ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

بررسی سوال اشتباه در آزمون نظام مهندسی نقشه برداری 92

از امروز صبح آزمون های ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی ساختمان در رشته های مختلف شروع شد و برای بعضی رشته تا فردا ادامه دارد. آزمون رشته نقشه برداری صبح امروز برگزار شد و تعدادی از شرکت کنندگان نسبت به سوال 38 اشکال داشتند که در اینجا به تحلیل آن می پردازیم. لازم به ذکر است که هر ساله در آزمون های مختلف نقشه برداری شاهد بروز سوالات مبهم و یا مشکل دار هستیم.دلیل این موضوع نظرات مختلف و یکسان نبودن منابع نقشه برداری و بعضا چاپ کتب با اشکالات فنی می باشد. گاهی اوقات نیز طراح سوال ممکن است مسئله را از تمام ابعاد نگاه نکند که در مثال زیر این گونه است:

مسئله 38: ابعاد یک ملک ذوزنقه ای از ضلع شمال در جهت عقربه های ساعت به ترتیب 460و 640 و 680 و 560 متر می باشد و ضلع شمالی و جنوبی موازی اند. اگر قطر شمال شرقی به جنوب غربی 780 متر باشد، مساحت ملک چقدر است؟

الف) 334490.57        ب) 331256.67       ج) 332898.00          د) 336891.25

پاسخ:با توجه به شکل زیر که مستقیما در اتوکد رسم شده است، اولین اشکالی که به چشم می خورد این است که با این ابعاد داده شده، ملک مورد نظر ذوزنقه نیست! به هر حال حل مسئله به کمک رابطه هرون در کنار شکل امده است و ظاهرا گزینه الف درست است. اما اگر با اطلاعات داده شده بخواهیم ابتدا زاویه راس C را از رابطه کسینوسها به دست آورده (72.371 درجه) و سپس از طریق مثلث BCH ارتفاع BH را به دست آوریم(609.945 متر)، می توان مساحت را با فرض ذوزنقه بودن نیز به دست آورد. اما چون شکل واقعی ذوزنقه نیست، نهایتا مساحت بزرگتر از اعداد داده شده در جواب و مقدار 347668.433 متر مربع به دست می آید.



نظرات 3 + ارسال نظر
سعید شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 00:46

با سلام
اگر سوالات رو بزارید ممنون میشم ، این سوال درست میباشد و گزینه الف درست است .

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 13:56

سوال جالبی بود خیلی تو کار به دردم خورد اونم یه دفعه و شانسی

رضا غلامزاده سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 13:33 http://www.arksapp.ir

www.arksapp.ir
تبدیلستان عمومی یک برنامه ی کاملا فارسی است که واحدهای اندازه گیری مختلف را به یکدیگر تبدیل می کند.
تبدیل واحدهای اندازی گیری کاربرد بسیار زیادی مخصوصاٌ برای دانش آموزان، دانشجویان و مهندسان در حال کار دارد. اگر شما یکی از افراد ذکر شده در بالا باشید، تبدیلستان عمومی با محیطی بسیار ساده و قابل فهم و به دور از پیچیدگی، یک دستیار تمام عیار برای شما خواهد بود.
تبدیلستان عمومی شامل بیش از 250 واحد در 16 دسته بندی مختلف است که در حال حاضر کاملترین برنامه در زمینه تبدیل واحد می باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد