ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره Jason-2 به فضا پرتاب شد

امروزه نمونه ایی از تحولات آینده را می توان دید. در زمینه سنجش از دور هر روز خبری از پرتاب ماهواره ای جدید می رسد. و می شود پیش بینی کرد که روزی تعداد پرتاب ماهواره ها به تعداد هواپیماهای ساخته شده برسد.

باز دوباره خبری از دنیای ماهواره های جدید و اینبار از آمریکا. ماهواره Jason-2 از ایستگاه فضایی واندربرگ امریکا با موشک Delta II  در بیشتم ژوئن به فضا پرتاب شد. این ماهواره حاصل سرمایه گذاری مشترک ناسا، سازمان فضایی فرانسه و سرویس هواشناسی فضایی اروپا است.

مهمترین سنجنده این ماهواره CNES' Poseidon 3 است که یک ارتفاع سنج راداری محسوب می شود و قادر است تا ارتفاع سطح اقیانوسها را تا دقت 33 میلی متر اندازه گیری نماید. در حقیقت ماموریت  Jason-2 در ادامه ماموریت Jason-1 و  ماهواره Topex/Posideon است که از اوایل دهه 90 میلادی تا به حال ارتفاع اقیانوسها را اندازه گیری می کنند. داده های این ماهواره در سیستمهای پیش بینی اقیانوسی، بررسی پدیدهای بزرگ اتمسفری- اقیانوسی نظیر   ال لینو و  لانینو و اکوسیستمهای دریایی به کار می روند. داده های ارتفاعی در بررسی افزایش سطح آب اقیانوسها نیز اهمیت دارند. همانطور که می دانید افزایش سطح آب به طور مستقیم با گرم شدن زمین رابطه دارد که زندگی هزاران نفر از مردمی که در جزایر و مناطق ساحلی (مخصوصا در آسیا)  زندگی می کنند را در خطر قرار خواهد داد.

داده های ارتفاع سنجی  قبلی از سال 1993 م  افزایش سطحی مطابق 30میلی متر در سال را برای سطح اقیانوسها نشان داده اند.  که البته این مقدار دوبرابر میزانی است که در قرن بیستم گزارش شده است. البته دانسشمندان عقیده دارند که داده های 15 سال نمی تواند دیدی درست از آنچه اتفاق می افتد را فراهم اورد و به داده های بیشتری در زمان طولانی تری نیاز است.

برای این دانشمندان که برای ما و جهانیان تلاش می کنند آرزوی موفقیت می کنیم!

نظرات 1 + ارسال نظر
sina atarodi سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 13:04

ostad age mishe sitio moarefi konid ta rajebe پدیدهای بزرگ اتمسفری- اقیانوسی نظیر ال لینو و لانینو و اکوسیستمهای دریایی etelaati kasb konim.mer30 az etelaate alitun

سلام بهترین سایت در این مورد سایت ناسا است که به طور تخصصی و در حد حرفه ای به این موضوعات می پردازد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد