ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

چشم بادامیها در فضا فعالند

 این روزها که در کشورمان خبرهای مرتبط با فضا زیاد می شنویم چشم بادامیها درهمین نزدیکی ها به شدت مشغول تسخیر فضا هستند. همین چند روز پیش ژاپنی ها ماهواره ای به نام Radar-4 را با یک موشک ژاپنی به فضا پرتاب کردند. که موفقیت آمیز در مدار خود قرار گرفت.

همزمان کره جنوبی نیز اعلام کرد که برای اولین بار از خاک خود یک ماهواره  ساخت خود را به فضا ارسال و با موفقیت در مدار قرار داده است. در این زمان که فعالیتهای موشکی کره شمالی نیز شدت گرفته است این مساله جنبه های فنی و غیر فنی زیادی برای کره ای ها داشته است.

ظاهرا کشورهای بسیاری ارسال موشک را به فضا یکی از اهداف خود قرار داده اند ولی جالب است که  کمتر کشوری رغبت به ارسال موجود زنده به فضا نشان داده است. فارغ از مسایل فنی پیچیده، مساله مهمی که به نظرم در کشور ما مغفول مانده است موضوع اهم و مهم است.

سالانه شاهد هستیم که هزاران دلار از سرمایه این مملکت خرج خرید تصاویر ماهواره ای (اغلب آمریکایی) می شود که نیاز شدید بخشهای مختلف عمرانی تحقیقاتی است. در صورتی که به نظر می رسد ارسال موجود زنده به فضا در صورت عملی شدن هم چندان دردی را از ما دوا نمی کند.

انتظار داریم ضمن توجه به این موضوعات، موضوع مهم ساخت ماهواره های کاربردی با دقت و کیفیت مناسب در دستور کار جدی مسئولان قرار گیرد تا سالانه هزاران دلار ارز این مملکت مستقیم و غیر مستقیم از مملکت خارج نشود.

نظرات 1 + ارسال نظر
عارف محمدی شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 23:27

سلام دکتر
فرستادن موجود زنده به فضا چه سودی برای تکنولوژی rs ما داره؟
اگر به جای این موجود یک سنجنده را تست میکردیم بهتر نبود؟

سلام
موضوع عدم فایده چنین پروژه هایی نست. بلکه موضوع مهم این است که اکنون اولویت تحقیق با چیست و نیازهای فعلی کشور ما در چه است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد