ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

دزدی بزرگ نقشه ها

یک شهروند آمریکایی که نقشه هایی با ارزش حدود 3 میلیون دلار دزدیده بود به پرداخت 2 میلیون دلار و بازگرداندن نقشه ها و سه و نیم سال حبس محکوم گردید. E. Forbes Smiley  یک دلال نقشه های کمیاب است. قاضی دادگاه فدرال آمریکا، خانم Arterton ،عنوان کرد که در هنگام صدور حکم به ندامت وی و همچنین تلاش های او در بازگرداندن نقشه های دزدیده شده توجه داشته است!!

این دزد 50 ساله به دزدیدن حدود 97 نقشه کمیاب به ارزش حدودی 3 میلیون  دلار از British Library و همچنین چندین سازمان مهم آمریکایی محکوم شده است. Library  British در سال 1972 با ادغام کتابخانه های چندین سازمان بریتانیایی ایجاد گردید. معروف ترین این کتابخانه ها، کتابخانه موزه بریتانیا بود. موزه کتابهای چاپی  موزه در سال 1753 تاسیس گردید. طی 250 سال گذشته موزه بریتانیا به یکی از بزرگترین ها در نوع خود تبدیل شده است. بسیاری از متفکران بزرگ جهان نظیر مارکس، لنین، برنارد شاو، و برتراند راسل در این محل به مطالعه پرداخته اند و البته جناب آقای Smiley هم همینطور!!!!

حالا این آقای Smiley چطور این نقشه ها را دزدیده است؟؟ خیلی ساده؛ او کاری را انجام داده است که بسیاری از اهل مطالعه انجام می دهند: یعنی تحویل گرفتن کتاب برای قرائت در قرائتخانه. والبته که آنها را نمی خوانده است بلکه با یک تیغ تیز برگه های با ارزش آنها را جدا می کرده و بعد کتاب را باز می گردانده است. از 33 کتاب قرض گرفته توسط  وی، تنها 4 کتاب مورد دستبرد قرار گرفته اند.

یکی از این نقشه های نادر، نقشه ایست که توسط کارتوگرافیست آلمانی Peter Apian در 1520 م ترسیم گردیده است. اهمیت این نقشه از آنجاست که برای اولین بار آمریکا را به صورت یک قاره جداگانه نشان داده است. به خاطر ارزش بالای این نقشه ها از لحاظ تاریخی، وکلای کتابخانه بریتانیا از حکم صادره راضی نیستند و تقاضای حداقل 8 سال زندان برای آقای Smiley کرده اند چرا که صدمات وارده از حد برآورد مالی بسیار فراترند.

اهمیت این موضوع از این لحاظ است که ارزش تاریخی  نقشه ها در یک دادگاه مورد توجه قرار می گیرد و  جایگاه نقشه ها از جنبه اطلاعات مکانی  نیز مورد تاکید قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد