ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ارتباط شهاب سنگ روسیه و سیارک DA14

ساعت ۳:۲۳ به وقت جهانی روز جمعه 27 بهمن 1391 ٬ یک شهاب سنگ به قطر حدود ۱۵ متر در منطقه chebarkul در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غرب chelyabinsk (که در 1500 کیلومتری شرق مسکو و 2000 کیلومتری شمال مشهد مقدس قرار دارد) پس از انفجار دو تکه شده و در دریاچه ای به زمین نشست. این حادثه خساراتی را به بار آورد و موجب شد حدود 1000 نفر مجروح شوند. همان روز و کمتر از 19 ساعت بعد یک سیارک به قطر 45 متر از بالای سر این منطقه عبور می کرد. بعضی ها این دو پدیده را با هم مرتبط دانسته و اعتقاد دارند که برخورد این شهاب سنگ همان برخورد سیارک بوده است. در حالیکه ناسا با دلایل مختلف ارتباط این دو موضوع را با یکدیگر رد کرده است٬‌ ما نیز با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد.

اول اینکه مسیر سیارک جنوب به شمال بوده در حالیکه شاهدان شهاب سنگ مسیر آنرا شمال به جنوب اعلام کرده اند. دو م اینکه قطر شهاب سنگ حدود یک سوم قطر سیارک بوده و ۱۹ ساعت زودتر در این منطقه به زمین  نشسته است. در زیر نقشه مسیر شهاب سنگ را می بینید:

Screen Shot 2013-02-16 at 16 Feb 02.07.21 CET

در حالیکه ۱۹ ساعت بعد مسیر سیارک از اقیانوس هند تا روسیه را در زیر می بینید که درست برعکس جهت حرکت شهاب سنگ می باشد:

 از نکات جالب در این حادثه٬ بررسی مسیر حرکت از روی تصاویر مختلفی است که گرفته شده است. در زیر یک تصویر متحرک و اندازه گیری سایه تیر چراغ برقها در اثر نور شدید این شهاب سنگ دیده می شود:

gif-animation-small

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد