ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

وضعیت هلال ماه مبارک رمضان

ماه در ساعت 11:45 روز دوشنبه 17 تیرماه از جنوب خورشید عبور می کند (زمان مقارنه). در غروب روز دوشنبه به علت فاصله کم با خورشید، هلالی تشکیل نمی شود و حتی در ایران و عربستان ماه زودتر از خورشید غروب می کند. در نتیجه امکان رویت هلال در غروب روز دوشنبه 17 تیر برای هیچ از خشکی های کره زمین وجود ندارد.

موعد رصد هلال ماه رمضان 1434 در غروب روز سه شنبه 18 تیر 1392 می باشد. این هلال در لحظه غروب خورشید در مرکز ایران (عرض 32 درجه و 26 دقیقه و طول 53 درجه و 41 دقیقه) حدود 32 دقیقه مکث، 5.5 درجه ارتفاع، 15 درجه جدایی زاویه ای و 13.8 درجه اختلاف سمت با خورشید دارد. به علت قرار گرفتن این هلال در اوج (404 هزار کیلومتر) و منفی بودن عرض دایره البروجی (4.9- درجه)، شرایط رصدی آن برای کشورمان و عرض های شمالی بسیار سخت است.

اگر چه در زمان رصد فوق، روز 30 ام شعبان می باشد و عموما دیدن هلالهای روز 30 ام نباید چندان سخت به نظر برسد، اما شرایط فوق باعث می شود تا دیدن این هلال با چشم غیر مسلح از اهمیت فوق العاده ای از نظر علمی و از نظر شرعی (برای علمایی که ملاک آنها رویت با چشم غیر مسلح است) برخوردار باشد

محاسبات نشان می دهد با توجه به نقشه فوق یک نوار بحرانی به پهنای حدود 110 کیلومتر برای رؤیت هلال با چشم غیر مسلح وجود دارد که به علت وجود خطا در این منطقه نمی توان با قطعیت رؤیت هلال با چشم غیر مسلح را پیش بینی کرد. در جنوب این نوار، خط واصل قائن، قم و همدان است و در شمال این نوار خط واصل خواف، رباط کریم و دیوان دره می باشد. همانطور که در نقشه نیز آمده است، در جنوب این نوار و در اکثر مناطق کشور امکان رویت هلال با چشم غیر مسلح پیش بینی می شود که در مناطق نزدیک به نوار بحرانی، به آسمان شفاف و رصدگران با تجربه نیاز دارد. اما در شمال نوار بحرانی با توجه به دسته بندی مناطق به یک دوربین دوچشمی 50 تا 60 میلیمتری احتیاج است. ضمنا مدل مثلثی برای رؤیت هلال قبل از غروب خورشید پیش بینی می کند امکان رویت هلال با تلسکوپ های بزرگتر از 10 اینچ از ساعت 11 صبح فراهم می شود. دیدن این هلال در بهترین زمان ( موقع هم ارتفاعی ماه و خورشید) در ساعت حدود 14 با دوربین های بزرگتر از 70 میلیمتر امکان پذیر خواهد بود

برای دیدن جزییات پیش بینی ها به نشانی های زیر مراجعه کنید:

http://www.ugcs.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=265&Itemid=1

http://helalemah.ir/index.aspx?_Page=3&_Id=1042&_Link=No&_Rt=No

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد