ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

کشف جریان آب در سطح مریخ؟


کشف جریان آب در سطح مریخ؟

 

دانشمندان نقشه برداری فضایی دانشگاه آریزونا با استفاده از تلسکوپ های و تجهیزات ناسا موفق شدند با مقایسه دو تصویر گرفته شده از قسمت شمال غربی دهانه آسیمور مریخ در پهنای 120 متر، جریانهایی را شبیه به جریان آب روی سطح مریخ مشاهده کنند. آنها هنوز نمی دانند که چرا این جریانها در نیم کره جنوبی در عرضهای 32 تا 48 و آنهم در وسط تابستان (در فاصله ماه می و آگوست) مشاهده شده است؟ آنها قرار است با تکمیل تحقیقات خود به این سؤالها پاسخ دهند.

نظرات 3 + ارسال نظر
خط مقدم شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 14:10 http://shahid-shenasi.com/

وبلاگ زیبایی دارید به ماهم سربزنید
سایتی که نظزتونو به زندگی عوض می کنه
www.shahid-shenasi.ir
www.shahid-shenasi.com

تسخیر شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 15:33 http://www.taskhir.com

سلام کشف جریان آب در سطح مریخ؟ جالب بود در کل وبلاگت خوبه به مانم یه سر بزن سایتمون درباره طراحی و خدمات وب سایت هست شاید به دردت بخوره
خواستی تبادل لینک هم کنی به قسمت - لینک دوستان - برو
موفق باشی[گل]
www.taskhir.com

علیرضا رادمنش دوشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 01:23 http://radsurveying.blogfa.com

با سلام امروز یه خبر دیدم که جالب بود برام:
زلزله روز جمعه ژاپن که پنجمین زمین لرزه پرقدرت جهان از زمان راه اندازی دستگاه های لرزه نگاری، شناخته شده محور زمین را ۱۰ سانتی متر جابه جا کرده و موجب کوتاه تر شدن طول روزها شده است.

مجله علمی نیوساینتیست روز گذشته طی گزارشی به نقل از ژئوفیزیک دانان ناسا با بیان این خبر اعلام کرد: زلزله 8.9 ریشتری که در ژاپن رخ داد، نه تنها خسارت های جانی و مالی بسیاری به این کشور وارد کرد بلکه محور زمین را حدود ۱۰ سانتی متر جابه جا کرد. به گفته ریچارد گروس، ژئوفیزیک دان ناسا، در اثر این جابه جایی، سرعت چرخش زمین افزایش یافته و موجب شده است که 1.6 میکروثانیه از طول روزها کم شود. یک میکروثانیه برابر با یک میلیونیم ثانیه است. طبق بررسی های انجام شده، شدت این زمین لرزه به حدی بوده که گسل آن ۴۰ متر حرکت کرده است. طول این گسل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و عرض آن ۱۰۰ کیلومتر است. براساس گزارش نیوساینتیست، در زلزله سال ۲۰۰۴ سوماترا محور زمین ۷ سانتی متر خطی و ۲ میلیونیم ثانیه قوسی جابه جا و به میزان 6.8 میکروثانیه از طول روز کم شد. در زلزله سال گذشته شیلی نیز محور زمین حدود ۸ سانتی متر تغییر کرد. مهم ترین دستگاه های لرزه نگاری دنیا در مراکز تحقیقاتی ژئوفیزیک از آلمان و اسکاتلند تا فرانسه و آمریکا در زمان وقوع زلزله ژاپن، تغییرات امواج زمین را ثبت کرده اند.

دکتر زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله در گفت وگو با خراسان درباره نحوه جابه جایی محور زمین گفت: فشارهای وارده به مرکز زمین که به دنبال وقوع زلزله هایی با قدرت بالا اتفاق می افتد، باعث می شود لنگر چرخش زمین یعنی محوری که زمین حول آن به دور خود می چرخد، جابه جا شود و این روند آثار متعددی از جمله کوتاهی روز یا شب و حتی تغییراتی در فصول را به دنبال خواهد داشت.وی با تشریح جزئیات این موضوع از بعد علمی تصریح کرد: احتمال جابه جایی خطی محور زمین به دنبال وقوع زلزله ای با این وسعت و قدرت دور از انتظار نیست و زلزله هایی از این دست به طور قطع روی محور زمین تاثیر می گذارد و باعث جابه جایی آن می شود.در واقع در اثر جابه جایی گسل هایی با طول زیاد و همچنین حرکت طولی این گسل ها و مدت زمان وقوع زلزله، فشارهای وارده باعث می شود که لنگر چرخش زمین یعنی محوری که زمین حول آن به دور خود می چرخد جابه جا شود که میزان این جابه جایی نیز به شدت نیروهای وارده بستگی دارد که درباره زلزله ژاپن با این وسعت و با توجه به طول گسل، جابه جایی ۱۰ سانتی متری محور زمین چندان دور از انتظار نیست. وی افزود: بدیهی است که با وقوع این اتفاق و جابه جایی محور زمین روزها در جزئی از ثانیه کوتاه می شود. در واقع در نتیجه این زلزله، جرم بزرگی در داخل کره زمین به سمت مرکز حرکت می کند.این فرآیند علاوه بر جابه جایی محور زمین باعث افزایش سرعت زمین نیز خواهد شد.وی اضافه کرد: زمین لرزه ژاپن بزرگ ترین زلزله ثبت شده در تاریخ ژاپن است که ژرفای کانونی آن حدود ۲۵ کیلومتر و ساز و کار آن فشاری با یک صفحه کاملا نزدیک به قائم بوده است. بدیهی است که با این وضعیت فشار وارده به هسته زمین بسیار بالا خواهد بود. ضمن آن که وقتی یک صفحه بزرگ از یک طبقه زمین در زیر اقیانوس به طبقات دیگر فشار وارد کند علاوه بر جابه جایی در محور زمین باعث می شود که زمین سریع تر بچرخد.وی افزود: در زلزله هایی با شدت بالا مانند آن چه در ژاپن اتفاق افتاد، به نظر می رسد طبق اطلاعات به دست آمده این گسل حدود ۴۰ متر حرکت کرده است و زمان گسیخته شدن آن نیز 2.5 دقیقه به طول انجامیده است. بدیهی است که با این وضعیت فشار زیادی به محور زمین وارد می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد