ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رشد بازار تصاویر ماهواره ای در کشورهای در حال توسعه

بر اساس آخرین گزارش ارایه شده توسط اتحادیه اروپا درباره بازار محصولات ماهواره ای، رشد بازار در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از دیگر کشورها بوده است. در حالی که رشد 6 درصدی بازار تصاویر ماهواره ای در سال 2011 نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیری را نشان می دهد (از سال 2006 تا 2010 به طور متوسط این بازار 20 درصد رشد داشته است) در کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و روسیه بیشترین رشد مشاهده می شود.

 

با توجه به پیش بینی پرتاب 288 ماهواره در دهه آتی، نسبت به دهه قبل که 149 ماهواره پرتاب شد، به نظر می رسد بازار تصاویر ماهواره ای داغتر از آنچه که هست بشود. این رشد تولید ماهواره بیشتر مدیون سرمایه گذاری دولتهاست که برای پایش اهداف جهانی یا مقاصد صنعتی عمرانی بومی در این قضیه تشریک مساعی می کنند.

 

کارشناسان کاهش رشدی که در بازار این تصاویر دیده می شود را بیشتر به ثبات در خریدهای دفاعی ایالات متحده می دانند. این کشور تا سال 2011 حدود 400 میلیون دلار تصویر خریده است. پس از ثبات خریدهای عمده دفاعی امریکا نیز کاهش یافته است.

 

پیش بینی می شود سرمایه گذاری در ساخت ماهواره ها تا سال 2021 حدود 24.3 میلیارد دلار بشود که نسبت به سال 2012 حدود 34 درصد رشد نشان می دهد. اگر چه سهم عمده ای از این مقدار به دولتها بر می گردد ولی بخش خصوصی نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

 

سهم کشور ما در این میانه تنها خرید است و متاسفانه درآمدی از این راه نصیب کشور ما نمی شود.

امیدواریم هرچه زودتر سرمایه گذاری بیشتری از سمت دولت و بخش خصوصی در این بازار کاملا مطمئن و پر سود صورت پذیرد.


نظرات 1 + ارسال نظر
عارف محمدی جمعه 3 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 00:47

سلام دکتر
در مورد تصاویر ماهواره ای یه سوال داشتم
آیا ماهواره ها میتونن از زیر زمین عکس بگیرن؟(عمق تا ده متر)
اگه هست چطور میشه عکساشونو تهیه کرد؟
ممنون

سلام
در مورد تصویر برداری شانس چندانی وجود ندارد.
تنهل برخی امواج بلند مایکروویو است که قدرا تنفوذ در دل خاک را دارد و البته امواج صوتی که از بحث ما خارج هستند.
نتایج بازگشت این ام.واج از دل خاک قابل تبدیل به تصویر هستند ولی تصاویر آنها چهره معمول را ندارد و تفسیر آنها بسیار مشکل است.
از این اطلاعات می توان اطلاعاتی نظیر جنس، چگالی و عمق را استخراج نود. که البته دقت آنها به هیچ وجه مطابق داد ههای روی زمین نیست.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد