ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

کسوف و اظهار نظر عجیب یک استاد بازنشسته

دیروز که به اتفاق دانشجویان مشغول رصد کسوف بودیم، یک استاد دکترای بازنشسته از دانشگاه دولتی ... اظهار نظر عجیبی کرد. وقتی من گفتم در زمان کسوف و خسوف، ماکزیمم نیروی جزر و مدی اتفاق می افتد و می تواند در وقوع زلزله در مناطق مستعد زلزله مؤثر باشد، او گفت:

" این نیروی آنقدر تأثیر دارد که وزن من را تا 300 گرم کم و زیاد کرده و برای همین طلا فروشها هنگام غروب و شب معامله می کنند تا وزن طلا بیشتر از حد واقعیت نشان دهد! "


من هم بررسی زیر رو انجام دادم که دانشجویان نقشه برداری که دستی در ژئودزی دارند و یک محاسبه ساده را می توانند انجام دهند، تا به اشکال اظهار نظر این استاد محترم پی ببرند. اگر وزن را در شتاب 9.8 متر بر مجذور ثانیه (980گال) در نظر بگیرید، آنگاه با تغییر شتاب ناشی از عوامل زیر خواهیم داشت:

1-      به علت 5.4 گال اختلاف شتاب از استوا تا قطب، وزن یک شخص 80 کیلوگرمی در استوا حدود 440 گرم سبک تر از زمانی است که در قطب می باشد.

2-      به علت 0.6 گال اختلاف شتاب از سطح دریا تا ارتفاع 2000 متری (ارتفاع بعضی از شهرها)، وزن یک شخص 80 کیلوگرمی در ارتفاع 2000 متری حدود 50 گرم سبک تر از زمانی است که در کنار دریا می باشد.

3-      به علت 0.28 میلی گال ناشی از ماکزیمم شتاب ثقل حاصل از جزر و مد ماه و خورشید، وزن یک شخص 80 کیلوگرمی در حالت مد، حدود 0.02 گرم سبک تر از زمانی است که در جزر اتفاق می افتد.

 

هر چند جرم ثابت است و فقط وزن تابع شتاب ثقل است اما از نتایج بالا خود خواهید فهمید که برای وزن معاملات طلا که آنقدر این اثر ناچیز است که به حساب نمی آید. مثلا برای یک مثقال طلا، مقدار اثر ناشی از جزر و مد ماه و خورشید، 0.0000012 گرم خواهدبود!

نظرات 5 + ارسال نظر
xxl جمعه 17 دی‌ماه سال 1389 ساعت 00:02

عالی بود . احتمالا آقای دکتر طلا فروشی دارن یا اینکه هنوز یارانه هاشونو وصول نکردن.............................!!!!!!!
خلاصه حضور اینجور افراد: رصد ماه رو هم پولی می کنه

علی شنبه 18 دی‌ماه سال 1389 ساعت 00:38

سلام آقای رستمی
خسته نباشید
مگر مثقال واحد وزن است که از این قضیه تاثیری بپذیرد؟

سلام
حق با شماست
مثقال و گرم و کیلو ... همگی واحد جرم هستند.

علیرضا چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:39 http://radsurveying.blogfa.com

سلام
خارج از بحث علمیش نکته ی جالبی بود تا حالا نشنیده بودم!

علیرضا چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:40 http://radsurveying.blogfa.com

سلام مهندس این مطلبتون را با ذکر منبع در وبلاگم قرار دادم بدون هیچ دخل و تصرفی

[ بدون نام ] یکشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:09

بانهایت تاثر وتاسف درگذشت جانگداز جناب آقای مهندس محمد صفائی همکارمحترم مهندس نقشه بردار ، رئیس اسبق مرکز کاداستر ایران ، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی معدن ، عضو سازمان نظام مهندسی ایران ، عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری را دراثر سانحه هوائی ارومیه از طرف هیئت مدیره و کلیه اعضاء جامعه نقشه برداران ایران به خانواده محترم ایشان و سازمان نظام مهندسی معدن ، سازمان نظام مهندسی ساختمان وکانون کارشناسان رسمی دادگستری تسلیت عرض نموده بقای عمر بازماندگان ایشان راازدرگاه خداوند متعال خواستاریم.

جامعه نقشه بردران ایران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد