرداخت و همچنین بخشی از نقاط زمین تصویر برداری نخواهند شد.

راه اندازی مجدد این ماهواره برای بسیاری از متخصصین علوم مختلف واقعا ضروری بود و هنوز ماهواره ای با این کیفیت نتوانسته است به تصویر برداری از سطح زمین بپردازد. خصوصیات طیفی و مکانی سنجنده این ماهواره (TM) واقعا برای بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی منحصر به فرد بود. این ماهواره از ابتدای شروع به کار یعنی 1984 م تا کنون 600 هزار تصویر از زمین اخذ کرده است. بررسی قطع وسیع درختان استوایی، بررسی اثرات حادثه چرنوبیل روسیه، ارزیابی خسارات طوفان کاترینا از جمله کاربردهای مهم تصاویر این ماهواره بوده اند. علاوه بر این هزاران نفر در دنیا از تصاویر این ماهواره در کاربردهای روزمره خود استفاده می کنند. گرچه عمر اولیه این ماهواره 3 سال پیش بینی شده بود ولی هنوز هم با جدیت تمام مشغول به تصویر برداری است و پس از ایجاد مشکل برای لندست 7 بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به موفقیت آمیز بودن پروژه لندست، رییس جمهور آمریکا دستوری مبنا برایجاد پروژه ملی تصویر برداری از زمین (NLIP) نمود تا در مورد تولید ماهواره هایی با خصوصیات لند ست ها (یعنی قدرت تفکیک مکانی  متوسط و تصاویر چند طیفی ) تحقیقات لازم انجام شود. NLIP مسئولیت تولید ماهواره های آمریکایی منابع زمینی را بر عهده خواهد داشت.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 22:54 http://surveying.ir

با سلام
وب سایت جامع نقشه برداری با مطالب زیر به روز شده است :

فونت نستعلیق قابل استفاده در Office
نرم افزار Australis جهت انجام پروژه های بردکوتاه
شرکت های مشاور نقشه برداری
سایت های نقشه برداری
فرهنگ لغت تخصصی نقشه برداری تحت نرم افزار babylon
گزارش پیشرفت تهیه نقشه شهرها 1:2000
بزرگان نقشه برداری ایران

www.surveying.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد