ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

Glonass جانی تازه می گیرد

روسها در تازه ترین کنفرانس بین المللی ناوبری ماهواره ای که در پطرزبورگ برگذار شد عنوان کرده اند که  سیستم تعیین موقعیت ماهواره ای خود را جدی تر پیگیری می کنند.  روسها اعلام کرده اند که قدرت و قابلیت سیستم Glonass را به حد فعلی GPS خواهند رساند. آنها از این که از رقیب آمریکایی خود عقب افتاده اند ناراحتند قول داده اند که دقت، پایداری و میزان دسترسی سیستم آنها به سرعت بهبود یابد.

در سالهای پس از فروپاشی شوروی Glonass  به ورطه فراموشی سپرده شد و ماهواره های از دست رفته در مدار دیگر جایگذاری نشدند. اما در سالهای اخیر روسها به جدیت زیاد سیستم تعیین موقعیت خود را پیگیری کردند و پیش بینی می شود که در اواخر سال 2010 یا 2011 م تعداد ماهواره هایشان به تعداد ماهواره های GPS برسد. با این که گیرنده های ترکیبی GPS  و Glonass در بازار موجود است ولی هنوز استفاده از بخش روسی چندان قابل توجه نیست. حتی در خود روسیه نیز هنوز اقبال چندانی به استفاده از سیستم خانگی در شرکتهای روسی دیده نمی شود.


 روسها قول داده اند که نسل جدید ماهواره های Glonass از نسل قبلی که Glonass-M نامیده می شدند قابلیتهای بیشتری داشته باشد. از جمله این قابلیتها مدت عمر طولانی (حدود 10 سال) و همچنین وزن کمتر است که هر دو این فاکتورها هزینه ها را به طور قابل توجهی پایین می آورند و کار پیگیری این سیستم راحت تر و ارزان تر خواهد شد.


 به هر حال روسها همیشه یک پای ثابت فضا بوده اند و قدرت خود را در این زمینه نشان داده اند. بنابراین می توان انتظار داشت که این قولها جدی باشند و آینده نزدیک شاهد قابلیتهای گیرنده های ترکیبی GPS  و Glonass باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد