ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

هند فضا را در 5 سال اینده اشغال خواهد کرد!!

هند 70 ماموریت فضایی در 5 سال اینده خواهد داشت. رئیس مرکز تحقیقات فضایی هند اعلام کرده است که در یازدهمین برنامه فضایی هند (2007-2012)، 70 ماموریت فضایی پیش بینی شده اند ( در برنامه دهم 26 ماموریت فضایی طراحی شده بود). این ماموریتها ترکیبی از ماهواره های مخابراتی و سنجش از دوری خواهند بود. خوب برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به بودجه کافی است که هندیها هم به همین خاطر بودجه فضایی خود را در سال مالی 2008-2009 تا 25 درصد افزایش داده اند (چیزی حدود یک و نیم میلیارد دلار!!!!).

در حالیکه آژانس فضایی هند خود را برای پرتاب ماهواره بعدی خود یعنی  Cartosat-2A در 28 آوریل آماده می کند، مسئولین آن بروز مشکل برای ماهواره پیشرفته  Cartosat-2  را رد می کنند. البته تعدادی تصویر که بلافاصله پس از پرتاب این ماهواره اخذ شده است را می توان در سایت ISRO مشاهده نمود. تماس با بخش فروش ISRO هم حاصلی ندارد چرا هیچ نوع سفارش جدیدی را برای این ماهواره نمی پذیرند. آخرین اعلام رسمی در مورد این ماهواره (Cartosat-2)  در 12 ژانویه بود که اعلام می داشت که دو روز بعد از پرتاب ماهواره دوربینهای آن به کار افتاده اند و تصویرهایی از هند و استرالیای غربی اخذ شده اند.

 Cartosat 2A  عین Cartosat-2 ساخته شده است. Cartosat-2  و  Cartosat 2A هر دو دارای یک سنجنده پانکروماتیک با عرض برداشت 9.6 کیلومتری با قدرت تفکیک مکانی حدود 1 متر هستند. ماهواره می تواند با چرخشی حدود 45 درجه تصاویر خارج از نادیر هم اخذ کند که عملا قدرت تفکیک زمانی سنجنده را بالا برده و همچنین قابلیت اخذ تصاویر استریو را هم برای آن فراهم می سازد. البته طبق اعلام ISRO هدف اصلی Cartosat 2A  را نظامی اعلام کرده است.

و البته این اتفاقات در کنار گوش ما و در هند اتفاق می افتد؛ جایی که روزی شعر هم از ما وام می گرفت و به قول حافظ:

شکر شکن شوند همه طوطیان هند                    زین قند پارسی که بگاله می رود!

و حالا میرود تا شتابی عظیم در وادی علوم فضایی بگیرد و جا دارد که راههای رفته آنان را دوباره بازبینی کنیم و از خطاهایشان درس بگیریم و موفقیت هایشان را سرمشق نماییم. به امید سربلندی کشور به الطاف الهی و همت ایرانی.  به قول حافظ:

سحر با باد میگفتم حدیث آرزومندی                خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 22:27 http://mvafadar.blogsky.com

سلام
وبلاگ زیبا و جالبی دارید.
آیا شما تمایل دارید که با هم به عنوان دوستان وبلاگی همکاری داشته باشیم، من لینک وبلاگ شما را در قسمت پیوندهای وبلاگم قرار دادم لطفا شما هم لینک وبلاگم را در قسمت پیوندها قرار دهید.
با امید به تداوم این دوستی
موفق و کامیاب باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد