ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

سنجش از دور و محافظت از فیلها

اخیرا یک سازمان محافظت از فیلها در آفریقا (STE) قصد دارد تا با همکاری یکی از شرکتهای بزرگ نرم افزاری از فن آوری سنجش از دور در حل مسایل خود استفاده کند. استفاده از تصاویر فضایی بیشتر در بررسی رفتار حرکتی فیلها و تغییرات مکانی آنها خواهد بود. STE (Save the Elephants) یک سازمان غیر دولتی است که در 1993 توسط دکتر همیلتون در کنیا تاسیس شده است. این سازمان توانسته است با استفاده از لباسهای مجهز به سیستم  ردیابی GSM-GPS موقعیت فیلها را به طور ساعتی تعیین نماید و از این رهگذر اطلاعاتی را به دست آورد که تا کنون بی سابقه بوده است. دامنه داده ها کشورهای کنیا ، آفریقای جنوبی و مالی است.

STE با استفاده از تصاویر ماهواره ای چند طیفی در محیط نرم افزار  Geomatica 10  وضعیت کاربری اراضی و پوشش گیاهی را در رابطه با موقعیت فیلها بررسی می کند. داده های مورد استفاده برای اینکار  تصاویر هوایی و فضایی با قدرت تفکیک بالا هستند که برای بررسی و تهیه نقشه زیستگاههای انسانی در حیطه فیلها می باشند. در کنار تصاویر مرئی و مادون قرمز، از داده های راداری نیز برای تهیه نقشه مسیر دامهای اهلی (با استفاده از ابزار radar tools نرم افزار Geomatica 10 ) استفاده می شود. این نرم افزار قدرتمند امکان تولید اورتوفتو  عکسهای هوایی را فراهم نموده است و به این ترتیب امکان مقایسه عکسهای هوایی تاریخهای مختلف به وجود آمده است. STE  امیدوار است با استفاده از این حجم عظیم داده ها بتواند رفتار و نیازهای مکانی فیلها را بفهمد و مدل کند.

این خبر گرچه در دنیای سنجش از دور از لحاظ فنی خبر مهمی تلقی نمی شود ولی از لحاظ گسترش کاربردهای سنجش از دور  جالب توجه است. به این معنی که سرمایه گذاری در این شاخه از فن آوری کاملا توجیه پذیر است و کاربردهای علمی- تحقیقاتی می تواند سرانجام به سود آوریهای تجاری هم برسد. این نکته از حجم عظیم داده های مورد استفاده و همچنین نیازهای جانبی نظیر نرم افزار و تجهیزات ردیابی کاملا روشن است.

اطلاعات بیشتر در این مورد را می توانید از سایت www.savetheelephants.org  به دست آورید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد