ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

روز دختر شنبه است یا یکشنبه!

بعضی ها فکر می کنند که نمیشه دو ماه پشت سرهم ۲۹ روزه بشه. اما تقویم سال ۱۳۸۹ ماه رمضان و شوال رو ۲۹ روزه زده و به این بهانه یک توضیح علمی و یک توضیح فقهی داریم:

نظر کلیه کارشناسان رؤیت هلال و معیارهای رؤیت پذیری (حتی معیار خوش بینانه مهندس عوده) مبنی بر رؤیت پذیر نبودن هلال ذیقعده در غروب روز جمعه ۱۶ مهر در سراسر ایران می باشد. اما با توجه به اینکه تقویم ماه شوال را  29 روزه تمام کرده و اول ذیقعده را روز شنبه 17 مهر اعلام کرده است، این نکته قابل ذکر است که مبنای این اعلام، بر اساس رؤیت هلال در روز بوده است. زیرا نظر فقهی رهبر انقلاب این است که رویت هلال قبل از غروب خورشید هم می تواند ملاک اثبات اول ماه باشد.

بر اساس پیش بینی های علمی این هلال ممکن است از ساعت 13 تا ساعت 17 با چشم مسلح رؤیت شود. ابزار لازم برای رؤیت این هلال حداقل 10 اینچ می باشد. این هلال دارای جدایی 11.3 درجه، ارتفاع 18 درجه و فاز 0.98 درصد در زمان هم ارتفاعی (15:58) می باشد. رؤیت این هلال کار ساده ای نیست. پیشنهاد می شود این هلال را در زمان ماکزیمم ارتفاع یعنی حدود ساعت 12 جستجو کنید تا شاید در ارتفاع 43 درجه به علت شفاف بودن آسمان، رؤیت آن ساده تر صورت انجام شود.

هر چند گروه های رصدی کشور روز جمعه به سراغ این هلال می روند اما اگر رویت آن فراهم نشد  امکان دارد که ماه شوال را ۳۰ روزه در نظر بگیرند! لذا از هم اکنون نمی توان در مورد زمان روز دختر و تولد حضرت معصومه اظهار نظر کرد. یعنی شنبه روز اول ذیقعده است یا یکشنبه؟

نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 16:54 http://radsurveying.blogfa.com

با سلام خدمت استاد گرامی
با مطلب و تصاویر جالبی از ساختمانی که ساختار بدن انسان می باشد به روزم خوشحال می شوم بازدید فرمائید.
ضمنا این ساختمان در کشور هلند ساخته شده است.

شیما شنبه 24 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:06

سلام وبلاگ خوبی دارید.
یک سایت خوب برای پیدا کردن مقالات تخصصی به شما معرفی می کنم.
پایگاه اینترنتی ایران نمایه www.irannamaye.ir
در این سایت بیش از یک میلیون مقاله تمام وجود دارد.
همچنین جستجوی عناوین و ثبت نام در آن رایگان می باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد