ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

نقشه برداری با Spatial Station

شرکت Trimble در آمریکا تولید یک سیستم جدید نقشه برداری را به نام Spatial Station اعلام نموده است. این سیستم جدید سه دستگاه را در یک دستگاه جمع کرده است:  یک توتال استیشن، یک اسکنر لیزری زمینی و یک دوربین ویدئویی. سخنگوی Trimble اعلام کرده که این دستگاه رقیبی برای اسکنرهای لیزری نخواهد بود اما انتظار می رود کمکهای زیادی به نقشه برداری بکند.  شاید دلیل اصلی این تواضع ! قیمت بالای آن باشد و یا اینکه  کسی نخواهد که لزوما از این سه تکنولوژی همزمان استفاده کند.

در اولین نگاه چیز جدیدی در این دستگاه نمی بینیم. سالهای زیادی است که ساخت دستگاههای برداشت سه بعدی در دستور کار شرکتهای سازنده قرار گرفته است. Spatial Station هم یکی دیگر از تلاشها برای انقلاب در برداشت نقشه برداری است. البته باید منتظر ماند و دید که کاربران به این پدیده نو چگونه واکنش نشان می دهند. این دستگاه قادر است در هر ثانیه حداکثر 15 نقطه را تا فاصله 150 متری با حداقل فاصله نقطه 10 میلیمتری برداشت کند.

سخنگوی شرکت، قدرت این دستگاه را در تولید اطلاعات مکمل می داند: "خروجی این دستگاه ابر نقطه ای یا تصویر نیست؛ بلکه ترکیبی جدید است". در حالت نقشه برداری معمولی دستگاه می تواند تصاویری پیوسته از موقعیت سایت طبق تنظیمات کابر ثبت کند. کاربر می تواند موقعیت های مجزای دلخواه خود را نیز برای گرفتن تصویر تعیین نماید.  همراه با دستگاه، نرم افزار Vision ارایه شده است که قادر به همپوشانی داده ها است. با این نرم افزار می توان داده های نقطه ای را بر روی تصاویر اخذ شده مشاهده نمود. با این قابلیت کاربران می توانند در همان سایت مشاهده کنند که چه بخشهایی از سایت برداشت شده اند. برای کاربردهایی نظیر ایجاد مدل سه بعدی یا محاسبه حجم که به تعداد زیادی نقطه نیاز است، دستگاه مانند یک اسکنر رفتار می کند. ترکیب داده های اسکنر لیزری و تصاویر اخذ شده امکان بررسی بخشهای برداشت شده و برداشت نشده را ایجاد می کند. کنترل پروژه به این صورت راحت تر خواهد بود.

گرچه قیمت دستگاه به صورت رسمی هنوز تعیین نشده است ولی انتظار می رود چیزی بین قیمت توتال استیشن و اسکنرهای لیزری بسیار پیشرفته – احتمالا حدود صد هزار دلار - باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد