ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

چند خبر کوتاه از جهان ژئوماتیک

هند اعلام کرده است که برنامه سیستم تعیین موقعیت منطقه ای خود به نام IRNSS (Indian Regional Navigation Satellite System ) را تا سال 2015 میلادی به پایان می رساند. این سیستم تعیین موقعیت محلی از 7 ماهواره یکسان تشکیل می شود. فعلا یکی از این ماهواره ها در فضا ست و دومی نیز طبق اعلام هندیها تا اوایل سال 2014 به فضا پرتاب می شود.

از طرف دیگر روسها بدبیاری آوردند و یک موشک روسی که از پایگاه بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب میشد پس از پرتاب به علت خاموش شدن ناگهانی موتور منهدم شد. این موشک حامل سه ماهواره تعیین موقعیت بود که هر سه نابود شدند. از این واقعه روسها ضرری حدود 200 میلیون دلار متحمل شدند. در اثر این حادثه حجم زیادی از مواد سمی در فضای منطقه پخش شد.

در قسمت دیگر آسیا چینیها بیکار ننشته اند و اعلام کردند که اولین تصاویر از یک ماهواره با قدرت تفکیک بالای چینی به نام Gaofen-1 را دریافت کرده اند. این تصاویر از مناطقی از شهرهای مهم چین نظیر پکن و شانگهای گرفته شده اند. این ماهواره تماما ساخت چین است و توسط موشکهای چینی نوع Long March-2D rocket در 26 آوریل 2013 به فضا پرتاب شد. Gaofen-1 اولین ماهواره از 6 ماهواره با قدرت تفکیک مکانی بالا است که چین اعلام کرده است تا سال 2016 به فضا پرتاب می کند. تصاویر پانکروماتیک این ماهواره 2 متر و تصاویر چند طیفی آن 8 متر قدرت تفکیک دارند. چهار سنجنده با قدرت تفکیک 16 متری با زاویه دید بزرگ نیز روی ماهواره نصب است. این ماهواره دو سنجنده پانکروماتیک، یک سنجنده چند طیفی و چهار سنجنده با زاویه دید بزرگ دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد