ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

یسئلونک عن الاهله- از عید فطر سؤال می پرسند ...

در رمضان امسال هر روز سوالات زیادی از شروع و پایان آن می شد. روز های اول از شروع آن و از هلال رو به تربیع آن و نیمه آن از هلال بدر که شب 13 اتفاق افتاد و اکنون در پایان که عده ای فکر می کنند سه شنبه 8 شهریور عید است و ماه رمضان 28 روزه تمام می شود! چند نکته در پاسخ به این سوالات لازم دیدم بیان کنم:

1-      بر مبنای رؤیت با چشم غیر مسلح و رویت در غروب مناطق مختلف ایران، هلال ماه در روز دوشنبه 10 مرداد 1390 رؤیت شده و رمضان روز سه شنبه 11 مرداد شروع شد.

2-      بررسی های اینجانب برای 100 سال قمری نشان می دهد که اگر ملاک را رویت با چشم غیر مسلح بدانیم، در 3.5 درصد مواقع (42 ماه از 1200 ماه) می تواند ماه در شب 13 کامل شود. رمضان امسال هم جزء این 3.5 درصد است.

3-      ماه در ساعت 7:35 روز دوشنبه 6 شهریور در حالت مقارنه، نو می شود. در غروب روز دوشنبه در تمام مناطق ایران، ماه زودتر از خورشید غروب کرده و هلال حتی با تلسکوپ و حتی در روز (قبل از غروب خورشید) قابل رؤیت نیست. اولین نقاطی از جهان که امکان رؤیت هلال در آنها در روز دوشنبه وجود دارد، مناطق افریقای جنوبی با تلسکوپ 8 اینچ و امریکای جنوبی با چشم غیر مسلح می باشد.

4-      در ایران هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه با چشم غیر مسلح قابل رؤیت بوده و روز چهارشنبه 9 شهریور 1390 مصادف با عید فطر خواهد بود. البته رصدگران محترم می توانند نسبت به نقشه زیر که برای مرکز هندسی ایران محاسبه شده است، هلال ماه را همزمان با اذان مغرب رؤیت نمایند.

 

با احترام

سید قاسم رستمی- عضو گروه غیرحرفه ای رؤیت هلال

نظرات 2 + ارسال نظر
سهراب ظهره بند سه‌شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 15:22

سلام مهندس رستمی عزیز
ممنون از مطالب خوبت
اما فکر نمی کنی با این تفاسیر 3 شنبه عید هست؟ما که عید گرفتیم چون روزه گرفتن در این روز حرام است اگر عید باشه.
از طرفی وقتی 7 صبح دوشنبه ماه متولد شده مگر نه اینکه 12 ساعت بعد باید دیده بشه. پس چرا دنبال این هستیم مه حتما با یان هوای ابری و پگاهی گرد و غباری کشور حتما با چشم ببینیم. اگر قراره با چشم ببینیم گس چه لزومی داره که گروه استهلال تشکیل بشه و اینهمه شما کار علمی بکنید.
یاد خوابگاه فیض بخیر هم اتاقی قدیمی

عشورزاده پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 15:56

http://astronewstaft.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد