ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای چینی( GPS چینی)

چین نیز به جرگه دارندگان سیستم ناوبری ماهواره ای خواهد پیوست. این سیستم چینی از 35 ماهواره، شامل 5 ماهواره زمین ثابت (geostationary) و 30 ماهواره چرخان در مدارهایی با ارتفاع متوسط تشکیل خواهد شد. معادل چینی GPS یک نام چینی دارد : Beidou ، که به معنی قطب نما است. چین در سال 2007 دو ماهواره از این مجموعه ماهواره را به فضا ارسال خواهد کرد. ماموریت Beidou در ابتدا پوشش چین و کشورهای همسایه است و در نهایت کل کره زمین را پوشش خواهد داد. این پروژه  در آکادمی فن اوری فضایی چین (CAST، که از 12 زیرمجموعه تحقیقاتی و یک مرکز تولید تشکیل شده است)، طراحی و هدایت می شود. سابقه این مرکز در ارسال ماهواره ها به 1970 می رسد.

ماموریت اولیه Beidou نظامی است ولی چین قول داده است که برای کاربران غیر نظامی نیز امکان دریافت این اطلاعات را در حد دقت 10 متر فراهم نماید. البته باید توجه داشت که این نسخه چینی GPS  در رقابت دقت برای کاربران غیر نظامی عقب خواهد بود. زیرا در حال حاضر دقت مطلق سیستم GPS  ده متر است که با ورود سیستم اروپایی گالیه که دقت ۲متر را خواهد داشت، وزارت دفاع امریکا وعده داده است که دقت را در سال ۲۰۰۸ به ۵ متر و در سال ۲۰۱۱ با افزودن موج L5 علاوه بر موجهای L1 و  L2  به ۲ متر خواهد رساند(دوستان استحضار دارند که دقتهای نسبی ماهواره ای به میلیمتر نیز می رسد). علاوه بر این تا این سیستم چینی بخواهد تکمیل شود گیرنده های ترکیبی GPS, Galileo ،  Glonass در بازار به صورت استاندارد در خواهند آمد و این مشکل نیز به مشکل­های  Beidou افزوده خواهد شد.

CAST عنوان می دارد که ایجاد اجماع جهانی در مورد سیستمهای ناوبری بسیار مشکل است. اروپا، روسیه، ژاپن، و آمریکاراه درازی برای سازگاری سیستمهایشان با هم دارند و هند و چین هم آرام  و بی صدا دو راه مختلف را پیش گرفته اند. هند نیز اخیرا اعلام کرده است که درصدد ایجاد یک سیستم ناوبری مجزا است که از باند S استفاده می کند و به این ترتیب از سیستم گالیله هم بی نیاز خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد