ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

Landsat 8 هم خواهدآمد

کاربران حرفه ای و شاید غیر حرفه ای سنجش از دور کاربردهای وسیع داده های سری ماهواره های Landsat   را فراموش نکرده اند. سری ماهواره هایی که در شماره 7 خود دچار نقص شده و علی رغم تقاضای فزاینده برای آن دیگر دنبال نگشتند. اکنون حرفهایی در مورد تولید شماره 8 این ماهواره های محبوب به گوش می رسد.

قضیه این است که شرکت Ball Aerospace and Technologies تصمیم به ساخت تصویربردار دیگری از خانواده Landsat نموده است. مرکز پرواز گدارد ناسا مجری این پروژه خواهد بود. سنجنده اصلی OLI نام دارد که بر روی ماهواره ای که قرار است Landsat 8 نامیده شود نصب خواهد شد. پرتاب این ماهواره در 2011 م خواهد بود.

این قرارداد  128 میلیون دلاری شامل ساخت ماهواره و پشتیبانی برای 5 سال خواهد بود. نام Landsat  چنان محبوب است که احتمالا این وقفه 8 ساله هم نمی تواند شائبه ای در بازتولید سری ماهواره ها ایجاد نماید. اولین جرقه های ادامه دادن ماهواره های سری Landsat در ناسا در سال 2005 م زده شد. از آن پس ناسا به دنبال استفاده از قابلیتهای بخش خصوصی بود تا این برنامه قدیمی را با موفقیت دنبال کند.

سنجنده OLI قدرت تفکیک 15 متر برای باند پانکروماتیک و 30 متر برای داده های چند طیفی خواهد داشت. ابعاد تصاویر 185 کیلومتری و دوره بازدید مجدد حدود 16 روز خواهد بود. یعنی چیزی شبیه سنجنده ETM+ که اکنون به صورت ناقص تصویر برداری می کند. قول اتمام ساخت این سنجنده برای سال 2010 م داده شده است. در مورد این ماهواره قرار است که ایجاد و ساخت ماهواره، بخش کنترل و بخش انتقال هم به بخش خصوصی محول شود.

بنابراین گرچه تا 5 سال دیگر هنوز از داده های آشنای LandSat خبری نیست ولی لااقل می توان امیدوار بود که این همه تجربه و الگوریتم که بر اساس داده های این ماهواره ها فراهم آمده بود هنوز هم کارایی خواهند داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد