ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

احتمال برخورد سیارک آپوفیس با زمین

 

احتمال برخورد سیارک آپوفیس با زمین

 

بررسی دانشمندان نشان می دهد احتمال برخورد اجرام با زمین را، بستگی به قطر آن داشته است. تقریبا هر ساعت اجرامی با قطر یک متر به زمین برخورد می کنند و بصورت یک شهاب می سوزند. اما یک سال طول می کشد تا امکان برخورد سنگی با قطر 10 متر با زمین بوجود آید. برخورد اجرامی با قطر کمتر از 100 متر در هر قرن یکبار است. و بلاخره سیارکهای به قطر یک کیلومتر هر یک میلیون سال یکبار اتفاق می افتد. برخورد سیارکهای به قطر 100 کیلومتر با زمین در تاریخ فقط یکبار اتفاق افتاده است! مثلا برخورد سیارکی به قطر حدود 50 متر در سال 1907 در منطقه سیبری روسیه، گودالی به مساحت 2150 کیلومتر مربع ایجاد کرد (یعنی آزاد شدن نیرویی معادل 10 مگاتن بمب اتمی). اینبار سیارکی به زمین برخورد خواهد کرد که 4 برابر عظیم تر از آن سیارک است.

 Apophis1

سیارک آپوفیس به قطر 390 متر در سال 1994 کشف شد. محاسبات اخیر این سیارک نشان می دهد که احتمال برخورد این سیارک در 31 سال آینده در دو گذر بعدی از کنار زمین، 1 به 37 است. در روز جمعه 24 فروردین 1408 این سیارک از فاصله حدود 30 هزار کیلومتری (فاصله ماهواره های تلوزیونی با زمین) از کنار زمین خواهد گذشت و همچون یک ستاره از قدر 3 با سرعت یک درجه در هر دقیقه، نظر رصدگران آماتور را به خود جلب خواهد کرد که خطر چندانی نخواهد داشت (احتمال برخورد 1 به 200).

Apophis2 

اما 7 سال بعد یعنی در روز یکشنبه 24 فروردین 1415 شمسی ( 13 آوریل 2036)، احتمال برخورد زیاد خواهد بود. زیرا عبور از فاصله 12 هزار کیلومتری صورت خواهد گرفت! البته این بررسی ها در نزدیکی تعطیلات کریسمس 2004 انجام شد و اتفاق پدیده سونامی آن سال، توجه رسانه ها به این مهم کمرنگ شد. اکنون که احتمال برخورد سیارکی به مریخ بالا گرفته، این موضوع قدیمی قوت گرفته است اما باز در تعطیلات کریسمس!

Apophis3 

مناطقی که ریسک برخورد سیارک با آنها زیاد است، در نقشه زیر مشخص شده است. یعنی شا افریقا، امریکای مرکزی، شمال شرقی روسیه، قزاقستان و ... ؟!

Apophis4 

روشهای زیادی برای مقابله با این حادثه عظیم ارائه شده است که دانشمندان بیشتر منتظرند تا در گذرهای بعدی از جمله سال 214 این سیارک را دقیقتر مورد مطالعه قرار دهند.

Apophis5 

برای اطلاعات بیشتر به نشانی های زیر مراجعه نمایید:

http://www.aerospaceweb.org/question/astronomy/q0296.shtml

http://www.dancewithshadows.com/tech/apophis-asteroid-earth-impact-chance.asp

http://www.aftab.ir/articles/science_education/astronomic/c3c1170496165_apophis_p1.php

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
samaee چهارشنبه 19 دی‌ماه سال 1386 ساعت 07:50 http://gisement.net/fa/

امیدوارم یه فکری به حالش بکنن. چون اصلا دوست ندارم بلایی که سر دایناسورها اومد سر ما هم بیاد!!

امین یکشنبه 23 دی‌ماه سال 1386 ساعت 17:17

اطلاعاتی در مورد دکتر ساعتچی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد