ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رصدخانه مراغه

چند روزی بود که مشغول اردوی بناب بودم و البته در این ماه رمضان تجربه جدیدی بود که هم برای  دانشجویان و هم برای اساتید تقریبا پر فشار بود. در این میان فرصتی شد برای دیدن شهر مراغه البته به نیت دیدن رصدخانه خواجه نصیر الدین طوسی در مراغه.

رصدخانه مذکور در ارتفاعی بیرون شهر قرار دارد که جاده ای پر پیچ و خم ما را به آنجا رساند. در دل شهر تابلوهای متعددی مسافران را به محل رصدخانه هدایت می نمایند و بالاخره رسیدیم. گنبد سفید رنگ بزرگی در میان تپه ای خوش منظره مشرف بر شهر خودنمایی می کند.




 

نمای با شکوه بیرونی این رصدخانه نوید درونی زیبا را می داد و اشتیاقمان را دوچندان می کرد و بالاخره وارد شدیم و حیرت زده از آنچه انتظارمان را می کشید.

چیزی درون گنبد نبود.....!!!


 

یک گنبد خالی با جای دیوارهای رصدخانه که باز جای شکرش باقیست که آنها را حداقل بازسازی کرده بودند. حقیقت این بود که ما آن راه دراز را برای دیدن گنبدی طی کرده بودیم که چند سال پیش میراث فرهنگی آذربایجان در آنجا بنا کرده بود و دیگر هیچ! نمی دانم واقعا کسی اساسا به این فکر افتاده است که این همه تابلو سطح شهر برای رصدخانه مراغه برای چیست؟ و بازدید کنندگان از این محل پس از مواجه شدن با چنین صحنه ای با خود چه فکر می کنند و..!!! امید انکه حداقل سطح کارمان به نیاکان 800 سال پیش برسد . ان شاء الله

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین شهدائی یکشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:53

با عرض سلام و خسته نباشید
استاد با توجه به بازدید شما از رصدخانه آیا محل این رصدخانه برای احداث رصدخانه جدید مناسب است؟
(از لحاظ آلودگی نوری٬آب وهوا ٬...)
با تشکر

با سلام
با توجه به موقعیت تاریخی بازسازی این محل از دو جنبه اهمیت دارد. یکی جنبه فنی است که البته باید اساتید فن در اینباره نظر دهند ولی با بررسی اجمالی که انجام شد با توجه به ارتفاع و دوری از شهر و فضای باز مقابل مناسب بودن قابل بررسی است.
از جنبه توریستی نیز اهمیت قضیه بسیار بالاست که متاسفانه هنوز موزد نظر قرار نگرفته است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد