ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

مسابقه انتخاب نام برای اولین رصد نمای ایران

 

مسابقه انتخاب نام برای اولین رصدخانه - آسمان نمای ایران   

 
 

با توجه به سابقه خوب دانشجویان و گروه نجومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت در زمینه فعالیتهای نجوم و رؤیت هلال و فعالیت های زیاد در این زمینه و همچنین پیگیری مسئولین محترم دانشگاه خصوصاً ریاست محترم دانشگاه آقای دکتر جواهری، عملیات ساختاولین رصدنمای ایران در محل دانشگاه شروع شده است. لذا انتخاب نام این مجموعه نجومی (رصدخانه-آسمان نما) به مسابقه گذاشته شده است.

 

 ** نام پیشنهادی می تواند یکی از خصوصیات زیر را داشته باشد:

 

1-          تداعی کننده یکی ازپدیده های نجومی، اجرام سماوی، دانشمندان جهانی نجوم و ... باشد.

2-          تداعی کننده نام دانشمندان و یا موضوعات اصیل نجومی ایرانی باشد.

3-          تداعی کننده خصوصیات یزد، تفت و یا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت باشد.

 

به فردی که نام منتخب را پیشنهاد کرده باشد هدیه ای نجومی شامل یکسال اشتراک مجله نجوم و تعدادی نرم افزار، فیلم و کتاب های نجومی از طرف ریاست دانشگاه تقدیم می شود و همچنین نام فرد برنده در تاریخ ساخت رصدخانه - آسمان نما به ثبت خواهد رسید.پیشنهادات خود را به همراه مشخصات کامل خود به ایمیل atilaporo@yahoo.com حداکثر تا تاریخ بیستم خرداد ماه 1387 ارسال نمایید.

 

 

 رصدنما چیست؟

تاکنون برای ساخت آسمان نما و رصدخانه نیاز به دو گنبد و ساختمان جداگانه بوده لذا جهت کاهش هزینه ها گنبد های آسمان نما و رصدخانه در زیر یک گنبد دوکاره جمع شده است. این گنبد به ابتکار شرکت همراز آسمان شیراز و برای اولین بار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت احداث خواهد شد.

 

سه مشخصه بارز رصدنما عبارتند از:

1-      این گنبد به قطر بیش از هفت متر و از جنس کامپوزیت می باشد. استفاده از کامپوزیت با توجه به وزن کم، استحکام فوق العاده، عدم داشتن هرگونه پوسیدگی و خوردگی در طول زمان، عدم رطوبت پذیری، ضد غبار بودن، داشتن کمترین انقباض و انبساط در برابر سرما و گرما و ... کاملا برتر از انواع فلزی و فایبرگلاس آن می باشد.

2-      حداقل چهل نفر می توانند در روز و زمان هایی که رصدخانه فعال نیست از آسمان نما استفاده نمایند. در واقع رصدنما مجموعه ای نجومی است که می تواند در طول روز و شب (حتی در مواقع ابری بودن آسمان) پذیرای علاقمندان به نجوم باشد.

3-      با توجه به قطر گنبد امکان استفاده از دستگاه آسمان نمای پیشرفته تر و تلسکوپ بزرگتر در آینده وجود خواهد داشت.

 منبع:آسمان پارس  www.parssky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد