ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

اولین تصاویر ماهواره TerraSAR-X

سنجنده های  راداری جزء سنجنده های فعال سنجش از دور محسوب می شوند. این نوع سنجنده ها با ایجاد امواج مایکروویو و ارسال آن به سمت عوارض و دریافت بازگشتهای متوالی بدون نیاز به نور خورشید و فارغ از شرایط آب و هوایی می توانند تصویر برداری کنند.

داده های راداری تا امروز هنوز مقامی معادل تصاویر نوری برای خود کسب نکرده اند و لی خبرهای جدیدی که درباره این دسته از تصاویر به گوش می رسد امیدهای فراوانی را ایجاد کرده است. خبر زیر یکی از آنهاست....

جدیدترین ماهواره راداری اروپایی به نام ، TerraSAR-X ،  اولین تصاویر خود را از نقاط مختلف جهان ارسال نموده و اولین سفارشات برای تصاویر آن اعلام شده است. تصاویر دریافتی قدرت تفکیک در حدود متر  (وضعیت 150 MHz) را به دست داده اند. البته مهندسان اعلام کرده اند که دقتهای زیر متر نیز در وضعیت 300 MHz با موفقیت حاصل شده ولی تا کنون در اختیار عموم قرار نگرفته است. اولین تصاویر این ماهواره با چنبن دقتهای مکانی بسیار امیدوار کننده است.

خبرهای رسیده حاکی از عملکرد درست و کامل بخش نیروی ماهواره است که خود خبر مسرت بخشی است چرا که این به این معنی است که می توان مدت زمان تصویر برداری را در یک پرید بیشتر کرد. ایستگاههای دریافت تصاویر این ماهواره در آفریقای جنوبی و کانادا قرار خواهند داشت.

سازندگان این ماواره با دقت بالا گرچه بیشتر استفاده آن را نظامی پیش بینی کرده بودند ولی اکنون اعلام کرده اند که در صورت تقاضا می توان کاربردهای غیر نظامی را هرچه بیشتر پوشش داد. این مسئله از این جهت مهم است که TerraSAR یک ماهواره خصوصی – دولتی است. و در نهایت هزینه های آن باید به صورتی  (حداقل برای بخش خصوصی ) قابل برگشت باشد. هزینه شروع این پروژه که قرار است دنباله دار باشد را دولت (مخصوصا آلمان) پرداخت نموده است ولی ادامه پروژه از سود های حاصل از فروش تصاویر ممکن خواهد بود که پیش بینی شده چیزی حدود 100 میلیون یورو در 5 سال آینده باشد.

اگرچه بخش قابل توجهی از این هزینه را اتحادیه اروپا تقبل کرده است ولی بخش اعظمی از آن را منابع بین اللمللی ( مشتریان بالقوه) تامین خواهند نمود. اعلام شده است که سیاست مدیران این پروژه فروش تصاویر در بازار های دنیاست (نظیر ژاپن، استرالیا، و ژاپن).

خوب رسیدن به قدرت تفکیک حدود متر برای تصاویر راداری چالشها و همچنین افقهای تازه ای را فرا روی دانشمندان سنجش از دور قرار می دهد. به این صورت باید منتظر بود و دید که این تصاویر چه قابلیتها و شاید چه نیازها را در دنیای سنجش از دور مطرح می سازند.

این مسابقه فضایی فعلا داغ داغ  ادامه دارد و ......  ؟!

نظرات 2 + ارسال نظر
محمدهادی چهارشنبه 30 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 13:20 http://www.hadin.blogsky.com & http://www.hanroosli.persianblog.

تولدمولاعلی ابن موسی الرضامبارک&وعده دیدارمان حرم!بارون مبارک

علیرضا جمعه 2 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:08

سلام و خسته نباشید.
من دانشجوی فوق لیسانس سنجش از دور دانشگاه خواجه نصیر هستم و از اخبار متنوع شما خصوصا در زمینه سنجش از دوراستفاده برده و از اینکه اساتیدی همچون شما چنین وبلاگی را به روز نگه می دارند خوشحالم و از شما سپاس گذارم.
موفق باشید.

با سلام وتشکر از لطف شما
همین سرزدنها و نقطه نظرات هستند که ما را به ادامه کار دلگرم می کند.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد