ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

طلسم GeoEye شکسته شد

بالاخره اولین سیگنال از ماهواره GeoEye-1 در زمین دریافت شد و این به این معنی است که ماهواره با موفقیت از دومین قسمت موشک پرتاب کننده نیز جدا شده است و مراحل ابتدایی کار خود درا شروع کرده است. و این یعنی اینکه پس از بارها تاخیر این ماهواره بالاخره پرتاب شد. طبق اعلام شرکت، ماهواره در حال انجام کالیبراسیون و کنترل های نهایی برای ورود به مرحله نهایی است.


مقامات شرکت GeoEye قول داده اند که در پایان پاییز امسال داده های این ماهواره برای فروش آماده باشد. این تصاویر دارای قابلیتهای بیشتری نسبت به تصاویر ماهواره های با قدرت تفکیک بالای قبلی نظیر IKONOS و QuickBird می باشد. به این ترتیب مجموعة ماهواره های با قدرت تفکیک بالا کامل تر می شود و کاربران بهتر و راحت تر به خواستهای خود می رسند.


GeoEye-1  قسمتی از برنامه  NextView مربوط به  سازمان ملی اطلاعات زمین مرجع آمریکاست (NGA) است که با همکاری شرکت خصوصی GeoEye  تولید شده است.  NextView  برنامه بزرگی است که دسترسی NGA به داده های با دقت بالا را برای پشتیبانی از امنیت ملی تضمین خواهد کرد.  شرکت GeoEye   قرارداد 500 میلیون دلاری ساخت این ماهواره را برنده شد و ظرف 4 سال ماهواره مورد نظر را ساخت.

حال ببینیم اساسا این ماهواره نسبت به ماهواره های قبلی چه تفاوتی دارد که این همه مورد توجه قرار گرفته است!؟

سنجنده پانکروماتیک این ماهواره  قدرت تفکیک حدود 0.41 متر دارد و همزمان سنجنده چند طیفی آن قدرت تفکیک  1.65 را فراهم می کند. ارتفاع این ماهواره 2 تنی حدود 681 کیلومتر از سطح زمین و سرعت  حرکت آن در مدار حدود 7 کیلومتر بر ثانیه است. (البته کاربران عادی حداکثر قدرت تفکیک 0.5 متر را طبق قوانین ایالات متحده در اختیار خواهند داشت). این ماهواره  در ساعت 11 و 50 دقیقه صبح از پایگاه نیروی هوایی وندربرگ در کالیفرنیا توسط موشک Delta II به فضا پرتاب شد و به این ترتیب هشتاد و سومین پرتاب موفق با این موشک را رقم زد.


به این ترتیب به GeoEye-1  خوش آمد می گوییم. حضور این ماهواره با قدرت تفکیکی که دارد گرچه نسبت به ماهواره QuickBird قدرت تفکیک بهتری را ارایه می دهد از این جهت مهم است که در کنار ماهواره هایی از این دست قرار می گیرد و بنابراین دسترسی کاربران به این گونه داده های ارزشمند  را فراهم می آورد. چیزی که اکثر کسانی که در این زمینه کار کرده اند به اهمیت آن واقفند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد