ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

باز هم حادثه .....

متاسفانه در این ماههای اخیر خبرهای چندی در مورد از دست دادن همکاران نقشه بردار  شنیده ایم. مطلب زیر را مهندس محمدرضا جعفری برای وبلاگ فرستاده اند که ضمن تشکر از ایشان عینا در وبلاگ درج میشود.

 

مطلع شدیم گروهی که برای انجام یک برداشت نقشه برداری عازم کاشان شده بودند، در حادثه اسف بار وقوع سیل در این شهر گرفتار شدند و ....

وقوع حادثه در حین انجام کارهای نقشه برداری امری است کم و بیش به گوش می رسد. معمولا سقوط از ارتفاع در راس این حوادث قرار دارد. تیمهای نقشه برداری زمینی که معمولا جوان هستند در گوشه و کنار هر روز در حال فعالیت هستند و به خاطر ذات نقشه برداری که یکی از رشته های سخت در بین رشته های فنی مهندسی به شمار می آید، این افراد با خطر های مختلف و متنوع دست و پنجه نرم می کنند. البته بسته به نوع فعالیت ، این خطرات متفاوتند. برای مثال در برداشت شهری، حرکت از روی پشت بامها، خطر سقوط و یا برخورد با کابلهای برق را به همراه دارد. برداشت توپوگرافی، اگر در ارتفاعات سخت باشد، خطر سقوط از ارتفاعات طبیعی را به همراه دارد. عبور از رودخانه ها، مواجه شدن با حیوانات خطرناک، گرما زدگی، سرما زدگی و ... همه و همه جزو خطرات این رشته به شمار می رود.

اما بلایای طبیعی نیز جزو مواردی است که باید در نظر گرفته شود. حتی اگر تیم نقشه برداری بسیار مجرب و خبره باشند باز هم حوادثی مثل طوفان در مناطق کویری، سیل و رعد و برق را نباید فراموش کرد. چندی پیش تیمی سه نفری شامل یک نفر نقشه بردار از فارغ التحصیلان آموزشکده مهاجر اصفهان، یک اپراتور و یک راننده برای انجام یک پروژه نقشه برداری و به منظور شناسائی منطقه عازم کاشان می شوند. در حین عبور از جاده های خاکی و جیپ رو ناگهان هوا منقلب شده و باران شروع به باریدن می کند. بعد از حدود نیم ساعت، بارندگی به حدی شدت می گیرد که از ارتفاعات سیلی مهیب ایجاد شده و سر راه خود همه چیز را نابود می کند. این تیم جوان نیز به همراه خودروی خود در بین سیل گرفتار می شوند و حادثه اتفاق می افتد. پس از فروکش کردن سیل، جسد مرحوم علی افشون (نقشه بردار) پیدا می شود، راننده خوش شانس نیز زنده پشت اتومبیل ولی نفر سوم مفقود می شود. در حال حاضر وضعیت راننده بسیار وخیم است و هنوز از نفر سوم خبری نیست.

بیان این گونه حوادث اگر جه تلخ، اما عبرت آموز است. به جاست تیمهای نقشه برداری که عازم مناطق مختلف می شوند، اولا از نظر بیمه حتما تحت پوشش یک شرکت و یا سازمان باشند. ثانیا قبل از عزیمت به مناطق از شرایط اقلیمی و حتی اجتماعی منطقه اطلاعات کافی کسب کنند تا کمتر دچار مشکل شوند. ثالثا از افراد با تجربه و آشنا به شرایط سخت انتخاب شوند تا در برخورد با حوادث بهترین تصمیمات را گرفته و کمتر شاهد وقوع چنین حوادثی باشیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
ابوالفضل توکلی چهارشنبه 27 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 23:08 http://datasurveyin.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
من شما رو لینک کردم خوشحال میشم تبادل لینک داشته باشیم

سلام
با تشکر متقابلا لینک شما در وبلاگ درج شد.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد