ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره جاسوسی ترکیه




این روزها پروژه ماهواره جاسوسی ترکیه برای اسرائیلیها دردسرساز شده است. این ماهواره جاسوسی که قرار است با قدرت تفکیک بالا اخذ تصویر  انجام دهد می تواند  انحصاری که اسراییلیها در طی این سالها به کمک متحد قدرتمند خود یعنی آمریکا فراهم اورده بودند را بشکند. آمریکاییها سالها پیش قانونی را تصویب کرده بودن که به موجب آن شرکتهای فروشنده تصویر ماهواره ای نباید تصاویر با قدرت تفکیک بالای اسراییل را به فروش برسانند. این قضیه تا حدی جدی بود که در نرم افزار گوگل ارث نیز  تصاویر مربوط به اسراییل تا حدی مات بودند و جزییات زیادی در انها قابل مشاهده نبود.


تا دو سال دیگر ترکیه ماهواره ای نظامی با نام Gokturk به فضا می فرستند که قادر خواهد بود تصاویر با قدرت تفکیک مناسب از سطح زمین اخذ نماید. ترکیه محدودیتهای آمریکا را ندارد و ممکن است علیرغم ناراحتی اسراییلیها تصاویر را به کشورهای دیگر بفروشد. با توجه به روابط پرتنش دو کشور این امر می تواند محتمل باشد. گرچه با یک ماهواره نمی توان انتظار تحولی بزرگ در زمینه بازگشایی چهره اسراییل از فضا داشته باشیم ولی این موضوع می تواند شروع یک سری تحولات جدید در دنیای سنجش از دور باشد چرا که اعراب نیز دست به ساخت ماهواره های با قدرت تفکیک بالا زده اند و به این ترتیب می توان انتظار داشت که قیمتها روز به روز مناسب تر و تصاویر در دسترس تر شوند. حال چه برای اسراییل چه برای هر منطقه دیگری از جهان.


مهم این است که ازین قافله عقب نمانیم. مطمئنا ترکیه چندان در مسیر علم از ما جلوتر نیست ولی تا دو سال دیگر  ماهواره ای به فضا می فرستد که از اکنون باعث ترس اسراییل شده است و ما ماهواره رصد را فرستاده ایم که هیچ تصویری از آن (ولو با قدرت تفکیک 150 متر) به دست کاربران نرسیده است. منظور ان است که باید از تجربه روندگان این راه درس گرفت و روشهای کشورهایی نظیر تایلند، هند، برزیل، ترکیه، ... را بررسی نمود. تکیه بر دانش بومی وقتی درست است که بر دوش تجربه دیگران سوار باشیم....


کاروان رفت و تو در خواب و بیایان در پیش

کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی (حافظ).



آدرس خصوصیات ماهواره

نظرات 2 + ارسال نظر
mnk چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1390 ساعت 00:28

اندکی صبر سحر نزدیک است

مهدی چهارشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 14:02 http://fazairan.blogfa.com

انشاء الله ماهواره پارس‌سپهر جایگاه رفیعی را برای سنجش از دور کشور رقم خواهد زد.
--------------------

این نکته را هم اشاره می کنم که اوایل امسال در یک سایتی به ترکیه اشاره کرده بودم (لینک زیر)

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15442

سلام
ان شاء الله هر روز شاهد موفقیت کشور عزیزمان باشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد