ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

مزایای تصاویر راداری چیست؟

چندی پیش به مقاله ای برخوردم که مزایای تصاویر راداری را شرح می داد به نظرم آمد ترجمه ان می تواند برای آشنایی با این نوع تصاویر که هنوز در کشور ما کم استفاده هستند مفید باشد......

 مزایای تصاویر راداری چیست؟

با پرتاب ماهواره هندی Risat-1 که سنجنده ای راداری را در خود دارد موضوع تصاویر راداری و مزایای آنها داغ شده است. در آسیا سرزمینهای بسیاری وجود دارند که پوشیده از ابر و مه هستند و تصاویر راداری مناسب این مناطق هستند علاوه بر این مزایای دیگری را نیز می توان برای این گونه تصاویر بر شمرد.

فن آوری رادار با آنتن مصنوعی (SAR) از طریق ارسال و تمرکز پالسهای امواج مایکروویو و آنالیز امواج بازگششتی عمل می کند. امروزه قدرت تفکیک مکانی سیستمهای راداری بسیار بهبود پیدا کرده است و در محیط آزمایشگاهی در حد میلیمتر و در عمل در حد متر (نظیر ماهواره های  Radarsat-2 و TerraSAR-X  ) رسیده است.

پایش و بررسی دائم وقتی ممکن است که هیچ مانعی و ناپیوستگی در تصویر برداری نباشد. سیستمهای راداری در زمان شب و روز، در انواع شرایط آب و هوایی قادر به اخذ تصویر هستند و نسبت به تصاویر نوری تاثیر کمتری می پذیرند. به همین خاطر مناسب پروژه های کشف تغییرات می باشند.

تصاویر راداری از سطح آب نیز می توانند اطلاعات جالبی را برای دانشمندان فراهم آورند. با وضعیتی که کشتیها و قطعه های یخ روی تصاویر راداری مشاهده می شوند می توان اطلاعاتی نظیر اندازه، جهت و سرعت حرکت آنها را محاسبه نمود.


دیگر مزایا و کاربردهای تصاویر راداری به طور خلاصه عبارتند از:

 ·        قابلیت تولید داده های سه بعدی بدون نیاز به تصاویر استریو

·        تهیه نقشه از مناطق دائما ابری

·        با استفاده از داده های چند زمانه راداری می توان جابه جاییهای پوسته زمین را محاسبه نمود.

·        قابلیت تصویر برداری در بازه های زمانی کوتاه به علت وسعت بالای منطقه برداشتی توسط سنجنده

·        قابلیتهای منحصر به فرد در زمینه پایش جنگل، سیل و مناطق ابگیر

این داده ها علیرغم استفاده های موردی هنوز در ایران ناشناخته هستند و می توان به عنوان یک پتانسیل تحقیقاتی موثر به آنها نگاه کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد