ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آیا ما هم افتخار دیدن دنباله دار را در روزگاه خواهیم داشت؟

دنباله دار بسیار عظیم آیسون در راه است. اکنون آن را می توان با یک تلسکوپ ۸ تا ۱۲ اینچی رصد کرد.

اما پیش بیش بینی برای دیدن آن با چشم غیر مسلح به نیمه آبان تا نیمه آذر می رسد. پیش بینی شده است اگر این دنباله دار در عبور از کمترین فاصله اش از خورشید منفجر نشود٬ بتواند تا قدر 14- هم بدرخشد! یعنی جسمی که همچون دنباله دار ایکیاسکی (Ikya-seki) در اکتبر 1965 در ژاپن از قدر 10- در هنگام ظهر و در کنار خورشید هم دیده شد. ظاهرا این دنباله دار قبل از عبور از کنار خورشید به سه تکه تقسیم شده و باز هم ادامه مسیر داده است. تصویر زیر از این دنباله دار در ۳۱ اکتبر ۱۹۶۵ می باشد:

File:Comet C 1965 S1 Ikeya-Seki.jpg


دنباله دار  آیسون توسط دو نفر روس در سال قبل کشف شد. ۹ مهرماه قرار است از نزدیک ترین فاصله از مریخ عبور کند. مدارگرد مریخ و مریخ نورد کنجکاوی به کمک ۱۴ فضا پیما و تلسکوپ های قدرتمند ناسا برای ثبت تصاویر این لحظه آماده می شوند. پیش بینی ها برای رویت این ستاره دنباله دار در ماه دسامبر در آسمان صبحگاهی در زیر آمده است:

این ستاره با قطر ۵ هزار کیلومتر٬ قرار است دنباله ای به طول 90 هزار کیلومتر را در فضا ایجاد کند. حتی تصاویر تخمینی از ابعاد و اندازه این دنباله دار شبیه سازی شده اند که در زیر می بینید:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد