ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ایران سه تکه٬ در کنار ساحل دریای تتیس در گذشته!

در ژئودینامیک موضوعات مختلفی بررسی می شود از جمله می توان به تاریخچه آن در زمینه حرکت صفحات پوسته زمین اشاره کرد. به تازگی یک نقشه جدید از کشورها و قاره های جهان در ۳۰۰ میلیون سال قبل در دوارن پاائوزوئیک در سایت جی.آی.اس تایم منتشر شده است. در این نقشه ایران دارای سه بخش است که بخش شمال و شمال شرق شامل شهرهای مشهد٬ قم و تهران در کنار دریای خزر قرار دارد. استانهای مرکزی ایران در این تکه٬‌ از جنوب به دریای تتیس مشهور متصل می باشد. همچنین تکه شمال غرب ایران و تبریز در آن سوی دریای تتیس قرار دارد. تکه سوم ایران شامل استانهای جنوبی و جنوب غربی مثل اصفهان و فارس و سیستان با شبه جزیره عربستان در آن سوی جنوبی دریای تتیس قرار دارند. 

pangea-political-borders-big     

حرکت صفحات صلب زمین شامل حرکت صفحه عربستان و صفحه اوراسیا باعث شده است تا زمین به شکل کنونی در آید. حتی فشار هایی که از سوی این دو صفحه در مرز بین دو صفحه از مکران به حاشیه های رشته کوه زاگرس باعث شده است تا زلزله های مختلفی در این مناطق به وقوع بپیوندند. در نهایت 65 میلیون سال قبل دریای تتیس از بین رفته و سه تکه ایران به همدیگر پیوستند.

در وبلاگ حسین بیدگلی آمده است: دربیابانهای قسمت شمالی شهرستان آران وبیدگل تپه ماهورهای بلندی وجود دارد که بومیان منطقه  آنها را به نام های کنده عمر و کله قندی و... می شناسند این ارتفاعات درفصول زمستان و بهار جولانگاه جوانان موتور سوار شهر می شود که از آنها به عنوان پیست موتور سواری استفاده می کنند. عده ای از زمین شناسان اعتقاد دارند که این منطقه بقایای بستر دریای تتیس می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد