ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

پایان ناگهانی ماموریت ماهواره ENVISAT

با اعلام قطع ارتباط کامل با ماهواره اروپایی ENVISAT() و ناموفق بودن تلاشها در ایجاد ارتباط مجدد رسما پایان ماموریت این ماهواره توسط سازمان فضایی اروپا اعلام گردید. این ابر ماهواره اروپایی با ابعاد  26*10*5 متر 10 سال پیش (سال 2002) با هزینه 2.3 میلیارد یورویی توسط آژانس فضایی اروپا به فضا پرتاب گردید و 5 سال ماموریت پیش بینی شده خود  را تا 10 سال به صورت موفقیت امیز ادامه داد.

روی این ماهواره 8211 کیلوگرمی، ده عدد سنجنده نصب شده بود که اطلاعات ذی قیمتی را از سطح زمین کسب می کردند. لیست این سنجنده ها را با مشخصات دقیق از آدرس زیر می توانید پیدا کنید.

 

https://earth.esa.int/web/guest/missions/esa-operational-eo-missions/envisat/instruments

 

این سنجنده ها متنوع بودند و از سنجنده های چند طیفی معمولی گرفته تا سنجنده های راداری و ارتفاع سنجی در آنها حضور دارند.

اگرچه این ماهواره امروزه به یک  زباله فضایی بزرگ تبدیل شده است ولی تجربه پرتاب آن و همچنین اطلاعاتی که طی این 10 سال به زمین ارسال نمود بسیار ارزشمند بودند. دانشمندان پیش بینی می کنند تا 150 سال دیگر این ماهواره  در اطراف زمین حضور داشته باشد و به تدریج از بین برود. البته دو شی فضایی هر ساله از فاصلة 200 متری این ماهواره عبور می کنند که خطر برخورد آنها و متلاشی شدن این ماهواره و تولید هزاران زباله فضایی وجود دارد.

 

در زیر تصویری از موقعیت زباله های فضایی در اطراف زمین را مشاهده می کنید.





 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد