ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

سرنوشت Cartosat-2

یادتان هست در همین وبلاگ خبر قرار گیری ماهواره Cartosat-2 در مدار را درج کردیم. اما هنوز پس از گذشت ماهها هنوز کاربران در انتظار خبری  یا احتمالا تصویری از این ماهواره هندی با قدرت تفکیک بالا مانده اند. این ماهواره دهم ژانویه امسال به فضا پرتاب گردید. دو روز بعد از آن تاریخ، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرد که دوربین پانکروماتیک ماهواره فعال شده و اولین تصاویر در ایستگاهی نزدیک حیدرآباد با کیفیت مطلوب دریافت شده اند. طبق این خبر تصاویر دریافتی محدوده ای حدود 240 کیلومتر را در حومه دهلی پوشش می داد. اعلانی دیگر هم از دریافت تصاویری با میزان پوشش حدود 50 کیلومتر خبر می داد. ولی از 12 ژانویه دیگر هیچ خبری از ISRO در مورد این ماهواره هندی اعلام نشده است.

در ماه آپریل شرکت ANTRIX ،شرکت متولی فروش تصاویر ماهواره های هندی، اعلام کرد که دو تصویر از ماهواره Cartosat-2   یکی از حیدرآباد هند و دیگری از پرت استرالیا دریافت کرده است. این شرکت  در ژولای هم لیست قیمتهای خود را عرضه کرد ولی خبری از قیمت گذاری تصاویر Cartosat-2 نبود. این تاخیر برای هندیها به خصوص و برای بسیاری از کاربران که امیدوار بودند بتوانند از داده های این ماهواره به جای تصاویر ماهواره معیوب LANDSAT7 استفاده کنند مایوس کننده بود. تا این تاریخ نیز هندیها از دادن جوابی مشخص درباره سرنوشت این ماهواره طفره رفته اند.

امیدواریم که این ماهواره که در زمان پرتاب خود نشانه پیشرفت شگرف هندیها در زمینه سنجش از دور بود و همچنین قرار بود وابستگی بسیاری از کاربران را به داده های غیر آسیایی کم نماید دوباره فعال شود. گرچه می دانیم که هر شکستی مقدمه پیروزی خواهد بود جایی که ملتی عزم خود را برای موفقیت جزم کرده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد