ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

پنجشنبه٬ زحل به راستای زمین و خورشید می رسد

مقارنه حالتی است که دو جرم سماوی از دید ناظر زمینی به نزدیک ترین فاصله از همدیگر می رسند. اینبار زحل با عبور از فاصله ۲.۲ درجه ای از خورشید و در دورترین فاصله ممکن از زمین٬ سفر خود را از آسمان شامگاهی به سوی آسمان صبحگاهی آغاز می کند. ساعت ۱۳:۵۵ روز ۵ شنبه 4 آبان ۱۳۹۱٬ این فاصله برابر با 10.77 واحد نجومی (AU یا فاصله متوسط زمین تا خورسید) خواهد بود. با فاصله گرفتن زحل از خورشید٬ احتمالا از دو هفته آینده بتوان این سیاره زیبا را در آسمان صبحگاهی مشاهده کرد.

اکر در این شبها در هر ساعت چند شهابی در آسمان می بینید٬ عبور زمین از منطقه خرده سنگهای بارش شهابی جباری است که ممکن است تا نیمه آبان ادامه داشته باشد. 
نظرات 1 + ارسال نظر
عارف محمدی سه‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 00:18

سلام مهندس
مطلبی روی سایت شفاف دیدم که خواستم از صحت اون با خبر بشم
ممنون
محققان دانشگاه ییل با استفاده از تلسکوپ اسلوان موفق به کشف یک نوار یا جریانی از ستارگان شده‌اند که به نظر باقی مانده یک خوشه کهکشانی باستانی است که در رژیم غذایی کهکشان راه شیری قرار داشته است.
این محققان پیش از این، شواهدی را در مورد بلعیدن کهکشانهای کوتوله توسط راه‌شیری کشف کرده بودند و بر این باورند که این جریان ستاره‌ای جدید نیز بخشی از این تغذیه از یک خوشه ستاره‌ای و نه یک کهکشان بزرگتر بوده چرا که این جریان بسیار باریک است.
بر اساس این پژوهش که در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده، این خوشه در حقیقت تنها یک لقمه کوچک برای راه شیری محسوب می‌شده است.
به گفته این ستاره‌شناسان، بررسی این فرآیند بلع بطور دقیق از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که به دانشمندان در درک چگونگی شکل‌گیری و تکامل کهکشانها کمک خواهد کرد.
این جریان جدید ستاره‌ای جزء اولین پدیده‌های این چنینی ثبت شده در آسمان کهکشانی جنوبی بوده که بررسی آن به دلیل کمبود تصاویر مرتبط مشکل است.
این جریان ستاره‌ای جدید موسوم به جریان مثلث همچنین می‌تواند به ستاره‌شناسان در بازسازی چگونگی اختلال در جرم راه‌شیری و دستیابی به اطلاعات بیشتر از ساختار دینامیکی آن کمک کند.
باورها بر این است که کهکشانها بصورت سلسله مراتبی در اثر ادغام کهکشانها و خوشه‌های ستاره‌ای کوچکتر شکل می‌گیرند. جریانها ستاره‌ای در پی از هم گسسته شدن آنها توسط نیروی گرانشی کهکشانها ایجاد می‌شود. این فرآیند می‌تواند یکی از راههای ابتدایی افزایش جرم کهکشانهایی مانند راه شیری باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد