ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

جزئیات جدید از کشف ذره هیگز

بوسون هیگز (Higgs boson)‏ یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ سرن (CERN) در سمیناری اعلام کرد، که یک بوسون معادل ۱۲۵ گیگا الکترون ولت دردو اسپکترومترجداگانه کشف و مشاهده شده‌است. در تاریخ چهارم جولای ۲۰۱۲ دانشمندان مرکز تحقیقات سرن در سوئیس اعلام کردند که در آزمایش‌های خود ذره «بوسون هیگز» را مشاهده کرده‌اند. بلاخره در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲ فیزیکدانان خبر کشف ذره بوسون هیگز را به طور رسمی اعلام کردند. طی دیروز و امروز با برگزاری نشست سالانه مورینود در ایتالیا٬ ابهامات در مورد این ذره برداشته شد و دانشمندان نتایج جدید خود را اعلام نمودند:

اکنون مجددا با به کار بردن 2.5 برابر داده در برخورد دهنده بزرگ هاردونی (LHC) در تونل زیرزمینی به طول ۲۷ کیلومتر که پروتونها با سرعت نزدیک به نور متمرکز می شوند٬ به جزئیات این ذره پی برده اند. تصویر زیر تلاش برای دیدن این ذره را نشان می دهد:

FILE - This 2011 image provide by CERN, shows a real CMS proton-proton collision in which four high energy electrons (green lines and red towers) are observed in a 2011 event. The event shows characteristics expected from the decay of a Higgs boson but is also consistent with background Standard Model physics processes. Physicists in Italy said Wednesday, March 6, 2013 they are closer to concluding that what they found last year was the elusive

قابل ذکر است نام گذاری این ذره از فیزیک دان معرف به نام پیتر هیگز است که در سال ۱۹۶۴ پیش بینی کرده بوده که ذره ای وجود دارد که به تمام ذرات جرم می دهد و نوعی عامل جرم بخشیدن به ماده تلقی می شود. لذا پس از نوشته شدن کتابی بنام «ذره خدا: اگر پاسخ کائنات است، سؤال چیست؟» توسط لیان لدرمن که در آن این ذره را «ذره خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوسون هیگز به‌ عنوان «ذره خدا» یا «ذره الهی» یاد می‌شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد