ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

کشف یک نقشه قدیمی در مصر

کاوشگرانی که در بیابان ساحارا کار می کنند به تازگی اعلام کرده اند که یکی از قدیمی ترین نقشه های جهان را کشف نموده اند. قدیمی ترین نقشه روی یک دیوار با قدمت 6000 سال در ترکیه است که که یک نمای جغرافیایی به حساب می آید. این نقشه جدید انقلابی در مصر شناسی پدید آورده است.

این نقشه قدیمی که روی یک قطعه سنگ حک شده است را یک باستانشناس آماتور پیدا کرده است. حکاکی های این نقشه نقاط اطراق یک هیات اعزامی را نشان می دهد که در پی دستور چهارمین فرعون به نام  Khufu (همان خئوپوس) به دنبال ماده ای نامعلوم به نام مفات (mefat) بوده اند. بررسی های رادیو کربن تاریخ این قطعه را 2600 سال قبل از میلاد معلوم کرده است.

باستانشناسان اطلاعی در مورد مفات و چگونگی آن ندارند. به هر حال در 4500 سال پیش در بیابان آب بسیار ارزشمند بوده است. در همین سایت تحقیقاتی حکاکی دیگری پیدا شده است که ده دیوار را با چندین زمین آبیاری شده نشان می دهد. که دو تای آنها به یک منبع آب وصل هستند.

با استفاده از  این نقشه ده ایستگاه بین راهی در طولی بین 6 تا 9 کیلومتر از محل سایت کشف شده ، تشخیص داده شده است. باستان شناسان می گویند که اینها محل چاههای بسیار قدیمی می باشند. البته هنوز مجادلات بسیاری پیرامون سن این اکتشافات تازه وجود دارد. اما همه به قدمت بالای این نقشه اذعان دارند.

قدمت این نقشه و نقشه های مشابه نیاز دائم بشر به نقشه و اطلاعات مکانی را به وضوح آشکار می سازد. چیزی که بشر اولیه تا به امروز همواره بدان نیاز داشته و در جهت تولید آن تلاش می کرده است. آنچه در این میان علی رغم نیاز ثابت انسان تغییر کرده است تنها روشها و وسایل مورد استفاده انسانها بوده است....  چیزی که چالش دنیای امروزی است یعنی وسایل و روشهای هرچه پیشرفته تر.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد حسن تسخیری دوشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:00 http://www.hsite.ir

با سلام . . . استاد گرامی :
لینک وبلاگ شما در فهرست سایت www.NPRCO.com اضافه شد .

ضمنا خوشحال می شوم از وب سایت و وبلاگ زیر بازدید نمایید :

www.hsite.ir و myquran.persianblog.com

به امید دیدار دوباره . . .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد