ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

پایانی خوش بر داستان خطای SA

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که دیگر تمایلی به ایجاد خطای SA (Selective Availability) که باعث کاهش دقت سیستم تعیین موقعیت GPS می شد ندارد. فعال بودن این قابلیت باعث می گردید تا خطایی تصادفی به سیگنالهای ارسالی افزوده شده و گاه خطای تعیین موقعیت را تا صد متر برساند. این قابلیت به منظور ایجاد مشکل برای کارهای نظامی خاص (نظیر هدایت دقیق موشکهای دوربرد توسط دشمن) طراحی شده بود. به این ترتیب تنها کاربرانی به سیگنالهای دقیق دسترسی داشتند که می توانستند شکل دقیق از سیگنال را دریافت نموده و رمزگشایی کنند؛ که البته کسی جز ارتش آمریکا و متحدانش نبود. اثر خطای SA می توانست با روشهای تفاضلی کاهش پیدا کند.

این خطا همیشه برای نقشه برداران و کاربران GPS مشکل ایجاد می کرد. به هر حال اولین قدم برای حذف خطای SA در جنگ اول آمریکا و عراق در سال 1991 م بود. در آن زمان گیرنده های معدودی قابلیت دریافت سیگنالهای رمزگذاری شده دقیق را داشتند و اکثر نیروها از همان گیرنده های با قابلیت معمولی استفاده می کردند؛ بنابراین آمریکا به ناچار مجبور شد که این خطا را موقتا غیر فعال سازد. در حقیقت این قضیه کمی هم مسخره بود. چرا که این خطا دقیقا برای چنین موقیعیتهایی طراحی شده بود. به گونه ای که آمریکا و متحدانش بتوانند از قابلیتهای کامل GPS استفاده کنند و دشمنان آن خیر. ولی در عمل SA تبدیل به مشکلی برای دوستان آمریکا و متحدانش شده بود چونکه گیرنده های خاص در اختیار نداشتند و در نتیجه مزایای حذف خطای SA روشن گردید.

در دهه 90 میلادی بخش هوایی غیر نظامی با توجه به نیازهای حیاتی و هزینه دار خود  فشارهایی را برای خاموش سازی دائم این خطا شروع نمود. ارتش آمریکا اوایل کاملا مقاومت می نمود تا اینکه دستور پرزیدنت کلینتون در اول می 2000 خاموش کردن این خطا را الزامی کرد.

پس از این قضیه خطای SA به طور کامل خاموش شد ولی البته هنوز قابلیت آن روی ماهواره ها وجود داشت و از لحاظ تئوری فعال سازی آن کاملا ممکن بود. البته این فرض عمومی وجود داشت که جز در موقع جنگهای جهانی و حساس، فعال سازی آن محتمل نخواهد بود. علاوه بر این قضیه سیستم GPS با رقابت جدی سیستمهای نوظهور GNSS نظیر GLONASS و GALILEO  در دهه جدید روبرو بود که عملا هیچکدام از چنین راهی برای کاهش دقت سیگنال استفاده نمی کردند(البته GLONASS دارای این قابلیت بود ولی هیچگاه فعال نشد).

علاوه بر این با قابلیتهای جدید GPS دیگر نیازی به چنین قابلیتی نبود. به عنوان مثال وزارت دفاع آمریکا ادعا می کند که قادر است در صورت نیاز دریافت سیگنالها را در منطقه ای از زمین مختل سازد بدون اینکه بر دریافت سیگنال در دیگر نقاط زمین اثری بگذارد.

و در نهایت تمامی این مسائل باعث شد تا دستوری برای حذف کامل این قابلیت از نسل بعدی GPS که GPS III نامیده می شوند صادر شود. و بدین ترتیب مجموعه ماهواره های جدید اصولا از چنین قابلیتی بی بهره هستند.

نظرات 2 + ارسال نظر
samaee سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:24 http://gisement.net

سلام
فکر کنم در همون دوره که SA خاموش بود سازمان نشه برداری کلی نقطه مشاهده کرد درسته؟

مهدی پنج‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:52 http://surveying.ir/

سلام مهندس
بابا تو دیگه کی هستی هر دفعه سر زدم سه چهار تا پست جدید گذاشته بودیراستی یه وبسایت راه انداختم خوشحال میشم سر بزنی
وب سایت جامع نقشه برداری : surveying.ir
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد