ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

روسیه به برنامه GLONASS شتاب می دهد

سیستم ناوبری روسی GLONASS امروز از پشتیبانی سیاسی و مالی خوبی برخوردار است به طوری که تا فقط در دهه گذشته حدود 4.7 میلیارد دلار تا به حال برای آن هزینه شده است و روسها در پی این هستند تا سرعت بیشتری به این برنامه بدهند تا پایان سال جاری میلادی پوشش کاملی از سطح زمین داشته باشند. به این منظور روسیه قصد دارد تا 6 ماهواره دیگر از این نوع را تا پایان سال به فضا ارسال نماید.

تا به حال 23 ماهواره از این سیستم به فضا پرتاب شده است که در کشورهای تحت تسلط شوروی سابق پوشش خوبی را فراهم آورده است. با اضافه شدن 6 ماهواره جدید پوشش نسبتا کاملی از سطح زمین حاصل خواهد شد. این سیستم برای کامل شدن به 30 ماهواره نیاز دارد. به این ترتیب دقت تعیین موقعیت آنی با این سسیستم به 3 متر خواهد رسید.

روسها راهکارهایی نیز برای تامین هزینه های این سیستم پیش بینی کرده اند. مثلا قرار است همه کامیونها، ماشینهای برون شهری، ماشینهای حمل مواد خطرناک و... اجبارا به این سیستم تجهیز شوند. از این سیستم ردیابی برای گرفتن مالیات جاده ای (عوارض) و همچنین مدیریت حوادث جاده ای استفاده خواهد شد. استفاده از این سیستم ردیابی که ERA نام خواهد داشت به صورت آزمایشی از جولای 2011 و بعد در سال 2014 برای همه اجباری خواهد شد.

شرکتهای سازنده گیرنده های ناوبری ماهواره ای نیز علاوه بر GPS سعی دارند تا در گیرنده های خود قابلیت اخذ سیگنالهای سیستم GLONASS را هم تعبیه کنند و به این ترتیب قدرت تعیین موقعیت را بالاتر ببرند.

با این رویکرد جدید روسیه می توان پیش بینی نمود که سیستمهای ناوبری در آینده متحول خواهد شد  وشاید به این ترتیب روشهای جمع آوری داده  وب رداشتهای زمینی نیز تحول اساسی پیدا کنند.

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:04

به امید روزی که سیستم ناوبری بومی و ایرانی توسط دانشمندان و اساتید ایرانی به فضا ارسال شود


نگو نمی شه بگو ایشالا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد