ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ارزش نقشه : مقابله نظامی کره شمالی و جنوبی

چند روز پیش شاهد مقابله نظامی کره شمالی و جنوبی و تنش در منطقه بودیم. همزمان با ترک مخاصمه در 1953 م مرز میان دو کشور نیز حدود مدار 38 درجه تعیین شد. خطی که با تغییر مسیر خود در قسمت غربی تفسیر متفاوتی در دو طرف خود ایجاد کرده است. 

نقشه مرز دریایی که مناقشه این روزها در آن اتفاق افتاد، وجود دارد. این نقشه نشان می دهد که جزیره مورد مناقشه در جنوب قرار دارد. کره شمالی معتقد است که قسمت غربی مرز به اندازه کافی ادامه داده نشده است. با این وضع کشتیهای کره شمالی مجبورند مسیر طولانی تری را قبل از تغییر مسیر به سمت جنوب طی کنند. بدیهی است که هر کسی مسیر مستقیم کوتاهتر را ترجیح می دهد.

در سال 2002 یک جنگ دریایی در این قسمت اتفاق افتاد. این مرز دریایی قبلا نیز یکبار در سال 2007 هم زیر سئوال رفته بود. در مارس 2010 یک کشتی کره جنوبی در همین منطقه مورد مناقشه (در غربی ترین قسمت مرز مشترک) غرق شد.

بنابراین مهمترین سئوال این مناقشه این است مرز واقعی که یکی هم بیشتر نیست کجاست؟ تعیین و ایجاد مرز مناطق مسئله ای حیاتی است. این کار باعث حذف ابهامها و تفسیرهای مختلف درباره مالکیتها می شود. برای این کار استفاده از فن آوری های نوین نظیر GNSS می تواند به دقت موقعیتها و مرزها را مشخص کند و ابهامها و تناقضات را از بین ببرد.

ترجمه از سایت Map Asia

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد